Informatyka Europejczyka. Informatyka. Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych. Część 1
Autor: Grażyna Zawadzka
Data wydania: 06/2010
Stron: 288
Zawiera CD-ROM
ISBN: 978-83-[zasłonięte]-0925-3
Wydawnictwo Helion
Format: 168x237
Oprawa: miękka
Numer dopuszczenia MEN 60/1/09/S
Z komputerami stykamy się dziś niemal każdego dnia. Wykorzystujemy je do pracy i rozrywki, wyszukiwania informacji w sieci, komunikowania się ze znajomymi i wielu innych zadań. Jednak komputer to nie tylko gry, edytory tekstu, poczta elektroniczna, portale społecznościowe czy komunikatory -- to także wiele przydatnych narzędzi, które stają się niezbędne do codziennego funkcjonowania we współczesnym świecie.
"Informatyka Europejczyka. Informatyka. Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych. Część 1" przedstawia zagadnienia związane z algorytmiką i programowaniem. Dowiesz się z tego podręcznika, jakimi prawami rządzą się algorytmy, i nauczysz się rozpoznawać ich typy. Zyskasz możliwość samodzielnego analizowania algorytmów określających najczęstsze metody numerycznego rozwiązywania problemów obliczeniowych. W dalszej części podręcznika znajdziesz informacje dotyczące programowania w języku C++ -- typy danych i instrukcji, strukturę programu, sposoby realizacji typowych zadań programistycznych oraz podstawy programowania obiektowego.
Na płycie CD-ROM dołączonej do książki znajdziesz przykłady programów napisanych w językach C++ i Pascal, uzupełniający materiał dotyczący programowania obiektowego, dane do zadań, pliki potrzebne do wykonywania ćwiczeń oraz wybrane zadania z egzaminów maturalnych.
Pojęcie algorytmu
Sposoby przedstawiania algorytmów
Metody programowania: liniowe, warunkowe, iteracja, rekurencja, "dziel i zwyciężaj", zachłanna
Analiza i realizacja algorytmów
Podstawy kryptografii i wybrane algorytmy szyfrujące
Podstawy języka C++: struktura programu, operacje wejścia i wyjścia, typy instrukcji, proste i złożone typy danych, strukturalizacja programu, dynamiczne struktury danych, plikowe operacje wejścia i wyjścia oraz programowanie obiektowe
Od autorek (7)
Rozdział 1. Wprowadzenie do algorytmiki (9)
1.1. Pojęcie algorytmu (10)
1.2. Etapy rozwiązywania zadań za pomocą komputera (11)
1.3. Sposoby reprezentowania algorytmów (12)
1.3.1. Lista kroków algorytmu (13)
1.3.2. Schemat blokowy algorytmu (14)
1.3.3. Drzewo algorytmu (15)
1.3.4. Program w języku programowania wysokiego poziomu (16)
1.4. Algorytmy liniowe i z warunkami (17)
1.4.1. Algorytmy liniowe (17)
1.4.2. Algorytmy z warunkami (20)
1.4.3. Rozwiązywanie równania kwadratowego (23)
1.5. Iteracja (31)
1.6. Rekurencja (40)
1.6.1. Obliczanie silni liczby naturalnej (41)
1.6.2. Wyznaczanie elementów ciągu Fibonacciego (43)
1.6.3. Wieże Hanoi (47)
1.7. Metoda "dziel i zwyciężaj" (51)
1.7.1. Przeszukiwanie binarne ciągu uporządkowanego (52)
1.8. Programowanie zachłanne (55)
1.8.1. Minimalizacja łączenia par (55)
1.9. Kryptografia i kryptoanaliza. Metody szyfrowania (57)
1.10. Własności algorytmów (60)
1.10.1. Złożoność obliczeniowa i efektywność algorytmów (60)
1.10.2. Poprawność i skończoność algorytmów (63)
1.10.3. Optymalność algorytmów (64)
Rozdział 2. Algorytmy i ich zastosowanie (65)
2.1. Wyznaczanie największego wspólnego dzielnika i najmniejszej wspólnej wielokrotności dwóch liczb naturalnych (66)
