Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

IBSEN STRINDBERG HAUPTMANN TOŁSTOJ CZECHOW GORKI

19-01-2012, 15:16
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 15 zł     
Użytkownik zima1942
numer aukcji: 1999912930
Miejscowość giżycko
Wyświetleń: 8   
Koniec: 14-01-2012 14:44:10
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha


Gabriela Matuszek

Naturalistyczne dramaty


Liczba stron: 498
Format: B5
Okładka: twarda




Spis treści:

SPIS TREŚCI

CZĘŚĆ PIERWSZA
NATURALISTYCZNY DRAMAT EUROPEJSKI

Akt pierwszy. Francuski naturalizm werystyczny

Ekspozycja. Historia i teoria
Rozwinięcie: prefiguracja i (czy)spełnienia. Goncourtowie, Zola, Becque
Finał aktu. Teatr wolny i "zjadliwe sztuki"

Akt drugi. Skandynawski naturalizm psychoanalityczny

Przybysz z daleka. Henryk Ibsen
August Strindberg. Walka płci i mózgów

Akt trzeci. Niemiecki naturalizm "konsekwentny i sentymentalny. Perypetie i kulminacja

Przygotowanie i teoria
"Konsekwentny naturalizm" Arno Holza i Johannesa Schlafa
Kulminacja. Gerhart Hauptmann
Rozproszenie pozbawione pointy i pamflety

Akt czwarty. Rosyjskie naturalistyczne utopie. Między zbawieniem a rewolucją

Chrześcijańsko-naturalistyczna ekspozycja. Ciemna potęga Lwa Tołstoja
Anagnoryzm. Utopia pracy i naturalistyczny impresjonizm Czechowa
Rozwiązanie. Od naturalizmu społecznego do realizmu socjalistycznego - dramaturgia Maksyma Gorkiego

CZĘŚĆ DRUGA
DRAMAT POLSKI: NATURALIZM OBŁASKAWIONY

Wprowadzenie w sytuację dramatyczną

Akt pierwszy. W chłopskim milieu

Libido i kuchnia
Pożądanie ziemi

Akt drugi. W bankach, fabrykach i redakcjach. Polski homo politicus

Homo oeconomicus. Idealista czy "nowy człowiek"?
W sieciach polityki
Współczesny "le peuple"

Akt trzeci. W kręgu domowej lampy

Dojrzewanie i (czy) deprawacja
Kłamstwo, kołtuństwo i głupota
Ucieczki w sztukę

Zakończenie
Epilog
Bibliografia omówionych tekstów dramatycznych
Indeks




Pierwsza monografia naturalistycznej dramaturgii europejskiej i polskiej, będąca zarazem próbą oryginalnego odczytania ponad stu utworów (m.in. Zoli, Strindberga, Hauptmanna, Czechowa, Zapolskiej, Kisielewskiego, Nowaczyńskiego, Rittnera). Książka prezentująca historię naturalistycznego prądu, prowadzi czytelnika przez kolejne "akty" dramatu operującego metodą "totalnego mimetyzmu" i psychoterapeutycznego szoku, niektórych swoistym epilogiem są niektóre działania "nowych brutalistów".