Identyfikacja modeli matematycznych faz lotu samolotu
Anna Stelmach
rok wydania: 2014
stron: 200
format: B5
oprawa: miękka
wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej
Praca dotyczy modelowania matematycznego i komputerowych metod symulacyjnych lotu statków powietrznych. Istotą pracy jest wyznaczenie modelu odwzorowującego prędkość samolotu w poszczególnych fazach jego lotu przy wykorzystaniu zapisu parametrów lotu rejestrowanych przez pokładowy rejestrator eksploatacyjny. Do opracowania modeli zastosowano metody komputerowej identyfikacji oraz sztuczne sieci neuronowe.
SPIS TREŚCI:
Przedmowa 7
Wykaz ważniejszych oznaczeń 9
1. WSTĘP 15
2. STAN BADAŃ 18
2.1. Modelowanie matematyczne w zagadnieniach lotniczych 18
2.2. Modele matematyczne ruchu samolotu 24
2.2.1. Modelowanie z wykorzystaniem charakterystyk aerodynamicznych – podejście klasyczne 24
2.2.2. Modele kinematyczne ruchu samolotu 28
3. MODELOWANIE FAZ LOTU SAMOLOTU 31
3.1. Wprowadzenie 31
3.2. Opis rzeczywistego obiektu 34
3.3. Założenia ogólne 52
3.3.1. Założenia do budowy modelu faz lotu samolotu (MFLS) 52
3.3.2. Parametryzacja elementów struktury modelu MFLS 56
3.3.3. Rejestrowane parametry 57
3.3.4. Model matematyczny 58
3.4. Cel pracy 59
3.5. Przygotowanie danych z rejestracji pokładowej do opracowania modeli 62
4. IDENTYFIKACJA MODELI LOTU SAMOLOTU 65
4.1. Metody komputerowej identyfikacji 65
4.2. Sztuczne sieci neuronowe 70
5. KOMPUTEROWA IDENTYFIKACJA MODELU LOTU SAMOLOTU 74
5.1. Parametry modelu lotu samolotu. Jakość odwzorowania rzeczywistego lotu przez model 74
5.2. Model matematyczny prędkości lotu samolotu podczas zniżania 77
5.3. Model matematyczny prędkości lotu samolotu podczas lądowania 84
5.4. Model matematyczny prędkości lotu samolotu podczas startu 91
5.5. Model matematyczny prędkości lotu samolotu podczas wznoszenia 98
5.6. Model zakłóceń 104
6. NEURONOWY MODEL FAZ LOTU SAMOLOTU 108
6.1. Neuronowy model oceny rzeczywistego lotu samolotu 109
6.2. Model neuronowy prędkości lotu samolotu podczas fazy zniżania 110
6.3. Model neuronowy prędkości lotu samolotu podczas fazy lądowania 124
6.4. Model neuronowy prędkości lotu samolotu podczas startu 138
6.5. Model neuronowy prędkości lotu samolotu podczas wznoszenia 150
7. MODEL GLOBALNY FAZ LOTU SAMOLOTU 164
7.1. Technika wyznaczania modelu 164
7.2. Model globalny bez uwzględnienia czasu operacji 165
7.3. Model globalny fazy startu z uwzględnieniem czasu trwania operacji 170
8. MODEL DO BADAŃ SYMULACYJNYCH ZADAŃ TRANSPORTOWYCH (TOR LOTU) 174
9. PODSUMOWANIE I WNIOSKI 180
Bibliografia 192
Summary – Identification of mathematical models of aircraft flight phases 200