2.1.1. Algorytm Euklidesa (67)
2.1.2. Obliczanie najmniejszej wspólnej wielokrotności (71)
2.2. Wyznaczanie wartości wielomianu, pozycyjne systemy liczbowe i reprezentacja danych liczbowych w komputerze (72)
2.2.1. Systemy liczbowe (72)
2.2.2. Konwersje pozycyjnych systemów liczbowych (75)
2.2.3. Operacje arytmetyczne wykonywane w różnych systemach liczbowych (81)
2.2.4. Wyznaczanie wartości wielomianu za pomocą schematu Hornera (85)
2.2.5. Zamiana liczb z dowolnego pozycyjnego systemu liczbowego na system dziesiętny z zastosowaniem schematu Hornera (89)
2.2.6. Reprezentacja danych liczbowych w komputerze (91)
2.3. Generowanie liczb pierwszych i badanie, czy liczba jest pierwsza (97)
2.3.1. Badanie, czy liczba jest pierwsza (97)
2.3.2. Sito Eratostenesa (100)
2.4. Przeszukiwanie ciągu liczbowego - metody liniowe (103)
2.4.1. Liniowe przeszukiwanie ciągu liczbowego (103)
2.4.2. Liniowe przeszukiwanie ciągu liczbowego z wartownikiem (108)
2.5. Znajdowanie najmniejszego lub największego elementu w ciągu liczbowym (110)
2.6. Znajdowanie lidera w zbiorze (113)
2.7. Sprawdzanie monotoniczności ciągu liczbowego (117)
2.8. Sortowanie ciągu liczbowego (119)
2.8.1. Metody sortowania przez porównania (121)
2.8.2. Sortowanie w czasie liniowym (130)
2.9. Zastosowanie metody "dziel i zwyciężaj" (136)
2.9.1. Jednoczesne znajdowanie najmniejszego i największego elementu (136)
2.9.2. Sortowanie przez scalanie (140)
2.9.3. Sortowanie szybkie (146)
2.10. Metody numeryczne i obliczenia przybliżone (150)
2.10.1. Obliczanie wartości pierwiastka kwadratowego z liczby nieujemnej - algorytm Newtona-Raphsona (150)
2.10.2. Obliczanie pola obszaru ograniczonego wykresem funkcji (154)
2.10.3. Znajdowanie przybliżonej wartości miejsca zerowego funkcji - metoda połowienia przedziałów (162)
2.11. Wyznaczanie wartości wyrażenia zapisanego w odwrotnej notacji polskiej ONP (166)
2.12. Zastosowanie programowania zachłannego (169)
2.12.1. Problem plecakowy (169)
2.12.2. Algorytm wydawania reszty (179)
2.13. Wybrane algorytmy kryptograficzne (182)
2.13.1. Szyfrowanie symetryczne (182)
2.13.2. Szyfrowanie asymetryczne (194)
Rozdział 3. Programowanie w języku C++ (197)
3.1. Języki programowania - pojęcia, klasyfikacja, przykłady (198)
3.2. Wprowadzenie do programowania (200)
3.2.1. Struktura programu (201)
3.2.2. Operacje wejścia-wyjścia (204)
3.2.3. Zmienne, stałe, wskaźniki i referencje (209)
3.2.4. Wyrażenia arytmetyczne, relacje i operatory logiczne (213)
3.2.5. Liczby losowe (221)
3.2.6. Komentarze (222)
3.3. Podstawowe konstrukcje algorytmiczne (223)
3.3.1. Instrukcja pusta (223)
3.3.2. Instrukcja przypisania (223)
3.3.3. Instrukcja złożona (224)
3.3.4. Instrukcje warunkowe (224)
3.3.5. Instrukcja wyboru (227)
3.3.6. Instrukcje iteracyjne (230)
3.3.7. Instrukcje sterujące (235)
3.4. Proste typy danych (236)
3.5. Strukturalizacja programu (238)
3.5.1. Struktura funkcji (238)
3.5.2. Zmienne lokalne i globalne (240)
3.5.3. Przekazywanie parametrów w funkcjach (241)
3.5.4. Przeładowanie funkcji (248)
3.6. Strukturalne typy danych (254)
3.6.1. Tablice (254)
3.6.2. Łańcuchy (262)
3.6.3. Struktury (268)
3.7. Dynamiczne struktury danych (272)
3.7.1. Stos (273)
3.7.2. Kolejka (275)
3.7.3. Lista (276)
3.8. Plikowe operacje wejścia-wyjścia (279)
Książka jest wysyłana listem priorytetowym.
Zapraszam na moje pozostałe aukcje