Inżynieria ruchu drogowego Teoria i praktyka
autor: Stanisław Gaca, Wojciech Suchorzewski, Marian Tracz wydawca: WKŁ rok wydania: 2011 numer wydania: 1 ilość stron: 504 isbn: 978[zasłonięte][zasłonięte]06170 format: 170x245 mm oprawa: twarda cena katalogowa: 84,00 zł nasza cena: 71,00 zł
|
|
Podręcznik akademicki omawiający problematykę istotną dla projektowania dróg i organizacji ruchu drogowego (badania, pomiary i analizy ruchu), teorię ruchu drogowego (cechy użytkowników dróg, pojazdy i ich ruch po drodze, modelowanie ruchu drogowego, przepustowość dróg, ulic i skrzyżowań), charakterystykę polityki transportowej i zarządzania ruchem, organizację ruchu drogowego (oznakowanie, systemy sygnalizacji oraz sterowania ruchem na drogach miejskich i autostradach, priorytety w ruchu dla środków transportu zbiorowego, parkowanie, ruch pieszy i rowerowy), a także bezpieczeństwo ruchu drogowego i opis działań zmierzających do jego poprawy. Odbiorcy książki: studenci wyższych uczelni technicznych o specjalnościach drogowych oraz słuchacze studiów podyplomowych w zakresie drogownictwa, organizacji i bezpieczeństwa ruchu oraz osoby i instytucje związane z drogownictwem.
Spis treści:
Wstęp 11 Ważniejsze oznaczenia 14 1. Użytkownicy dróg 17 1.1. Człowiek jako podmiot w ruchu drogowym 17 1.2. Prawidłowości zachowań człowieka 18 1.3. Wpływ osobowości na zachowanie na drodze 19 1.4. Czynniki modyfikujące zachowanie 22 1.5. Wnioski do projektowania dróg i organizacji ruchu 23 2. Pojazdy i ich ruch po drodze 25 2.1. Cechy pojazdów wpływające na ruch i jego bezpieczeństwo 25 2.2. Ruch pojazdów na odcinku drogi 29 2.3. Podstawowe manewry pojazdów 41 2.4. Ruch pojazdów w rejonie skrzyżowań 54 2.4.1. Manewry pojazdów na skrzyżowaniu 54 2.4.2. Kolizyjność skrzyżowania 56 2.4.3. Przejezdność skrzyżowania 57 2.5. Prędkość pojazdów 59 2.5.1. Prędkość jako parametr projektowy 59 2.5.2. Podstawowe elementy geometryczne drogi zależne od prędkości 67 2.5.3. Wpływ prędkości na wymaganą widoczność dróg i skrzyżowań 73 2.5.4. Prędkość jako parametr charakteryzujący warunki ruchu 79 2.5.5. Analityczne metody wyznaczania prędkości pojazdów 80 2.6. Wpływ ruchu pojazdów na środowisko 84 2.6.1. Zanieczyszczenia powietrza 85 2.6.2. Hałas drogowy 90 2.7. Postęp techniczny i jego wpływ na projektowanie dróg 94 3. Pomiary, badania i analizy ruchu 96 3.1. Cele, zastosowania i rodzaje pomiarów oraz badań ruchu 96 3.2. Proste metody pomiarów i badań natężeń ruchu 99 3.2.1. Pomiary natężenia ruchu 99 3.2.2. Pomiary prędkości i strat czasu 106 3.3. Badania parkowania 111 3.3.1. Charakterystyka wykorzystania parkingów 112 3.3.2. Badania wykorzystania istniejących parkingów 112 3.4. Automatyczne pomiary ruchu 115 3.5. Kompleksowe badania ruchu 117 3.5.1. Istota kompleksowych badań ruchu 117 3.5.2. Rodzaje i zestaw badań 118 3.6. Pomiary natężenia ruchu na sieci dróg zamiejskich w Polsce 119 3.6.1. Generalny pomiar ruchu 119 3.6.2. Ciągłe pomiary ruchu w GPR 121 3.7. Analizy ruchu 122 4. Modelowanie ruchu drogowego 132 4.1. Probabilistyczna charakterystyka