Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

HUSMANN MUZYKOLOGIA WSTĘP DO MUZYKOLOGII PWN 1968

19-01-2012, 14:52
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 50 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 2036022679
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 13   
Koniec: 13-01-2012 20:20:42
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha



PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
WSTĘP DO MUZYKOLOGII



PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ ZNAJDUJĄCYCH SIĘ W DOLNEJ CZĘŚCI AUKCJI (CZASAMI TRZEBA WYKAZAĆ SIĘ CIERPLIWOŚCIĄ W OCZEKIWANIU NA ICH DOGRANIE)


AUTOR -


WYDAWNICTWO, WYDANIE, NAKŁAD -
WYDAWNICTWO -
WYDANIE -
NAKŁAD - EGZ.

STAN KSIĄŻKI -
JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).

RODZAJ OPRAWY -


ILOŚĆ STRON, WYMIARY, WAGA -
ILOŚĆ STRON -
WYMIARY - x x CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)

ILUSTRACJE, MAPY ITP. -



KOSZT WYSYŁKI -
8 ZŁ - KOSZT UNIWERSALNY, NIEZALEŻNY OD ILOŚCI I WAGI, DOTYCZY PRZESYŁKI PRIORYTETOWEJ NA TERENIE POLSKI.

ZGADZAM SIĘ WYSŁAĆ PRZEDMIOT ZA GRANICĘ. KOSZT WYSYŁKI W TAKIM PRZYPADKU, USTALA SIĘ INDYWIDUALNIE WEDŁUG CENNIKA POCZTY POLSKIEJ I JEST ZALEŻNY OD WAGI PRZEDMIOTU. (PREFEROWANYM JĘZYKIEM KONTAKTU POZA OCZYWIŚCIE POLSKIM JEST ANGIELSKI, MOŻNA OCZYWIŚCIE PRÓBOWAĆ KONTAKTU W SWOIM JĘZYKU NATYWNYM.)

I AGREE to SEND ITEMS ABROAD. The COST of DISPATCHING In SUCH CASE, IS ESTABLISH ACCORDING TO PRICE-LIST of POLISH POST OFFICE SEVERALLY And it IS DEPENDENT FROM WEIGHT of OBJECT. ( The PREFERRED LANGUAGE of CONTACT WITHOUT MENTIONING POLISH IS ENGLISH, BUT YOU CAN OBVIOUSLY TRY TO CONTACT ME IN YOUR NATIVE LANGUAGE.)


DODATKOWE INFORMACJE - W PRZYPADKU UŻYWANIA PRZEGLĄDARKI FIREFOX MOŻE WYSTĄPIĆ BŁĄD W POSTACI BRAKU CZĘŚCI TEKSTU LUB ZDJĘĆ, NIESTETY NARAZIE JEDYNYM ROZWIĄZANIEM JAKIE MOGĘ ZAPROPONOWAĆ TO UŻYCIE INTERNET EXPLORERA LUB WYSZUKIWARKI "OPERA", Z GÓRY PRZEPRASZAM ZA NIEDOGODNOŚCI.
PRZY OKAZJI PRZYPOMINAM O KOMBINACJI KLAWISZY CTRL+F (PRZYTRZYMAJ CTRL I JEDNOCZEŚNIE NACIŚNIJ F), PO NACIŚNIĘCIU KTÓREJ Z ŁATWOŚCIĄ ZNAJDZIESZ INTERESUJĄCE CIĘ SŁOWO O ILE TAKOWE WYSTĘPUJE W TEKŚCIE WYŚWIETLANEJ WŁAŚNIE STRONY.



