Dodatkowe informacje
ISBN:83-[zasłonięte]-0798-8
liczba stron: 144
Okładka: miękka
Wydawnictwo: KUL
Wymiary: 148 x 210 mm
Rok wydania: 2000
Opis
Spis treści:
Wstęp
CZĘŚĆ I
Inspiracje chrześcijańskie w rozwoju nauk przyrodniczych
Schyłek fizyki arystotelesowskiej
Antyheurystyczne funkcje metafizyki Arystotelesa
Nowożytne próby unifikacji fizyki
Paradygmat zagubionej Księgi
Bóg jako wszystko we wszystkim
Metodyka czytania dwóch Ksiąg
Zagubiony wymiar
Konflikt Księgi Przyrody i interpretacji Księgi Pisma w dramacie Galileusza
Rekonstrukcja dramatu
Fakty a interpretacje
CZĘŚĆ II
Religijne wizje przyrody a geneza nauki nowożytnej
Buddyzm - kontemplacja maja zamiast praw przyrody
Islam - wszechmoc Boga a przygodność świata empirii
Panteizm a transcendencja Boga wobec przyrody
Metafizyka i wyobraźnia w przyrodniczym obrazie świata
Zdroworozsądkowy empiryzm a geneza newtonowskiej zasady grawitacji
Heurystyczne funkcje metafizyki w nauce
Metafizyka w nowej fizyce
Matematyka jako język fizyki
Jak rozumieć matematyczność przyrody?
Matematyczność a literackość przyrody
Filogeneza matematyczności świata
Matematyczność a przewidywalność
Idealizacja a matematyzowalność
Wnioski
CZĘŚĆ III
Antropologiczne aspekty powstania i rozwoju nauki
Kosmiczna ojczyzna człowieka
Kosmologiczne granice wyobraźni
Chrześcijańska afirmacja racjonalności
Intelektualne korzenie humanizmu
Personalistyczne przesianie scholastyki
Dialog nauki z wiarą a filozoficzne pytania współczesnej fizyki
Ideologia "trzeciej kultury" w "nowej fizyce"
Fizyka a mistyka w ujęciu Capry
Metafizyka i mistyka u Hawkinga
Chrześcijańska wizja integracji poznawczej
Ewolucja w ewolucyjnym pojmowaniu przyrody
Integracja intelektualna w wizji nauki u Jana Pawła II
Antyintelektualizm we współczesnej krytyce Oświecenia
Retoryka zamiast epistemologii
Przygodność bez prawdy
Prawda jako wartość w społeczeństwie pluralistycznym
Ponadsystemowa wspólnota myślenia
Zobacz nasze pozostałe aukcje
Dodaj nas do ulubionych sprzedawców