procesu ruchu drogowego 133 4.1.1. Procesy zgłoszeń i ich opis 133 4.1.2. Charakterystyki prędkości 139 4.2. Makroskopowe modele ruchu 141 4.2.1. Zależność pomiędzy podstawowymi parametrami strumienia 141 4.2.2. Analogia hydrodynamiczna 144 4.2.3. Falowy model ruchu 146 4.2.4. Makroskopowe modele ruchu w arterii 148 4.3. Mikroskopowe modele ruchu 152 4.3.1. Model jazdy za liderem 152 4.3.2. Modele teorii kolejek 155 4.3.3. Modele symulacyjne 158 5. Przepustowość dróg i ulic na odcinkach między skrzyżowaniami 163 5.1. Pojęcie przepustowości i warunków ruchu 163 5.1.1. Podstawowe pojęcia 163 5.1.2. Rozwój metod estymacji przepustowości 164 5.2. Podstawowe cechy metody HCM 168 5.2.1. Założenia metody HCM 168 5.2.2. Poziomy swobody ruchu 170 5.2.3. Typy i procedury analiz 171 5.3. Przepustowość i warunki ruchu na dwupasowych drogach dwukierunkowych 173 5.3.1. Przypadki analiz 173 5.3.2. Przepustowość 174 5.3.3. Obliczeniowe natężenie ruchu 174 5.3.4. Miary warunków ruchu 176 5.3.5. Określenie poziomu swobody ruchu 180 5.3.6. Odcinki o dużych pochyleniach 181 5.4. Przepustowość i warunki ruchu na drogach wielopasowych 187 5.4.1. Przypadki analiz 187 5.4.2. Miary warunków ruchu 188 5.4.3. Prędkość w ruchu swobodnym 190 5.4.4. Obliczeniowe natężenie ruchu 191 5.4.5. Określenie poziomu swobody ruchu 192 5.5. Przepustowość i warunki ruchu na autostradach 193 5.5.1. Przypadki analiz 193 5.5.2. Odcinki między węzłami 194 5.5.3. Odcinki przeplatania 197 5.5.4. Łącznice, wyjazdy i wjazdy z łącznic 199 5.6. Metoda niemiecka HBS-2001 202 5.6.1. Przepustowość i warunki ruchu na drogach dwupasowych dwukierunkowych 202 5:6.2. Przepustowość i warunki ruchu na odcinkach autostrad 206 6. Przepustowość skrzyżowań drogowych 211 6.1. Przepustowość skrzyżowań z pierwszeństwem przejazdu 211 6.1.1. Podstawy metod obliczeniowych przepustowości 211 6.1.2. Czynniki wpływające na przepustowość i jej obliczanie 221 6.1.3. Warunki ruchu 229 6.2. Przepustowość małych i średnich rond 233 6.2.1. Założenia metod obliczeniowych 233 6.2.2. Czynniki wpływające na przepustowość rond i ich obliczanie 236 6.3. Przepustowość skrzyżowań z sygnalizacją świetlną 239 6.3.1. Założenia metody polskiej 239 6.3.2. Natężenia nasycenia i przepustowość 246 6.3.3. Miary oceny warunków ruchu 253 6.3.4. Charakterystyczne elementy metod zagranicznych 257 7. Polityka transportowa i zarządzanie ruchem 263 7.1. Komunikacyjna pojemność obszaru 263 7.2. Polityka transportowa w miastach i narzędzia jej realizacji 266 7.2.1. Alternatywne strategie 266 7.2.2. Instrumenty realizacji polityki transportowej 269 7.3. Zarządzanie ruchem 276 7.3.1. Cele, środki i metody zarządzania ruchem 276 7.3.2. Organizacja ruchu na drogach zamiejskich 278 7.3.3. Organizacja ruchu w obszarach zurbanizowanych 278 7.4. Ruch jednokierunkowy 282 7.4.1. Zalety i wady ruchu jednokierunkowego 282 7.4.2. Zasady projektowania ruchu jednokierunkowego 283 7.5. Ograniczenia prędkości 285 7.5.1. Ogólne ograniczenia prędkości 285 7.5.2. Lokalne ograniczenia prędkości 286 7.6. Organizacja ruchu