SPIS TREŚCI LUB/I OPIS -

Książka jednego z wybitniejszych muzykologów niemieckich, profesora uniwersytetu w Hamburgu, ma charakter podręcznika dla studentów pierwszego roku muzykologii. W zwięzłym ujęciu prezentuje ona trzy podstawowe działy muzykologii: muzykologię systematyczną, porównawczą i historyczną. Dyspozycja materiału na trzy główne rozdziały: Dźwięk i jego właściwości (szczegółowe przedstawienie problematyki akustycznej w oparciu o najnowsze badania), Dzieło muzyczne i jego współczynniki, Zasady kształtowania dzieła muzycznego, zdecydowała o przejrzystości układu książki. Praca zawiera dobrze wyselekcjonowaną literaturę przedmiotu, uwzględniającą głównie pozycje o bogatej treści informacyjnej.

HEINR1CH HUSMANN
WSTĘP DO MUZYKOLOGII
przełożył Janusz Zabża
PAŃSTWOWE WYDAWNICTWO NAUKOWE WARSZAWA 1968
Tytuł oryginału
Einfuhntng in die Musikwissenschaft n^J/ 1958 Que!le und Meyer, Heidelberg
Konsultant Krzysztof Szlifirski
Redaktor Andrzej Chodkowski
Redaktor techniczny Stanisława Rzepkowska
Korektorzy
Maria Dowgiałłowicz Krystyna Szumilakowa






PEZEDMOWA

Muzykologia jako samodzielna dyscyplina naukowa wyodrębniła się z początkiem XX wieku z historii muzyki. Jej przedmiotem nie jest tylko historyczny rozwój muzyki, obejmujący np. historię gatunków muzycznych, stylów historycznych i indywidualnych, lecz stara się ona stworzyć systematyczne podstawy do badań ściśle historycznych. W tym celu muzykologia wykształciła zasób kryteriów stylistycznych, koniecznych do uporządkowania i periodyzacji zjawisk, jakie formowały się w historycznym rozwoju. Przystępując do badań historycznych należy sobie zdawać sprawę z istoty muzyki i jej podstawowych cech. Ale z drugiej strony nie sposób rozwijać muzykologii systematycznej bez dokładnej znajomości dziejów muzyki. Historia rejestruje fakty, które należy usystematyzować. Konieczne jest także objęcie badaniami kultur muzycznych całego globu, wyzwolenie się z tradycyjnego partykularyzmu i uznawania zachodnioeuropejskiej kultury muzycznej za jedynie ważną i interesującą. Muzykologia historyczna, systematyczna i porównawcza tworzą całość, w obrębie której są wzajemnie uwarunkowane.
W niniejszej książce po raz pierwszy podjęto próbę syntezy tych trzech dyscyplin muzykologicznych. Praca zawiera wyniki badań rozpoczętych przed ok. dwudziestu laty. Tylko badania nad średniowiecznymi sekwencjami autor zapoczątkował dopiero niedawno, gdy zdał sobie sprawę, że stanowią one całą nie zbadaną jeszcze epokę w historii muzyki. Można żywić przekonanie, ze bez rozstrzygnięcia otwartych do dziś problemów nie jest możliwe przedstawienie w zadowalający sposób historycznego rozwoju muzyki. Rezultaty tych badań staną się podstawą od-
dzielnej publikacji, znacznie obszerniejszej niż ta, którą oddajemy w ręce Czytelników. Badania z zakresu psychologii słyszenia autor podjął jeszcze przed wojną i ukończył w 1948 r. Ich wyniki ukazały się w studium Yom Wesen der Konsonanz (O istocie konsonansu). Swe Ibadania autor prowadził w specjalnie otworzonym laboratorium akustycznym, wraz z zespołem współpracowników, kontynuujących dziś prace w tym zakresie. Również przedstawiona w książce problematyka orientalnych i antycznych kultur muzycznych opiera się na rezultatach własnych badań autora, prowadzonych od 1935 r. Szczegółowe ich omówienie znajdzie Czytelnik w innej publikacji, przygotowywanej obecnie do druku +. Podczas wymienionych prac badawczych w zakresie trzech głównych dyscyplin muzykologicznych autor starał się wyrobić sobie własny pogląd na wiele zagadnień. Pełne wyczerpanie problematyki nie było w tej książce możliwe. Autorowi chodziło głównie
0 rozpatrzenie poszczególnych zagadnień od podstaw. Ich rozwinięcie w oparciu o obszerniejszy materiał może stać się przedmiotem dalszych opracowań.
Szczególną wdzięczność winien autor swemu wielkiemu nauczycielowi, Erichowi M. von Hornbostlowi. Badacz ten, jeden z najwybitniejszych autorytetów w zakresie psychologii słyszenia
1 muzykologii porównawczej, byłby najbardziej kompetentnym autorem podstawowej pracy o nowoczesnej muzykologii. Jeśli takiego zadania podjął się jeden z jego uczniów, to główną podnietą były dlań płodne myśli wielkiego uczonego. Autor poczuwa się także do miłego obowiązku podziękowania obu swym asystentom: dr Heinzowi Beckerowi, który opracował bibliografię i brał udział w przeprowadzeniu korekt, oraz dr Hanspetrowi Reineckemu za przygotowanie materiału ilustracyjnego.

