Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

IKONA DEEISIS KRÓLEWSKI W RYZIE SREBRZONEJ XIX W.

20-03-2012, 18:49
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Cena kup teraz: 3 500 zł     
Użytkownik pipenp
numer aukcji: 2197990979
Miejscowość okolice Warszawy
Wyświetleń: 48   
Koniec: 24-03-2012 16:25:57
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

WITAM MAM DO SPRZEDANIA IKONĘ PRZEDSTAWIA DEEISIS KRÓLEWSKI NA IKONIĘ WIDNIEJE POSTAĆ JEZUSA NA TRONIE ZE ŚWIĘTYMI PO BOKACH IKONA ZNAJDUJĘ SIĘ W KOSZULCE RĘCZNIE KUTEJ GRUBO SREBRZONEJ AUREOLKI U IKONY ZŁOCONE PRZEDMIOT W 100% ORYGINAŁ POCHODZENIE Z ROSJI Z XIX WIEKU WYMIARY IKONY DUŻE 40/33/3 CM. JAK SĄ PYTANIA PROSZĘ DZWONIĆ +486[zasłonięte]29520 LUB [zasłonięte]@VP.PL ZOBACZ INNE MOJE AUKCJE OPIS IKONY

Deesis (łac. z gr. Δεομαι, modlitwa, prośba) – motyw związany z ikonografią chrześcijańską.

Polega na trimorhionicznym (trójczęściowym) obrazowaniu osób świętych – centralną osobą jest Chrystus jako Pantokrator, obok Maryja, następnie Jan Chrzciciel. Często też kompozycja uzupełniana jest o znajdujące się poniżej postacie aniołów, świętych, apostołów lub proroków - wtedy powstaje tzw. Wielkie Deesis. Przedstawienie Deesis wiąże się z Sądem Ostatecznym i wyraża wiarę w Maryję, św. Jana i innych świętych, jako przedstawicieli ludzkości i orędowników za grzesznych, proszących Boga o łaskę.

Czasem, kompozycja Deesis nie była jedną ikoną, ale trzema oddzielnymi ikonami umieszczonymi obok siebie lub składaną ikoną potrójną (gdzie Bogurodzica i Jan Chrzciciel byli umieszczeni na skrzydłach ikony). W domach obrządku prawosławnego, zwłaszcza na Rusi, w kąciku modlitewnym również komponowano ikony w układ Deesis z tym, że Jana Chrzciciela zastępowano Mikołajem Cudotwórcą.

Deesis, ikonostas w cerkwi św. Proroka Eliasza w Jarosławiu, początek XVIII wieku

Wschodnie ikony Deesis znane były już w VI-VIIw. Po przezwyciężeniu ikonoklazmu w IX-XIw. była umieszczana na architrawie (pozioma belka, podtrzymująca belkowanie) templonu świątyń bizantyjskich. Na Rusi przekształciła się w rząd Deesis tzw. wysokiego ikonostasu.W XII-XIVw. na Bałkanach, Chrystus na ikonach Deesis zaczął być przedstawiany nie tylko jako Pantokrator ale też jako Wielki Arcykapłan - tzw. Król królów (ros. Царь царей), przedstawienie rozwinięte w XIV-XVw. w sztuce serbskiej, później rozpowszechnione na Rusi, gdzie w początkowych wariantach Jana Chrzciciela zastępował król Dawid i inni prorocy. Przedstawienie opiera się na cytatach: Król królów i Pan panów (Ap 19,16) i Królowa (...) stoi po Twej prawicy (Ps 45,10-11) - gdzie Królem jest Chrystus a Królową Bogurodzica-Cerkiew Przykładem Deesis w Polsce jest np. na obraz w Tumie pod Łęczycą (z 1161). Przypuszcza się, że mógł on zainspirować autora Bogurodzicy, która powstała w tym samym okresie i także zawiera motyw deesis.