samochodów ciężarowych i transportu ładunków 287 7.6.1. Charakterystyka i rola ruchu samochodów ciężarowych 287 7.6.2. Organizacja ruchu samochodów ciężarowych 288 7.6.3. Kierunki postępu 290 7.7. Systemy pobierania opłat 290 7.8. Projekt organizacji ruchu 294 8. Oznakowanie dróg i ulic 296 8.1. Rodzaje oznakowania i wymagania stawiane znakom drogowym 296 8.1.1. Cele i funkcje oznakowania 296 8.1.2. Wymagania stawiane oznakowaniu 297 8.1.3. Hierarchia oznakowania 298 8.2. Pionowe znaki drogowe 298 8.2.1. Wymagania 298 8.2.2. Kategorie znaków pionowych 302 8.2.3. Widoczność znaków pionowych w nocy 303 8.2.4. Zasady stosowania znaków pionowych 304 8.3. Poziome znaki drogowe 304 8.3.1. Funkcje i wymagania 304 8.3.2. Kategorie znaków poziomych 305 8.3.3. Zasady projektowania 308 8.3.4. Materiały do znakowania poziomego 311 9. Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu 312 9.1. Cele i kryteria stosowania sygnalizacji 312 9.2. Rodzaje sygnalizacji 315 9.3. Sygnały, sygnalizatory i ich lokalizacja 316 9.3.1. Sygnały i sygnalizatory 316 9.3.2. Lokalizacja sygnalizatorów 319 9.4. Projektowanie sygnalizacji 320 9.4.1. Elementy programu sygnalizacji i jego sporządzanie 320 9.4.2. Kryteria konstrukcji programu 323 9.4.3 Sygnalizacja dwu- i wielofazowa. Struktura programu sygnalizacji 324 9.4.4. Sygnalizacja acykliczna 327 9.4.5. Czasy międzyzielone 329 9.4.6. Długość cyklu i sygnałów 332 9.4.7. Sygnalizacja akomodacyjna 334 9.5. Miary efektywności ruchu na skrzyżowaniu z sygnalizacją 339 9.5.1. Miary efektywności 339 9.5.2. Straty czasu 340 10. Systemy sterowania ruchem na drogach miejskich i autostradach 344 10.1. Koordynacja sygnalizacji na ciągu ulicznym 344 10.1.1. Cele koordynacji sygnalizacji 344 10.1.2. Maksymalizacja szerokości wiązki sygnału zielonego 346 10.1.3. Minimalizacja strat czasu - analityczne metody liniowo-sieciowe 348 10.2. Koordynacja sygnalizacji w sieci - metoda TRANSYT 349 10.2.1. Założenia metody 349 10.2.2. Model ruchu 350 10.2.3. Obliczanie funkcji celu i optymalizacja 351 10.3. Systemy sterowania ruchem ulicznym 354 10.3.1. Scentralizowane i zdecentralizowane systemy sterowania ruchem 354 10.3.2. System SCOOT 357 10.3.3. System UTOPIA 359 10.4. Systemy i środki zarządzania ruchem 361 10.4.1. Cele i środki zarządzania ruchem 361 10.4.2 Środki informowania użytkowników 363 10.4.3. Opłaty drogowe 363 10.4.4. Zaawansowane rozwiązania techniczne i organizacyjne ITS 364 10.5. Sterowanie na autostradach 366 10.5.1. Ogólna charakterystyka systemów 366 10.5.2. Sterowanie przy powtarzających się zakłóceniach ruchu 369 10.5.3. Losowe zakłócenia i nadzór nad ruchem 372 11. Priorytety w ruchu dla środków transportu zbiorowego 374 11.1. Powody uprzywilejowania komunikacji zbiorowej 374 11.2. Efekty wprowadzania uprzywilejowania 376 11.3. Metody i środki uprzywilejowania 377 11.4. Wydzielone pasy ruchu 380 11.5. Pasy ruchu "pod prąd" 382 11.6. Ulice i drogi autobusowe oraz tramwajowe 383 11.7. Uprzywilejowanie autobusów na drogach szybkiego ruchu 385 11.8. Uprzywilejowanie przy sygnalizacji 