Hamburg, Ayiosną 1958 r.
Heinrich Husmann





SPIS TREŚCI

Przedmowa........................... 5
Wstęp: systematyka i historia.................. 7
I. Dźwięk i jego właściwości................... 15
Wstęp: drganie i dźwięk ................... 15
1. Wysokość dźwięku..................... 16
2." Czas trwania dźwięku ................... 48
3. Głośność.......................... 53
4. Barwa dźwięku....................... 65
5. Współdziałanie właściwości dźwięku............. 107
II. Dzieło muzyczne i jego współczynniki............. 111
Wstęp: dzieło muzyczne i dźwięk................ 111
1. Melodia.......................... 112
2. Harmonia......................... 143
3. Metrum i rytm....................... 179
4. Dynamika......................... 221
5. Środki wykonawcze i instrumentacja............. 233
III. Zasady kształtowania dzieła muzycznego............ 243
Wstęp: kształtowanie i styl.................. 243
1. Forma i wyraz....................... 244
2. Gatunki.......................... 258
3. Osobowość twórcy i duch epoki............... 264
Bibliografia........................... 273
Indeks nazwisk......................... 297
Indeks rzeczowy........................ 305





INDEKS NAZWISK

Abbiati F. 285
Abert A. 291, 293
Abert A. A. 282, 293
Abert H. 282, 286, 293
Abraham O. 277
Adami G. 294
Adler G. 10, 273, 285, 286, 287, 290
Adlung J. 291
Adorno T. W. 291
Alaleona D. 289
Albersheim G. 110, 277
Alberti-Eadanowicz E. 290
Albrecht H. 288
Alexander G. 273, 274, 277
Alfons X Mądry 224
Ambros A. W. 285
Antheil G. 291
Apel W. 286, 295
Appelbaum W. 288
Appunn A. 81
Archytas z Tarentu 167, 169, 171
Arnaut Daniel 202
Arnaut de Maroill 202
Arystoksenos z Tarentu 165, 166, 168,
169, 176, 178, 212 Arystoteles 165 Arystydes Kwintylian 179, 180, 209,
210, 211, 212, 213 Auer M. 292 Avenary H. 282
Bach C. Ph. E. 232, 271 Bach J. S. 178, 229, 242, 265, 271, 283, 285, 290
Bacharach A. L. 291
Baini G. 278
Bakchius 211, 212
Bakker M. G. 282
Balet L. 290
Balmer L. 288
Barkhausen H. 274
Bartenstein H. 281
Bartha D. 288
Barzizza P. 280
Bazala B. 281
Beauchemin Ch. 277
Beaumont C. W. 282
Becker C. F. 292
Becker H. 275
Becking G. 278, 290
Beckmann G. 282, 289
Beethoven L. v. 233, 248, 257, 261,
265, 267, 281
Bekesy G. v. 26, 114, 115, 275, 278 Bekker P. 282, 291 Bell A. 56
Bellermann H. 23, 274, 288, 294 Benninghoff A. 274 Bergmann G. v. 277 Bergmann K. 274 Berl P. 281 Berlioz H. 280 Bernard R. 282 Bernart von Ventadorn 200, 201,
