Autor: Manfred Deselaers
Tytuł: "I nigdy oskarżony nie miał wyrzutów sumienia?" Biografia Rudolfa Hössa, komendanta Auschwitz, a kwestia jego odpowiedzialności przed Bogiem i ludźmi.
Rok wydania: 2005 Warszawa
Liczba stron: 404
Wymiary: 16.5 x 24 cm
Waga: 0.8 kg
ISBN:[zasłonięte] 978-8304-064-5
Okładka: Twarda
Ilustracje: Tak
Rudolf Höss: "Niechaj opinia publiczna widzi nadal we mnie krwiożerczą bestię, okrutnego sadystę, mordercę milionów, inaczej bowiem szerokie masy nie mogą sobie wyobrazić komendanta Auschwitz. Nie rozumieją one, że także i on miał serce, że nie był zły."
EPILOG (fragmenty):
" Dzieje zła w życiu Rudolfa Hössa miały swoją prehistorię. Jest to historia zranionego serca. W swoim dzieciństwie nie doświadczył on tego, że najważniejszą rzeczą w życiu jest miłość i bycie kochanym. Został wychowany ku temu, aby bardziej niż głosu serca słuchać innych głosów. Wytworzyło to w jego sercu skłonność do zła: skłonność ku temu, by nie ufać miłości i szukać sensu swego życia w egoistycznej autoafirmacji, w kurczowym uczepieniu się BYCIA. Wskutek tego „głos serca" jako krytyczna instancja sumienia został w znacznej mierze pozbawiony mocy. Biografia ta ukazuje, jak bardzo wina jednego może być winą innych —„winą pierworodną".
W winę tę wciągnięte zostało również chrześcijaństwo, w którym Rudolf Höss został wychowany. Wiara, która jest czymś tak cennym, ponieważ może leczyć rany niekochanego serca i wyzwalać od brzemienia „grzechu pierworodnego, oddana jest w ręce ludzi i wskutek tego może być wypaczana. Zamiast wyzwalać przez nieskończoną miłość, wychowanie religijne, jakie otrzymywał Höss, wyraźnie pogłębiało w nieskończoność wyobcowanie względem wewnętrznego głosu serca i jakby nieskończenie zwiększało zależność od oczekiwań związanych z zewnętrznymi rolami. Höss wyrastał w atmosferze, w której dla Boga było mało miejsca, chociaż wiele się o Nim mówiło. Przez to wypaczenie został on chyba najgłębiej zraniony w swojej tożsamości. Powoływanie się na „Boga" zniszczyło w nim zaufanie do Boga. Dlatego opuścił on później środowisko katolickie i utracił zaufanie do chrześcijańskiego orędzia."
"Potrzebujemy wyraźnej obecności w naszej kulturze judeochrześcijańskiego Objawienia. Zadaniem Kościoła jest być wśród ludzi sakramentem serdecznośći. Kościół ze swej istoty mistyczny, ponieważ ma przekazywać wiarę w nieskończoną miłość, tam gdzie nie doszięga nas już żadne ziemskie, skończone doświadczenie miłości. Niosąc poprzez dzieje miłość Boga do ludzi, tak jak została ona objawiona w Chrystusie, wyzwala i powołuje on do miłości, do odwagi oddania swego życia za Innego. W perspektywie tej swojej służby Kościół winien także nieustannie oczyszczać sam siebie. Wymaga to stałej gotowości do wyznania win, do skruchy i nawrócenia. Wierne nasłuchiwanie głosu serca zapobiega zejściu chrześcijaństwa i katolicyzmu na manowce ideologii. Biografia Hössa ukazuje wyraźnie, jak wielka jest w tym względzie odpowiedzialność.
Spis treści:
PRZEDMOWA.
WPROWADZENIE.
CZĘŚĆ I BIOGRAFIA.
I. WSTIĘP.
1. Źródła.
2. Wiarygodny?
II. ZASADNICZE ETAPY ZYCIA (1[zasłonięte] 900-19)
1. Katolickie dzieciństwo (1[zasłonięte] 900-19)
2. Zerwanie ze środowiskiem rodzinnym (1[zasłonięte] 916-19)
3. Nowy dom wśród kolegów w korpusie ochotniczym
4. Mord kapturowy w Parchim
5. Więzienie i refleksja nad sobą (1[zasłonięte] 923-19)
6. U „Artamanów' (1[zasłonięte] 929-19)
III. SŁUŻBA W SS:
SAMOWIEDZA I PIERWSZE ZADANIA (1[zasłonięte] 933-19)
1. Wstąpienie do SS
2. Bormann i Himmler
3. Samoświadomość SS
a) Streszczona przez Hössa
b) Fanatyczna wiara
c)„Zakon SS"
d) „Moralność" SS
e) Obozy koncentracyjne dla wrogów państwa
f) Słowianie
g) Żydzi
h) Cyganie
i) Chrześcijaństwo
j) Wierność Führerowi
k) „Bóg"?
4. W Dachau
a) Wobec „wroga za drutami"
b) Współczucie
c) Źli i dobrzy strażnicy
d) Kamienna maska
e) Dlaczego Höss nie oponuje?
f) Świadectwa
5. Sachsenhausen
a) Faza konsolidacji
b) „Twarde prawa wojny"
IV. KOMENDANT W AUSCHWITZ
1. „Moje główne zadanie"
2. Stosunek Hössa do jego kolegów z SS
a)„Koleżeństwo"
b) Stosunek do przełożonych w ramach SS
c) Stosunek do kolegów z SS w Auschwitz
Rzadko spotykana pozytywna współpraca
Wrogowie
„Miejsce lokowania ludzkich nieużytków"
„Farsa” koleżeństwa
3. Stosunek Hössa do więźniów
a) Zewnętrzne warunki zakwaterowania
b) Praca więźniów
c) Traktowanie więźniów
Ideał
Usprawiedliwienia
Osobiste zachowanie Hössa
Divide et impera!
d) Eksperymenty medyczne
e) „Prywatni' więźniowie
f) Nielegalne wzbogacenie?
