Tekst poniższy
jest wolną przeróbką, nie przekładem. "Hymn o Perle" należy do
apokryfów gnostycznego pochodzenia. Dochował się jako część rękopisu
zawierającego dzieje apostoła Tomasza, według legendy wysłanego do
Indii. Nie jest ustalone czy oryginał tych "Dziejów Tomasza" został
napisany po grecku czy po syryjsku, ale sam "Hymn", starszy niż
reszta, był syryjski. Po raz pierwszy został opublikowany przez
Williama Wrighta w jego "Apocryphal Acts of Apostles", Londyn, 1871.
A.A. Bevan, który wydał ponownie wersję syryjską w 1897 roku, uważa
za prawdopodobne autorstwo Bardesanesa (154-222 po Chrystusie),
gnostyka potępionego przez chrześcijan za to, że zaprzeczał nauce o
zmartwychwstaniu i rozłączenie duszy z ciałem uważał za
błogosławieństwo. Podobnie jak w "Hymnie", Boska Trójca składała się
u niego z Ojca, Matki i Syna. Symbolika utworu jest tak bogata, że
dostarczyłaby okazji do obszernego komentarza. Można się jednak bez
niego obejść. Przypomnę tylko, że Egipt jako ciężar Materii
występuje już w Starym Testamencie i że symbolika smoka czy
ogromnego węża odsyła nas jeszcze dalej w czasie, do mitów
babilońskich, gdzie oznacza pierwotny chaos.
1977
Ogólny spis
treści:
I. Hymn o Perle
II. Czarodziejska Góra
III. Ciemne i zakryte
IV. Osobny zeszyt (1[zasłonięte]977-19)
V. Kabir
VI. Rue Descartes

|