202 Bernet-Kempers K. P. 282, 285,
288 Bernoulli E. 280
Besseler H. 281, 286, 288
Bethe A. 277
Beyer K. 276
Biber W. 277
Birtner H. 288
Birtner W. 285
Bitter C. H. 282
Blanchard H. 277
Blume F. 10, 273, 281, 282, 285, 288.
289, 290, 292, 295 Boeing H. 274 Boetticher W. 293, 294 Bohme F. M. 282 Borren Ch. v. d. 288, 293 Borris S. 285
Botstiber H. 282, 289, 293 Brahms J. 267 Braunmiihl H. J. v. 274 Brenet M. 290 Brenn F. 281 Brockway W. 282 Brodde O. 294 Brossard S. de 294 Bruao V. 282 Bruckner A. 231, 248 Bruger H. D. 281 Biicher K. 278 Buchmann G. 276 Biichting A. 292
Bucken E. 281, 282, 285, 290, 294 Bukofzer M. 118, 119, 121, 122,
123, 124, 286, 289 Bulow H. v. 112 Bulthaupt H. 282 Bumke O. 275 Burek W. 275 Burney Cli. 285 Busoni F. 291 Busse E. 282 Bussler L. 280 Buxtehude D. 257
Caesar J. 278 Caland W. 273 Cannon B. C. 293
Capellen G. 278 Carriere 98 Carse A. 281, 290 Chailley J. 286 Cherbuliez A. E. 293 Chladni E. F. 82 Chopin F. 86 Chrysander F. 293, 294 Clara M. 274 Clement F. 282 Clerx S. 289 Cocteau J. 291 Coeuroy A. 291 Combarieu J. 282 Conyn C. 282 Copland A. 291 Corelli A. 232 Courant K. 275 Coussemaker C. 287 Crevel M. v. 288 Cristofori B. 104 Cucuel G. 290 Czech J. 275 Czerwinsky A. 282
Dahms W. 293
Dammers B. G. 274
Danckert W. 277, 282, 285, 289, 293
Dannemann E. 287
Dassori C. 282
Davies H. 275
Debussy C. 291
Deckert A. 276
Decsey E. 294
Deketh J. 274
Dent E. J. 282, 294
Deutsch O. E. 293, 294
Didymos 148, 168, 169, 176, 177
Dietrich F. 289
Dionizjos z Halikarnasu 212
Dommer A. v. 285
Draeger H. H. 276
Dreger C. O. 282
J)robisch 22
Ducondut J. A. 279
Dumesnil E. 279, 291 Dunnebeil 294 Dupont W. 277
Eckardt H. 290
Eggebrecht H. H. 289
Ehrenfels Ch. v. 7, 273
Ehrenhaus M. 290
Eimert H. 276, 281
Einstein A. 289, 290, 293, 295
Eitner E. 292, 295
Ellis A. 23, 129, 130
Emde F. 275
Emsheimer E. 282
Engel C. 282
Engel H. 282, 290, 293
Enke H. 279
Erard S. 104, 105
Eratostenes z Cyreny 167
Erpf H. 281
Essen O. v. 278
Euler L. 22, 274
Ewen D. 291
Farga F. 282
Farmer H. G. 279
Fechner G. 55
Fedorov V. 294
Feldmann F. 287, 288
Feldtkeller E. 275
Fellerer K. G. 273, 285, 286, 287,
289, 294
Fetis F. J. 278, 285, 288, 295 Ficker E. v. 279, 288 Fink G. W. 282 Fischer W. 10, 273, 290 Fluegel J. C. 275
Flueler M. 282 Fock G. 292
Foląuet de Marseille 202
Forkel J. N. 285, 292
Forsyth C. 280
Franco z Kolonii 215, 218
Franklin B. 84
Freystedt E. 70
Friedland M. 285 Friedrich von Hausen 203 Frotscher G. 282, 289 Fuchs C. 279 Fulton J. F. 275