4.„Endlösung”
a)Zadanie
b)Spojrzenie na ofiary
c)Wyrzuty sumienia
d)Wytrwał pomimo rozterek
5. Życie prywatne
a)Idylla
b)Przestrzeń mieszkalna
c)Hedwig Höss
d)Afery miłosne
e)Dzieci
f)Homoseksualista?
g)Konie
V. KRES
1. Koniec świata
2. Proces zbrodniarzy wojennych
a) Gotowość do złożenia zeznań
b) W Norymberdze
c) W Krakowie
d) W Warszawie
3. Nawrócenie
a) Powrót do człowieczeństwa
b) Spowiedź
c) Ostatnia droga
CZĘŚĆ II
ANTROPOLOGICZNO-TEOLOGICZNA ANALIZA BIOGRAFII
Część II A
BÓGA A ZŁO. ROZWAŻANIA FUNDAMENTALNE
I. WSTĘP
II. STRUKTURA DOBRA
1. Podejście metodyczne do pierwotnej dobroci człowieka
2. Powołanie do miłości
a) „Przedpierwotna podatność"
b) Twarzą w twarz
c) Szczere nieskończone pragnienie
3. Świat „il y a"
a) Miłość wcielona w konkret
b) Język
4. Współżycie społeczne
a) Poważanie
b) Władza
5. Wymiar boski
a) „Illéité"
b) Świat jako dzieło stworzenia
c) Lud Boży
6. Potrafić umierać
III. ODPADNIĘCIE OD DOBRA
1. Zło istnieje
a) Jak objawia się zło?
b) Przyczyna możliwości odstępstwa od absolutnego dobra
2. Odwrócenie się od Boga
a) Lęk przed śmiercią który przychodzi z zewnątrz
b) Rozpacz, wewnętrzna strona lęku
c) Dalekość Boga
d) Wolność
IV. STRUKTURA ZŁA
1. Pan i niewolnik
2. BYCIE jako fundamentalny idol
3. Rozszczepienie
4. Skłonność do zła a grzech pierworodny
5. Idoliczny stosunek do świata
a) Moc sfery zmysłowej
b) Ideologia
6. Idoliczna relacja do człowieka
a) Próba zapewnienia sobie akceptacji
b) Próba usunięcia wymiaru nieskończoności przez „urzeczowienie”
c) Próba wyeliminowania Innego
7. Idoliczna relacja do Boga
a) „Bóg„ w obrazie świata
b) „Bóg' w praktyce religijnej
8. „Sumienie" immanentne systemowi
a) Wyłączony głos sumienia
b) Idoliczne „sumienie" do wewnątrz
c) Idoliczne „sumienie' na zewnątrz
9. Niszczycielska wybujałość zła
V. WYBAWIENIE
1. Roszczenie Boga
a) Wyrzut sumienia
b) Spotkanie Boga
c) Lęk przed decyzją
2. Objawienie Boga
a) Wydarzenie Objawienia
b) Przekazywanie Objawienia
c) Poznanie grzechu
3. Nawrócenie
a) Rewolucja serca
b) Wina i pokuta
c) A-Dieu
d) Przebaczenie
e) Nowa droga
f) Po śmierci?
4. Cywilizacja miłości
a) Jednostronnie głoszony pokój
b) Przemoc podyktowana miłością
c) Lud Boży
Część II B
INTERPRETACJA ŚWIADECTW BIOGRAFICZNYCH
I. WSTĘP
II. DROGA DO POSTAWY IDOLICZNEJ
1. Miłość zakłada miłość
a) „Przedpierwotna" relacja do Boga
b) Ludzkie pośrednictwo
c) Zamkniętość
d) Odpowiedzialność
e) Nadużycie religii
2. Wyłamanie się
a) Żołnierz „z powołania"
b) Płomień wiary wygasa
3. Decyzja
a) Kryzys
b) Ucieczka w BYCIE
c) Decyzja sumienia?
d) Nowa orientacja
e) Ale co w tej orientacji było fałszywego?
III. ŻYCIE W UZALEŻNIENIU OD IDOLA
1. Religijność idoliczna
a) Teoretyczne odpowiedzi na tęsknotę religijną
b) Wymiar osobowy tęsknoty religijnej
2. „Główne zadanie”
a) Od „celu życia° do „głównego zadania"
b) „Opętanie"
3. Sumienie
a) Zobojętnienie
b) Wyrzuty sumienia i zwycięstwo „sumienia" idolicznego
c) Uzasadnienie
d) „Anonimowy chrześcijanin?
4. Wyobcowanie
a) Wyobcowanie względem ofiar
b) Wyobcowanie względem swoich
c) Wyobcowanie względem siebie samego
d) Wyobcowanie względem rzeczowego postrzegania rzeczywistości
IV. DROGA WYPROWADZAJĄCA Z UZALEŻNIENIA OD IDOLA
1. Załamanie się systemu idolicznego
a) Trwanie
b) Krytyka
c) Odrzucenie
2. Nawrócenie
a) „Odnalazłem mego Boga"
b) Wyznanie winy
c) Odpuszczenie
d) Skrucha i zadośćuczynienie
e) Odpowiedzialność Kościoła wobec ofiar
EPILOG
ANEKS
Skróty
Skróty cytowanych prac
Wykaz źródeł i literatury
A. Materiały dotyczące biografii Rudolfa Hössa
B. Literatura filozoficzno-teologiczna
Streszczenie angielskie / Summary
więcej na www.ksiegarniaswit.pl