IDEA NARODOWA w socjologii i polityce Szerer 1922
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Pomiędzy skrajnym idealizmem a skrajnym materializmem w pojmowaniu dziejów ludzkości jest miejsce na pogląd, który ujmuje życie społeczne ze stanowiska pośredniego. Pogląd ten -ani nie przyznaje materjalnym zjawiskom charakteru jedynie wtórnego w stosunku do przejawów duchowych, ani nie uważa świata ideologicznego jedynie tylko za projekcję świata bezpośrednich, cielesnych potrzeb ludzkich. Dokonywa on materializacji pierwiastków ideowych w ten sposób, że odrzuca myśl o niepokala-nem poczynaniu się idei i łączy ich powstawanie z ruchami w obrębie społeczności: idee nie rodzą się „z niczegoK, nie są par-tenogenetycznemi tworami ducha, chadzającego swobodnie, w wyzwoleniu ze wszelkiej ziemskości, po stworzonej przez siebie krainie, lecz są reakcjami na rzeczywiste kształtowanie się stosunków współżycia i współdziałania w danym ośrodku społecznym.
Z drugiej jednak strony pogląd ten przyznaje ideom — skoro raz powstały — byt do pewnego stopnia samodzielny. Z chwilą mianowicie swego skrystalizowania się i wystąpienia na widownię, idee rozwijają się w dalszym ciągu już na mocy własnej wewnętrznej logiki i mogą z czasem, w swych odległych następstwach, stać się źródłem wydarzeń, nie dających wytłómaczyć się w sposób dorównywający owemi materjalnemi wypadkami, które pierwotnie wywołały powstanie idei. Otóż gdy nie można przeprowadzić od wypadków rodzących idee do wypadków zrodzonych przez idee nieprzerwanej linji genetycznej —tak, iżby koniec serji rozwojowej był całkowitą swą treścią związany z jej początkiem — wówczas należy członowi pośredniemu, t. j.
Tytuł:
IDEA NARODOWA
W SOCJOLOGJl I POLITYCE
Autor:
Wydawnictwo i rok wydania:
Stan: -bdb zamazany podpis i data na stronie tytulowej
Oprawa: twarda
Ilość stron: 138 str.
Format: 14x20 cm
Ilustracje: ----
Spis treści:
Str.
Wstęp - Z
Idee jako siły popędowe wypadków. - Przykłady: prawo natury _ Kościół - purytanizm — średniowieczne cesarstwo rzymskie. - Zagadnienie idei narodowej.
I. Pojęcie narodu 13-
Idea narodowa w czasie wielkiej wojny. — Naród a państwo i społeczeństwo. — Określenie pojęcia narodu. Poczucie łączności i odrębności. - Główne źródła poczucia łączności: wspólność dziejów, kultury, pochodzenia, ziemi, państwa, języka, literatury. — Indywidualizująca świadomość odrębności. — Czujność narodu wobec obcych przybyszów.
II. Charakter czynny pojęcia narodowości 33-
Socjolog bada nie życie wewnętrzne człowieka, lecz jego wystąpienia we współdziałaniu. — Potrzeba pojęcia narodu odpowiadającego temu stwierdzeniu. - Polityk również domaga się zewnętrznych przejawów uczucia narodowego. — Działanie stwarza legitymację narodową. — Jakie ma być to działanie? - Członek narodu a wytwór narodu. - Czy narodowość jest cenną wartością? — Kosmopolityzm doktryny indywidualistycznej XVIII-go w. i hasła międzynarodowe socjalizmu. — Refutacja indywidualizmu. — Międzynarodowość socjalizmu nie sprzeczna z postulatami idei narodowej.
III. Idea narodowa w polityce
Rola idei narodowości w ciągu dziejów. — Falista krzywa jej rozwoju. - Idea narodowa jako zjawisko i jako siła popędowa. — Przyczyny wysunięcia się idei narodowej w wieku XIX-ym jako siły popędowej. — Jej zdolność przenikania w szerokfe warstwy społeczne powołane do współdziałania. — Rewolucyjne znaczenie
idei narodowej. - Idea narodowa toruje drogę demokratyzacji. -Hasła narodowe we współczesnem życiu politycznem. - Idea narodowa, jako czynnik integracyjny, uzupełnieniem haseł wolności i równości.
IV. Kopuła rozwoju idei narodowej: Związek Narodów ....
Sprawa narodowościowa w wojnie światowej. — Podstawy historyczne Zw. Narodów. - Idea ludzkości i idea pokoju. - Próby organizowania pokoju: „równowaga polityczna8 i „koncert europejski. — Nowe czynniki w idei Zw. Narodów. — Ograniczenie suwerenności państw. - Uspołecznienie społeczeństw. - Ponadpaństwowa organizacja prawna. — Idea narodowa ułatwia ziszczenie Zw. Narodów: tępi ostrze zaborczości państw, popiera ich demokratyzację, usuwa niebezpieczeństwo petryfikacji niesprawiedliwości międzynarodowych.
V. Idea narodowa a moralność międzynarodowa 103
Konieczność pogodzenia we współżyciu społeczeństw postulatów indywidualizmu i uspołecznienia. — Unormowanie tego współżycia przez prawo międzynarodowe i moralność międzynarodową. -Niedoskonałość prawa międzynarodowego. — Dotychczasowa trudność wytworzenia się moralności międzynarodowej. - Brak społeczności międzynarodowej uniemożliwiał ocenę moralną działań między zbiorowościami. — Zw. Narodów, stwarzając społeczeństwo społeczeństw, buduje podstawę, na której wyrosnąć może poczucie moralnych obowiązków zbiorowości wobec siebie. — Przykład: ocena moralna siły w stosunkach między państwami. — Egoizm państwowy dotąd, a w epoce Zw. Narodów. - Poparcie rozwoju moralności międzynarodowej przez rozwój idei narodowej.- Szkopuł nacjonalizmu. - Jego przezwyciężenie.
Dodatkowe informacje w zakładce "strona o mnie"
Pozostałe książki - moje aukcje
Zdjęcia/skany poddane kompresji - mogą występować charakterystyczne zniekształcenia - zwłaszcza wokół liter.