Gaucelm Faidit 202
Genzmer H. 90
Georgiades T. 279, 287
Georgii W. 282
Gerber E. L. 295
Gerber E. 290, 293
Gerbert M. 287
Gerstenberg W. 289
Gevaert F. A. 280
Glasenapp C. F. 294
Goldschmidt H. 283, 289, 290
Góllerich A. 292
Gombosi O. J. 277, 283, 288
Gottschick J. 275
Gregoir E. G. J. 283
Gregor J. 283
Grimsehl E. 274
Grove G. 295
Grutzmacher M. 70
Gui d!Ussel 202
Guiraut de Borneil 202
Guiraut Biąuier 202
Gurlitt W. 280, 281, 285, 288, 292,
294, 295 Gysi F. 294
Haantjes J. 274
Haas E. 280, 289, 292, 293
Habóck F. 289
Halikarnas 212
Halm H. 292
Hambourger P. 278
Handel G. F. 265
Handsehin J. 277, 283, 285, 287
d5Harcourt M. 283
d5Harcourt E. 283
Hartmann N. 246, 247
Hase H. v. 293
Hauer J. 277
Hauptmann M. 181, 278, 279 Haydn J. 231, 256, 267 Heckel W. 275 Hefajstion z Aleksandrii 211 Heilig 0. 283 Held 26
Helmholtz H. v. 26, 149, 151, 152 Hering H. 280 Hermann Gr. 279 Hermann J. 291 Hertz H. 16 Hertzmann E. 288 Heuss A. 280 Hilbert D. 275 Hippeau E. 292 Hipscher E. E. 283 Hirschberg E. 283, 290 Hoboken A. v. 293 Hochstetter F. 25 Hoffmann E. 277 Hoffmann H. 290 Hoffmann R. 281 Hofmann R. 280, 283 Hofmeister F. 292 Hohenemser R. 281, 290, 292 Holi K. 294
Hornbostel E. M. v. 6, 75, 76, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 130, 160, 276, 277
Houdard Gr. L. 279 Hóweler C. 279 Hiischen H. 278 Husmann H. 6, 158, 159, 275, 277,
278, 279, 287, 288 Husserl E. 7, 273
Istel E. 290
Jacob N. 283 Jaeger W. 279 Jahn A. 279 Jahn O. 293 Jahnke E. 275 Jahns F. W. 294 Jammers E. 286 Janowka T. B. 294
Jaufre Rudel 202, 203 Jensen A. E. 283 Jirouschek J. 283 Johner P. D. 287 Joos G. 275 Jung C. G. 283 Junk V. 283
Kahl W. 291, 294
Kalahne A. 274
Kalbeck M. 292
Kalischer A. C. 292
Kapp J. 293
Katz D. 276
Katz E. 289
Kayser W. 181
Keller G. 295
Kerenyi K. 283
Kiesewetter GL v. 288
Kindem J. E. 283
Kinsky a. 276, 292
Kirby P. 293
Klages L. 279
Klauwell O. 283
Kleefeld W. 281
Kleen W. 275
Kleinknecht 26
Kleonides 165
Kóchel L. Ritter v. 293
Koffka C. 273
Koffka K. 7
Kóhler W. 7, 109, 273, 277
Krahe H. 279
Krause E. 294
Krehbiel H. E. 290
Krehl S. 281
Kfenek E. 288, 291
Kretzschmar H. 10, 273, 283
Kroyer Th. 234, 280, 285, 288
Kriickmann H. 281
Krueger F. 151
Krtiger W. 283, 289
Krusemann P. 295
Kunst J. 122, 128, 134
Kurth E. 112, 248, 281, 285, 291, 292
Lach R. 278
Lachmann R. 277, 283
La Fage J. 294
La Laurencie L. de 283, 293, 295
Lamm Th. 279
Landini F. 239
Landon R. H. C. 293
