Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

HUTNIKIEWICZ- Od CZYSTEJ FORMY do LITERATURY FAKTU

28-01-2014, 1:46
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 9.99 zł     
Użytkownik net-mart
numer aukcji: 3894826811
Miejscowość Opole
Wyświetleń: 4   
Koniec: 28-01-2014 01:37:54

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Okładka: twarda
Rok wydania (xxxx): 1974
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

"Od CZYSTEJ FORMY do LITERATURY FAKTU" , A.HUTNIKIEWICZ ; WP 1974; stan : minus bdb : mała parafka na stronie tytułowej , nieznaczne zabrudzenia na przedniej wyklejce (stan okładki : plus db) ; przesyłka polecona : 8,00 zł.


SPIS TREŚCI :

Od autora................5

WIEK REWOLUCJI..............9
Granica wieku, s. 10. Zmierzch demokracji mieszczańskiej, s. 10. Marksistowska krytyka demokracji mieszczańskiej, s. 12. Ideologia nacjonalizmu, s. 13. Rewolucja manadżerów, s. 15. Nowy świat fizyki, s. 16. Psychologia behawiorystyczna i freudyzm, s. 20. Kryzys wartości, s. 25. „Agonia chrześcijaństwa", s. 26. Nadciągająca noc powrotnego „barbarzyństwa", s. 27. Filozofia egzystencjalna, s. 28. Historiozofia katastrofizmu, s. 31. Sztuka XX stulecia, s. 36. Uniwersalistyczny synkretyzm, s. 37. Teorlia archetypów Karola Junga, s. 37. Nowe pojęcie piękna, s. 38. Anty-naturalizm, zaskoczenie, napiędie, s. 39. Zmierzch realizmu i struktur, konwencjonalnych, s. 39. Nowy teatr, s. 41. W poszukiwaniu form, s. 43. Abstrakcjonizm i „czystość", s. 43. Deformacja i funk-cjonalizm, s. 45. Muzyka absolutna, s. 46. Muzyka jazzowa, s. 48. Kino — sztuka stulecia, s. 50. Wpływ kina na sztukę literacką, s. 51.

U ŹRÓDEŁ WSPÓŁCZESNEJ MYŚLI LITERACKIEJ......53
Intuicjonizm, witalizm i teoria osobowości Sergsona, s. 53. Impresjonizm, s. 55. Impresjonizm w literaturze, s. 56. Sztuka symboliczna, s. 57. Sztuka secesji, s. 58. Kubizm i konstruktywizm, s. 59. Trzej poprzednicy, s. 60. Egzystencjalizm przed Sartre'em, s. 61. Poezja „nadrzeczywistośdi", s. 61. Nowoczesność i wielkomiejskość, s. 62. Dehumanizacja poezji, s. 62. Poezja kreacyjna, s. 63. Agresywność, s. 64. Inteiektualizm, s. 65. Magia i mistyka słowa, s. 65. Ciemność i niezrozumiałość, s. 66. Przedproże współczesności, s. 67.

EKSPRESJONIZM...............70
Wyjaśnienia wstępne, s. 70. Genealogia, s. 71. Początki i rozwój, s. 72. Ekspresjonizm w Polsce, s. 76. Główne przesłanki doktryny ekspresjonizmu, s. 79. Spirytualistyczny monizm, s. 79. W poszukiwaniu absolutu, s. 80. Przeciw estetyzmowi, s. 81. Ciemność, hermetyczność, s. 82. Otchłań podświadomego, s. 82. Alogiczność, ekstatyczność, improwizacja, s. 83. Ton profetyczny, s. 84. „Pragnienie istotności", s. 85. Aktywizm i zaangażowanie, s. 86. Ex oriente lux, s. 87. „Barbaryzcja" języka, s. 88. Monumentalność, s. 89. Zestawienie, s. 90. Zdobycze ekspresjonizmu, s. 91. Krytyka i wątpliwości, s. 92.

FUTURYZM .... ............93
Genealogia kierunku, s. 93. Futuryzm we Włoszech, s. 95. Futuryzm w Rosji, s. 98. Futuryzm w Polsce, s. 99. Totalna negacja dziedzictwa kulturalnego, s. 103. Aktywizm i agresywność, s. 105. Fascynacja nowościq, s. 106. „Liryczna obsesja materii", s. 106. Intuicjonizm, s. 108. Estetyczny ekstremizm, s. 108. Jezyk pozarozumowy, s. 109. „Słowa na wolności", s. 110. Postulat symultaneizmu, s. 112. Ekstrawagancje typograficzne, s. 113. Zestawienie, s. 114. Działanie i opozycja, s. 114.

IMAŻINIZM................120
Genealogia kierunku, s. 120. Imażinizm w Anglii i USA, s. 121. Imażinizm rosyjski, s. 122. Poetyka „czystego obrazu", s. 122. Słowo jako obraz, s. 123. Rzeczowość i koncentracja, s. 124. Absolutna wolność przedmiotu, s. 124. Powinowactwo z wyboru, s. 125. Zdobycze imażinizmu, s. 125.

DADAIZM................127
Geneza i rozwój, s. 128. Anarchia i nihilizm, s. 131. Totalna wolność, s. 131. Odwrócenie wartości, s. 133. Bezpośredniość i spontaniczność, s. 133. Dadaizm w muzyce i w malarstwie, s. 134. Dadaistyczny bełkot, s. 135. Bilans rewolty dadaistycznej, s. 136.