385 11.8.1. Sygnalizacja na odosobnionych skrzyżowaniach 386 11.8.2. Sygnalizacja skoordynowana 388 11.9. Inne środki uprzywilejowania 389 12. Parkowanie 392 12.1. Charakterystyka parkowania 392 12.1.1. Wstęp 392 12.1.2. Cele i czas parkowania 392 12.1.3. Akumulacja parkowania 393 12.1.4. Wykorzystanie parkingów 394 12.2. Potrzeby parkingowe 395 12.3. Rodzaje parkingów 397 12.3.1. Parkowanie przykrawężnikowe 397 12.3.2. Parkingi wydzielone 398 12.4. Organizacja parkowania 400 12.4.1. Cele organizacji parkowania 400 12.4.2. Środki i metody organizacji parkowania 401 12.4.3. Opłaty zaparkowanie 401 12.4.4. Specjalne grupy użytkowników 406 12.4.5. Obiekty o dużej frekwencji 406 12.5. Kontrola prawidłowości parkowania 407 13. Ruch pieszy 408 13.1. Charakterystyki ruchu pieszego 408 13.2. Przepustowość chodników 410 13.3. Prędkość potoku ruchu pieszego na chodnikach i schodach 413 13.4. Przepustowość chodników i schodów 414 13.5. Warunki ruchu pieszego 415 13.5.1. Warunki ruchu pieszego po chodnikach 415 13.5.2. Warunki ruchu pieszego na przejściach z sygnalizacją 417 13.6. Urządzenia dla pieszych 418 13.6.1. Chodniki dla pieszych 418 13.6.2. Przejścia dla pieszych 420 13.6.3. Sygnalizacja wzbudzana dla pieszych 422 13.7. Uwarunkowania bezpieczeństwa ruchu na przejściach 423 14. Ruch rowerowy 426 14.1. Charakterystyka ruchu rowerowego 426 14.2. Bezpieczeństwo ruchu rowerowego 428 14.3. Projektowanie urządzeń dla ruchu rowerowego 429 14.3.1. Ogólne zasady projektowania 429 14.3.2. Rozwiązania geometryczne i przepustowość dróg rowerowych 430 15. Bezpieczeństwo ruchu drogowego - stan i analizy 434 15.1. Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce i w innych krajach 434 15.2. Rejestracja i statystyka wypadków 436 15.2.1. Rodzaje zdarzeń 436 15.2.2. Karta zdarzenia drogowego 437 15.2.3. Bazy danych 442 15.3. Analizy danych o wypadkach 443 15.4. Analizy i oceny stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego 447 15.4.1. Rodzaje analiz bezpieczeństwa ruchu drogowego 447 15.4.2. Wskaźniki stosowane w poszczególnych rodzajach analiz 449 15.4.3. Okoliczności i przyczyny wypadków 450 15.4.4. Identyfikacja miejsc niebezpiecznych 452 15.5. Szczegółowe analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego 455 15.5.1. Ana1izy problemowe 455 15.5.2. Analizy szczegółowe miejsc niebezpiecznych 456 15.6. Wpływ niektórych czynników na bezpieczeństwo ruchu 460 15.6.1. Kompleks czynników wpływających na bezpieczeństwo ruchu 460 15.6.2. Wpływ prędkości i sposoby jej redukcji 462 15.6.3. Wpływ natężenia i struktury ruchu 465 15.6.4. Wpływ niektórych czynników geometrycznych 465 16. Metody działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego 469 16.1. Cele i kategorie działań 469 16.2. Projektowanie dróg 470 16.3. Organizacja ruchu 473 16.4. Konstrukcja i eksploatacja pojazdów; dodatkowe urządzenia zabezpieczające 474 16.5. Prewencja i karanie 475 16.6. Wychowanie komunikacyjne 477 16.7. Efektywność działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego 479 Literatura 483 Indeks 488
|