Tytuł
Identyfikowanie i zaspokajanie potrzeb społecznych w
niepublicznych szkołach podstawowych
Opis
Wydawnictwo Impuls
ISBN
[zasłonięte]978-8387-633-8
Kraków 2011, wyd 1, format 160 x 235,
objętość 308 str., oprawa miękka
Publikacja ma charakter
empirycznego studium porównawczego różnych typów niepublicznych szkół
podstawowych działających na terenie województwa świętokrzyskiego (badanie
pełne). Przeanalizowano identyfikowanie i zaspokajanie potrzeb społecznych
najważniejszych zbiorowości szkolnych: nauczycieli, uczniów i ich rodziców. Tłem
dla porównań są szkoły publiczne wybrane do badań na zasadzie doboru celowego.
Autorka ma świadomość, że wyniki uzyskane z prób celowych uprawniają do
wnioskowania o charakterze ograniczonym, odnoszącym się jedynie do badanych
szkół, dlatego dane uzyskane ze szkół publicznych przedstawiono w
przypisach.
Książka liczy pięć rozdziałów: Rozdziały 1 i 2 tworzą część
teoretyczną pracy, natomiast pozostałe – empiryczną.
Część teoretyczna
jest próbą usystematyzowania niezbędnej wiedzy na temat definicji i koncepcji
potrzeb, ich klasyfikacji oraz kategoryzacji. Stanowi inspirację
przeprowadzonych badań empirycznych. Znajduje się w niej także rozdział
dotyczący szkoły jako instytucji i organizacji społecznej, a zwłaszcza
„organizacji uczącej się”, której cechą charakterystyczną jest umiejętność
nieustającego rozwoju szkoły przez reagowanie na zróżnicowane i zmienne potrzeby
należących do niej zbiorowości. Analizie – na podstawie literatury przedmiotu
badań – poddano również stan wiedzy na temat funkcjonowania niepublicznych szkół
podstawowych w kontekście wpływu transformacji ustrojowej na przemiany
edukacyjne.
W części empirycznej przedstawiono metodologiczne założenia
badań własnych (rozdział 3). Ukazano cele, problemy badawcze oraz przyjęty model
badań. Ponadto zarysowano przebieg i organizację badań, uwzględniając
odpowiednie – dla przyjętej koncepcji – metody i narzędzia badawcze. Można tu
także znaleźć charakterystykę badanych szkół oraz respondentów (rozdział 4).
Rozdział 5 przedstawia szczegółowe wyniki badań własnych odnoszące się do tych
kategorii potrzeb społecznych, w zakresie których uzyskano najciekawsze
rezultaty. Skoncentrowano się na następujących grupach potrzeb społecznych:
łączności, przynależności do grupy, więzi emocjonalnej, społecznej akceptacji,
społecznej gratyfikacji, organizacji, współuczestnictwa, ochrony i
autonomii…
Wstęp
1. Teoretyczne podstawy badania potrzeb
1.1. Definicje
i wybrane koncepcje potrzeb
1.1.1. Pojęcie potrzeby
1.1.2. Wybrane
koncepcje potrzeb
1.2. Miejsce potrzeb społecznych w systemie potrzeb
człowieka
1.3. Problematyka potrzeb w badaniach własnych
1.3.1. Potrzeby
obiektywne a potrzeby subiektywne
1.3.2. Potrzeby jednostek a potrzeby
zbiorowości
1.3.3. Stopnie zaspokojenia potrzeb
1.3.4. Zróżnicowanie
potrzeb człowieka
1.4. Empiryczna operacjonalizacja potrzeb w badaniach
naukowych
2. Szkoła w kontekście .problematyki badawczej
2.1.
Szkoła jako instytucja
2.2. Szkoła jako organizacja społeczna
2.2.1.
Szkoła jako organizacja ucząca się
2.3. Szkoła jako przedmiot krytyki
społecznej
2.4. Transformacja ustrojowa w Polsce i jej wpływ na przemiany
edukacyjne
2.5. Potrzeby społeczne jako czynnik stymulujący rozwój szkół
niepublicznych
2.6. Funkcjonowanie niepublicznych szkół podstawowych w
Polsce po roku 1989
3. Koncepcja metodologiczna własnych badań
empirycznych
3.1. Przyjęte założenia badań
3.2. Cele badań; problem
i problematyka badawcza
3.3. Operacjonalizacja podstawowych pojęć
3.4.
Model badań własnych
3.5. Metody, techniki i narzędzia badań
3.6. Teren
i przebieg badań; badane zbiorowości
4. Charakterystyka badanych
zbiorowości
4.1. Sytuacja finansowa i infrastruktura materialna badanych
szkół
4.2. Oferta programowa i organizacja pracy badanych szkół
4.3.
Ogólna charakterystyka badanych społeczności szkolnych
5.
Identyfikowanie i zaspokajanie potrzeb społecznych podmiotów szkolnych
5.1. Uczniowie klas I–III
5.2. Uczniowie klas IV–VI
5.3.
Nauczyciele
5.4. Rodzice
Wnioski z badań własnych
Podsumowanie
Postulaty końcowe
Aneks
Bibliografia
Kupując na kilku naszych aukcjach za wysyłkę płacisz tylko raz - jej koszt
zależny jest od wagi książek, o kalkulację kosztów prosimy pytać w mailu.
Kupujący otrzyma paragon lub fakturę.
NAJBARDZIEJ
POSZUKIWANE KSIĄŻKI
ZAWSZE W ATRAKCYJNEJ CENIE!