Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

IDEA NARODOWA w socjologii i polityce Szerer 1922

20-03-2012, 16:38
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Aktualna cena: 44.99 zł     
Użytkownik szmucpagina
numer aukcji: 2203128224
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 6   
Koniec: 22-03-2012 20:00:00
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Dostawa i płatność

    Płatność z góry
    • Przelew bankowy
    • List polecony ekonomiczny 5,10 zł

    • List polecony priorytetowy 6,20 zł




      Pomiędzy skrajnym idealizmem a skrajnym materializmem w pojmowaniu dziejów ludzkości jest miejsce na pogląd, który ujmuje życie społeczne ze stanowiska pośredniego. Pogląd ten -ani nie przyznaje materjalnym zjawiskom charakteru jedynie wtór­nego w stosunku do przejawów duchowych, ani nie uważa świata ideologicznego jedynie tylko za projekcję świata bezpośrednich, cielesnych potrzeb ludzkich. Dokonywa on materializacji pier­wiastków ideowych w ten sposób, że odrzuca myśl o niepokala-nem poczynaniu się idei i łączy ich powstawanie z ruchami w obrębie społeczności: idee nie rodzą się „z niczegoK, nie są par-tenogenetycznemi tworami ducha, chadzającego swobodnie, w wy­zwoleniu ze wszelkiej ziemskości, po stworzonej przez siebie krainie, lecz są reakcjami na rzeczywiste kształtowanie się sto­sunków współżycia i współdziałania w danym ośrodku spo­łecznym.
      Z drugiej jednak strony pogląd ten przyznaje ideom — skoro raz powstały — byt do pewnego stopnia samodzielny. Z chwilą mianowicie swego skrystalizowania się i wystąpienia na widow­nię, idee rozwijają się w dalszym ciągu już na mocy własnej wewnętrznej logiki i mogą z czasem, w swych odległych następ­stwach, stać się źródłem wydarzeń, nie dających wytłómaczyć się w sposób dorównywający owemi materjalnemi wypadkami, które pierwotnie wywołały powstanie idei. Otóż gdy nie można przepro­wadzić od wypadków rodzących idee do wypadków zrodzo­nych przez idee nieprzerwanej linji genetycznej —tak, iżby ko­niec serji rozwojowej był całkowitą swą treścią związany z jej początkiem — wówczas należy członowi pośredniemu, t. j.

      Tytuł:



      IDEA NARODOWA
      W SOCJOLOGJl I POLITYCE



      Autor:
      MIECZYSŁAW SZERER


      Wydawnictwo i rok wydania:
      KRAKÓW 1922 NAKŁADEM KRAKOWSKIEJ SPÓŁKI WYDAWNICZEJ


      Stan: -bdb zamazany podpis i data na stronie tytulowej

      Oprawa: twarda

      Ilość stron: 138 str.

      Format: 14x20 cm

      Ilustracje: ----

      Spis treści:
      TRESC
      Str.
      Wstęp - Z
      Idee jako siły popędowe wypadków. - Przykłady: prawo na­tury _ Kościół - purytanizm — średniowieczne cesarstwo rzym­skie. - Zagadnienie idei narodowej.
      I. Pojęcie narodu 13-
      Idea narodowa w czasie wielkiej wojny. — Naród a państwo i społeczeństwo. — Określenie pojęcia narodu. Poczucie łączności i odrębności. - Główne źródła poczucia łączności: wspólność dzie­jów, kultury, pochodzenia, ziemi, państwa, języka, literatury. — Indywidualizująca świadomość odrębności. — Czujność narodu wo­bec obcych przybyszów.
      II. Charakter czynny pojęcia narodowości 33-
      Socjolog bada nie życie wewnętrzne człowieka, lecz jego wy­stąpienia we współdziałaniu. — Potrzeba pojęcia narodu odpowia­dającego temu stwierdzeniu. - Polityk również domaga się ze­wnętrznych przejawów uczucia narodowego. — Działanie stwarza legitymację narodową. — Jakie ma być to działanie? - Członek narodu a wytwór narodu. - Czy narodowość jest cenną warto­ścią? — Kosmopolityzm doktryny indywidualistycznej XVIII-go w. i hasła międzynarodowe socjalizmu. — Refutacja indywidualizmu. — Międzynarodowość socjalizmu nie sprzeczna z postulatami idei na­rodowej.
      III. Idea narodowa w polityce
      Rola idei narodowości w ciągu dziejów. — Falista krzywa jej rozwoju. - Idea narodowa jako zjawisko i jako siła popędowa. — Przyczyny wysunięcia się idei narodowej w wieku XIX-ym jako siły popędowej. — Jej zdolność przenikania w szerokfe warstwy społeczne powołane do współdziałania. — Rewolucyjne znaczenie
      idei narodowej. - Idea narodowa toruje drogę demokratyzacji. -Hasła narodowe we współczesnem życiu politycznem. - Idea na­rodowa, jako czynnik integracyjny, uzupełnieniem haseł wolności i równości.
      IV. Kopuła rozwoju idei narodowej: Związek Narodów ....
      Sprawa narodowościowa w wojnie światowej. — Podstawy hi­storyczne Zw. Narodów. - Idea ludzkości i idea pokoju. - Próby organizowania pokoju: „równowaga polityczna8 i „koncert europej­ski. — Nowe czynniki w idei Zw. Narodów. — Ograniczenie su­werenności państw. - Uspołecznienie społeczeństw. - Ponadpań­stwowa organizacja prawna. — Idea narodowa ułatwia ziszczenie Zw. Narodów: tępi ostrze zaborczości państw, popiera ich demo­kratyzację, usuwa niebezpieczeństwo petryfikacji niesprawiedliwo­ści międzynarodowych.
      V. Idea narodowa a moralność międzynarodowa 103
      Konieczność pogodzenia we współżyciu społeczeństw postula­tów indywidualizmu i uspołecznienia. — Unormowanie tego współ­życia przez prawo międzynarodowe i moralność międzynarodową. -Niedoskonałość prawa międzynarodowego. — Dotychczasowa trud­ność wytworzenia się moralności międzynarodowej. - Brak spo­łeczności międzynarodowej uniemożliwiał ocenę moralną działań między zbiorowościami. — Zw. Narodów, stwarzając społeczeństwo społeczeństw, buduje podstawę, na której wyrosnąć może poczucie moralnych obowiązków zbiorowości wobec siebie. — Przykład: ocena moralna siły w stosunkach między państwami. — Egoizm państwowy dotąd, a w epoce Zw. Narodów. - Poparcie rozwoju moralności międzynarodowej przez rozwój idei narodowej.- Szko­puł nacjonalizmu. - Jego przezwyciężenie.

      Dodaj do ulubionych Sprzedających

      Dodatkowe informacje w zakładce "strona o mnie"

      Pozostałe książki - moje aukcje


      Zdjęcia/skany poddane kompresji - mogą występować charakterystyczne zniekształcenia - zwłaszcza wokół liter.