Icewind Dale jest komputerową grą RPG osadzoną w świecie AD&D Forgotten Realms. Wykorzystuje ona engine „Infinity” z Bioware, taki sam jak w osławionej BG. Icewind Dale skupia się na epickich przygodach toczonych w mrocznych lochach. Historia rozgrywa się w północnych, nie do końca zbadanych regionach Forgotten Realms, - znanych jako Doliny Lodowego Wichru, sławnych dzięki wyczynom Drizzt'a Do'Urden'a z książki R.A. Salvatora, „The Crystal Shard”. Tam właśnie twoja drużyna odbywa swoją wędrówkę w głąb gór Spine of the World (kręgosłup świata) - niebezpiecznego terytorium zasiedlonego przez zabójcze stworzenia. Poprzez swoje odkrycia i zadania dowiadujesz się, iż musisz stoczyć walkę z antycznym złem, zagrażającym uwolnieniem najstraszliwszych horrorów na cały świat Faerun.
Fabuła Icewind Dale nie ma związków z Baldur's Gate i nie jest skupiona wokół jednej postaci, lecz od razu na początku gry tworzysz całą swoją drużynę, lub wybierasz jedną z gotowych drużyn. Twój zespół bohaterów może składać się z 1-6 osób. Gra rozpoczyna się w mroźnym mieście Easthaven, jednym z Dziesięciu Miast regionu. Poproszony zostajesz o przyłączenie się do Hrothgara, jednego z lokalnych bohaterów i wyruszenia z misją mającą na celu rozwikłanie problemów nękających miasto na górskiej przełęczy, zwane Kuldahar. Historia zaczyna się komplikować, gdy zostajesz zamieszany w wielką misję, mającą na celu zapobieżenie zniszczeniu miasta i całego regionu. Misja ta zaprowadzi Cię do szeregu miejsc położonych w górach Spine of the World, od mroźnych lochów przez antyczne ruiny elfich miast do żyjących lodowców i innych zadziwiających miejsc.
W grze multipalyer każdy gracz tworzy własnych bohaterów, którzy są od siebie bardziej niezależni w stosunku do Baldur's Gate. Skutkiem tego, iż sam kreujesz swoją drużynę, inni bohaterowie niezależni (NPC) nie będą się przyłączać tak jak to miało miejsce w Baldur's Gate. Niektórzy z nich podążą z tobą zgodnie z fabułą, ale nie będzie można ich kontrolować. W dowolnym momencie można zmieniać przywódcę drużyny, co może zaowocować nowymi opcjami dialogowymi, zależnymi od rasy, płci, profesji, inteligencji, mądrości i charyzmy przywódcy. Nadal występuje ograniczenie doświadczenia do 1,800,000, dzięki czemu postać w zależności od profesji może osiągnąć 14-28 poziom.
Nacisk położony został przede wszystkim na eksplorację, jednak kolejne wydarzenia będą się ze sobą wiązać tworząc ciekawą, lecz liniową fabułę przez co Icewind Dale jest bardziej podobny do Diablo niż do Baldur's Gate. W grze znajduje się 12 oddzielnych obszarów z około 15 poziomami lochów każdy. Lochy różnią się rozmiarami oraz wyglądem, poczynając na ciasnych przejściach a na rozległych jaskiniach kończąc. Podziemia rozproszone są po całym terenie Icewind Dale włączając górskie obszary Ten Towers oraz Spine of the World.
- Każdy czar posiada swoją własną animację, w przeciwieństwie do BG gdzie wszystkie czary wyglądały tak samo.
- Ulepszony algorytm wyszukiwania drogi, szczególnie w przypadku, kiedy drużyna jest ustawiona w jakieś formacji.
- Ulepszony dziennik, w którym znajdziecie wszystkie wykonane i niewykonane questy.
- Lepsza sztuczna inteligencja potworów, które teraz wysyła patrole, oraz nawołują się w razie niebezpieczeństwa.
- Potwory mają nawet 22 stopy wysokości.
- Dużo nowych magicznych przedmiotów.
- Nowe portrety dla postaci, jeden przedstawiający całą sylwetkę bohatera, drugi tylko jego twarz.
- Gra wykorzystuje Open GL, aby ulepszyć efekt oświetlenia, mgły oraz aby poprawić płynność gry.
- Więcej standartowych głosów, możliwość używania swoich dźwięków z BG.
- Możliwość wykonania zbroi z pancerzy różnych zwierząt.
- Ponad 100 unikalnych magicznych przedmiotów losowo dostępnych po pokonaniu bossów lub mini-bossów.
- Gra toczy się w roku 1281, roku zimnej duszy, czyli na 15 lat przed pojawieniem się Drizzta.
- Autorem muzyki do Icewind Dale jest Jeremy Soule, autor muzyki między innymi do Total Annihilation.
ICEWINDALE: HEART OF WINTER
Krainy Dalekiej Północy znów potrzebują twojej pomocy, tym razem w odparciu ataku okrutnych i nie znających litości Barbarzyńców.
Podobnie jak w przypadku Baldur's Gate i dodatku Opowieści z Wybrzeża Mieczy, Icewind Dale: Heart of Winter rozszerza podstawową wersję gry o nowe zadania. Do zwiedzenia pojawiły się nowe lokacje, do których należy między innymi mała wioska Lonelywood. To właśnie w niej zaczynamy naszą przygodę, a jej celem będzie przepędzenie okrutnych barbarzyńców, którzy postanowili zagarnąć dla siebie wszelkie dobra krain północy.
Zwiększono możliwości interfejsu gry, m.in. przez dodatkowe schowki na klejnoty i zwoje, możliwość kupowania naraz większej ilości danego towaru itp. W grze pojawiło się kilkanaście nowych rodzajów potworów, takich jak: chociażby polarne robaki, przeróżni barbarzyńscy wojownicy czy nowi „nieumarli”. Doszło aż 60 nowych zaklęć dla magów, druidów i kapłanów, oraz dodatkowo 80 nowych magicznych przedmiotów. Dzięki nowym czarom ofensywnym wzmocnieni zostali zarówno druidzi jak i kapłani, stali się oni tym samym bardziej przydatni.
Do uruchomienia dodatku konieczne jest posiadanie pełnej wersji gry Icewind Dale.