NADREALIZM............... 138
Przesłanki genealogiczne, s. 138. Poprzednicy, s. 138. Początki i rozwój, s. 139. Odgłosy polskie, s. 141. W poszukiwaniu autentyczności, s. 142. Egzaltacja wolności, s. 143. Antyracjonalizm i antyrealizm, s. 143. Wyzwolenie wyobraźni, s. 145. Humor bez wesołości, s. 145. Rewizja konwencjonalnych kategorii rzeczywistości, s. 146. Rzeczywistość nadrealna, s. 146. Czysty automatyzm psychiczny, s. 149. Piisaniie automatyczne, s. 149. Obraz nadrealistyczny, s. 150. Zestawienie, s. 152. Wpływ i znaczenie, s. 153. Krytyka, s. 153.

TEORIA „POEZJI CZYSTEJ"............155
Dwa pojęcia „poezji czystej", s. 155. Osobowość Bremonda, s. 158. Poezja czysta, s. 159. Irracjonalizm, s. 160. Przeżycie poetyckie jako doświadczenie mistyczne, s. 160. Natchnienie poetyckie, s. 161. Swoistość „mistycznego" charakteru poezji, s. 162. Ogólna charakterystyka teorii Bremonda, s. 163.

FORMIZM ................165
Geneza i historia formizmu, s. 165. Doktryna formizmu. Wieloznaczność pojęcia rzeczywistości, s. 167. Wielość rzeczywistości, s. 167. Wielość rzeczywistości w sztuce, s. 169. Treść i forma, s. 172. Przezwyciężenie treścii, s. 173. Formizm w poezji, s. 174. Trudności i przezwyciężenie, s. 175. Formistyczne poezje Czyżew-skiego. Anarchizacja słowa, s. 175. Bilans i krytyka formizmu, s. 176.

WITKIEWICZOWSKA TEORIA „CZYSTEJ FORMY" W TEATRZE . . . 180
Stanisław Ignacy Witkiewicz jako człowiek i twórca, s. 180. Teoria „czystej formy". Tajemnica Istnienia, s. 183. Religia, filozofia i sztuka wobec Tajemnicy Istnienia, s. 184. ,,Czysta forma" jako doświadczenie metafizyczne, s. 185. Przeżycie metafizyczne jako świadomość wewnętrznej jedności istnienia, s. 185. Krytyka teatru naturalistycznego i symbolicznego, s. 186. Teatr „czystej formy", s. 188. ,,Czysta forma" jako naturalna konieczność twórcza, s. 188. Walka z iluzjonizmem, s. 189. Odrzucenie naturali-stycznej psychologii, s. 190. Rola aktora,'s. 191. Likwidacja okcji dramatycznej, s. 191. Forma jako wartość autonomiczna, s. 192. Sprzeczności i wątpliwości, s. 193. Karola Irzykowskiego Walka o treść. Polemika z Witkacym, s. 195.

AWANGARDA KRAKOWSKA...........200
Geneza i zakres znaczeniowy terminu, s. 200. Awangarda krakowska jako grupa otwarta, s. 201. Powstanie i rozwój, s. 201. Doktryna awangardy. Prezentyzm, s. 204. Urbanizm, kolektywiznr technicyzm, s. 205. Sztuka wytwórnią wzruszeń, s. 208. Poezja w służbie społecznej, s. 208. Ekwiwalentyzacja uczuć. Miłość stówa, s. 210. Rzemiosło, rygor, dyscyplina, s. 211. „Rozbijanie two-rzydeł", s. 212. „Tworzenie pięknych zdań", s. 213. Nowa metafora, s. 214. Poezja metarealna, s. 215. Rym jako przesłanka doskonałości, s. 216. Oddalenie rymów, s. 218. Nowe rymy, s. 218. Nowe rytmy, s. 218. Konslruktywizm, s. 220. Układ rozkwitania, s. 221. Budowa eliptyczna, s. 222. Nowe formy w drukarstwie, s. 223. Zestawienie, s. 224. Bilans awangardy, s. 226.

AUTENTYZM................233
Geneza i narastaaie tendencji autentystycznych, s. 233. „Nowa rzeczowość", s. 234. „Literatura faktu" w Rosji rewolucyjnej, s. 235. Autentyzm w Polsce, s. 236. Stanisław Czernik i „Okolica Poetów", s. 238. Autentyzm jako pogląd na śwfat, s. 240. Autentyzm integralny, s. 240. Współzależność życia i literatury, s. 240. Etyka autentyzmu, s. 241. Opozycja, s. 242.

REALIZM SOCJALISTYCZNY.............244
Realizm i romantyzm, s. 244. Geneza, s. 246. Literatura a rzeczywistość historyczna, s. 247. Gnoseologiczne podstawy realizmu socjalistycznego, s. 248. Ideowość, s. 250. Literatura a wychowanie, s. 251. Tendencyjność, s. 252. Partyjność, s. 253. Optymizm, s. 253. Postulat aktualności, s. 254. Bohater pozytywny, s. 255, Charakterologiczny socjologizm, s. 256. Akcyjność, s. 257. Realizm so-cjaKstyczny a gatunki literackie, s. 257. Demokratyzacja języka, s. 258. Zestawienie, s. 258. Ewolucja doktryny, s. 259.

Bibliografia.................263

Tablica chronologiczna.............273
Indeks osobowy.......... ... 286
Indeks rzeczowy...........291