Spis treści
Opowiastka z życia pedagoga szkolnego 1)
Opowiastka z życia pedagoga szkolnego 2)
Wstęp
Rozdział pierwszy
Od telewizora do telewizji
Ewolucje poglądów na temat społecznej roli mediów
Odtwarzający i kreujący charakter mediów
Między misją a komercją
Rozdział drugi
Teorie mediów i komunikowania masowego
Analiza mediów w poglądach szkoły frankfurckiej
Przekaz telewizyjny w teorii krytycznej
Przekaz telewizyjny w krytycznej teorii ekonomiczno-politycznej
Kultura popularna a strukturalizm i semiologia
Media w poglądach postmodernistów kulturowych
Media w koncepcji 'neoplemiennej wspólnoty'
Przekaz telewizyjny w teorii interakcjonizmu symbolicznego
Interakcja pomiędzy nadawcą a odbiorcą przekazów telewizyjnych
Symbol w przekazie telewizyjnym
Gra jako rodzaj interakcji
Odbiorca w aspekcie teorii komunikowania masowego
Ogólna charakterystyka publiczności telewizyjnej
Charakterystyka odbiorcy-gimnazjalisty
Rozdział trzeci
Podstawy metodologiczne badań przekazu telewizyjnego
Dotychczasowe badania nad odbiorem przekazu telewizyjnego
Ogólne założenia badań empirycznych
Badania nad przekazem telewizyjnym
- hermeneutyczna analiza programu
Badania nad odbiorem przekazu telewizyjnego
- jakościowa analiza treści
Rozdział czwarty
Jawne i ukryte programy typowych form przekazu telewizyjnego
Typowe formy przekazu telewizyjnego
Jawna i ukryta warstwa poszczególnych gier z telewidzami
Typ I - Wszechwiedzqcy Kowalski
Odmiana - Mózg audiotele
Typ II - Seria(le)
Odmiana - Na wesoło
Typ III - Zabawa w reżysera
Typ IV - Z życia wzięte
Typ V - Z człowiekiem wśród kamer
Typ VI - Słowne szarady
Rozdział piąty
Rodzaje odbioru przekazów telewizyjnych przez młodzież gimnazjalną
Odbiór bezrefleksyjny - nieidentyfikujący ukrytych przekazów telewizyjnych
Bezrefleksyjny odbiór entuzjastyczny
Entuzjastyczny 'biały'
Entuzjastyczny 'czarny'
Entuzjastyczny 'szary'
Bezrefleksyjny odbiór negujący
Negujący 'biały'
Negujący 'czarny'
Odbiór refleksyjny - identyfikujący ukryte przekazy telewizyjne
Refleksyjny 'czarny'
Refleksyjny 'biały', czyli strategie pozyskiwania telewidzów odczytywane przez młodzież
Rozdział szósty
Od edukacji medialnej do rozumienia przekazu telewizyjnego
Wokół edukacji medialnej
Wizja edukacji medialnej w świetle wypowiedzi gimnazjalistów
Edukacja medialna jako osobny przedmiot
Edukacja medialna w formie zajęć pozalekcyjnych
Edukacja medialna jako element WOS-u
Zakończenie
Bibliografia
Aneks
Spis schematów
Spis tabel
Spis aneksów
Spis ilustracji