WPROWADZENIE
Myślą przewodnią niniejszej konferencji jest ukazanie złożoności problemu podejmowania decyzji, zarówno przez organy władzy państwowej czy samorządowej jak i podmioty fizyczne i prawne, związanych z koniecznością realizowania rozmaitych przedsięwzięć mających związek z aktualnym stanem środowiska lub zmierzających do jego poprawy. Niezwykle istotne jest, by przepisy prawne podlegały stałej aktualizacji, uwzględniając zmieniające się realia w zakresie ochrony środowiska. Powinny temu służyć wysuwane przez różne środowiska i instytucje inicjatywy legislacyjne, mające na celu z jednej strony unowocześnienie i ujednolicenie przepisów czy aktów prawnych związanych z ochroną środowiska, z drugiej zaś dostosowanie ich do przepisów Unii Europejskiej.
Wszelkie inicjatywy gospodarcze uwzględniające ochronę środowiska naturalnego są bardzo cenne z uwagi na fakt, iż obecnie przemysł krajowy znajduje się w złożonej i niekiedy trudnej sytuacji, która wynika m.in. z jego przebudowy i restrukturyzacji dostosowującej go do wymagań gospodarki rynkowej. Wątek ten jest ogólnie znany i w tym gronie nie ma potrzeby wzajemnego przekonywania się o wadze tych zagadnień. Warto jednak zaznaczyć, że realizacja takich inicjatyw natrafia często na rozmaite trudności, z których najważniejsza jest bariera niedostatków finansowych, przeszkodę stanowi niekiedy również, negatywne nastawienie lokalnych społeczności lub grup nacisku w stosunku do pewnych mających powstać obiektów. Dotyczy to szerokiego spektrum zagadnień - od produkcji proekologicznych urządzeń po budowę autostrad, zakładanie i lokalizację wysypisk czy budowę oczyszczalni ścieków, a więc inwestycji zmierzających do utrzymania czy poprawy istniejącego stanu środowiska lub niezbędnych dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania gospodarki.
Z zagadnieniami tymi łączy się ściśle następny ważny problem - prawidłowe zarządzanie środowiskiem tak, by skutki wdrażania takich inicjatyw zbliżały nas systematycznie do idei zrównoważonego ekorozwoju gospodarki.
Tematy dotyczące zrównoważonego ekorozwoju, zarządzania środowiskiem, strategii jego ochrony są nierzadko kontrowersyjne i wzbudzają niekiedy wiele emocji i sporów nie tylko wśród różnych grup społecznych, lecz nawet między specjalistami do spraw ochrony środowiska.
Nadesłane przez uczestników niniejszej konferencji referaty dowodzą, że w wielu miejscach kraju ciągle pojawia się szereg zasługujących na uwagę przedsięwzięć, które kwalifikują się do powielania i rozpowszechniania w innych jego rejonach.
Komitet Inżynierii Środowiska PAN wraz z innymi współorganizatorami w ramach dzisiejszej konferencji podjął ryzyko zorganizowania i przeprowadzenia konferencji związanej z takimi inicjatywami. Mamy nadzieję, że w ramach dyskusji wypowiadać się będą zarówno pomysłodawcy jak i realizatorzy wspomnianych inicjatyw. Wyrażamy przeświadczenie, że usłyszymy też opinie wyrażone przez przedstawicieli różnych organów władzy państwowej i terytorialnej. Mamy również świadomość, że opinie te mogą, i zapewne będą, dotykać m.in. delikatnej materii podziału kompetencji w zakresie strategii rozwoju gospodarki i z tego powodu mogą być momentami przeciwstawne szeroko pojętym wymogom ochrony środowiska. Miejmy nadzieję, że dyskutanci przedstawią rozwiązania kompromisowe i osiągnięty zostanie odpowiedni konsensus, co doprowadzi do sformułowania konstruktywnych