Landry E. 279
Lane 115
Langner T. M. 280
Larousse P. 282
Laux K. 291
Lauze F. de 283
Lavignac A. 295
Lavoix H. [syn] 281
Ledebur C. v. 295
Lehmann Gr. 278
Leichtentritt H. 292, 293
Lengl GL 283
Leoninus 219
Lertes P. 276
Lichtenthal P. 292
Lipphardt W. 279
Lipps Th. 160
Loewenberg A. 283
Lorenz A. 281, 285
Lott W. 283, 292
Ludwig F. 287
Lullies H. 275
Luther W.—M. 291
Maohabey A. 287 Machault Gkiillaume de 175 Mahillon V. 276 Mahrenholz Ch. 97, 276, 294 Manker E. 283 Marburg Gr. 273, 274, 277 Marcabru 201 Mariy J. 288 Markus N. S. 275 Masson P. M. 294 Mattheson J. 290, 295 Maxwell J. 16 May F. 292 Mazzarocchi Gr. 283
Meibom M. 279
Mendel H. 295
Mendelssohn-Bartholdy F. 253
Menke W. 294
Mennicke C. 290, 293
Mersmann H. 282, 283, 291
Meschke K. 283
Mesomedes 214
Meumann E. 279
Meyer B. 278
Meyer E. H. 283, 289
Meyer K. 285
Meyer U. 276
Meyer-Eppler W. 276
Michalitsohke A. M. 287
Mocąuereau A. 192
Mohr E. 289
Mónch von Montaudon 202
Mónch von Salzburg 202, 204
Mooser R. A. 283
Moreux S. 292
Moser A. 283
Moser H. J. 285, 292, 293, 294, 295
Mozart W. A. 84, 104, 233, 256, 265
Muller K. F. 293
Miiller v. Asów E. H. 293
Miiller-Blattau J. 283, 293, 294
Miiller-Freienfels R. 285
Mustel V. 81
Nedwed W. 281
Nef K. 283, 290
Nentwig K. 275
Nettl P. 283
Neurath H. 290
Nohl H. 285
Norlind T. 276, 289, 295
Noske F. 278
Oberdórffer F. 283, 289 Oesterlein N. 294 Oettingen A. v. 22, 275 Onslow H. F. 62 Opitz F. W. 22 Osthoff H. 288, 293
Oswald von Volkenstein 204 Otte J. 274, 275
Palestrina G. Pierluigi da 176
Palm A. 275
Paul 0. 278
Paumgartner B. 294
Peire Cardinal 202
Peire Eaimon de Toulouse 202
Peirol 202, 220
Perotinus 175, 176, 215, 216, 217,
220
Petersen J. 291 Pfrogner H. 278 Pincherle M. A. 284, 294 Pirro A. 292 Pitrou E. 291 Pianek M. 276 Połil C. F. 293 Pohl E. W. 275 Polak A. J. 278 Pougin A. 295
Praetorius M. 101, 234, 276, 280 Prony de 23 Prout E. 280 Prunieres H. 284 Ptolemeusz Klaudiusz 165, 168, 169,
171
Pulikowsky J. v. 280 Puschmann 204
Eaabe P. 293 Eadicotti G. 294 Eaimbaut d5Aurenga 202 Eaimon de Miraval 202 Eamis de Pareja 272 Eanke O. F. 115, 275 Eatheiser L. 275 Eauber-Kopsch 275 Eayleigh K. 62 Eeaney G. 278 Eedlich H. F. 293 Eeese G. 287, 288 Eeese W. H. 281 Eeger M. 233
Eeich A. 279
Eeichardt W. 58, 276
Eeimann M. 289, 290
Eein H. 275
Eeinach T. 286
Eeinecke H. 6, 64, 276
Eeinhold H. 277
Eeissmann A. 295
Eendall F. 276
Eevesz G. 277
Eeyner J. H. 275
Eichart de Berbezill 202
Eiegl A. 285
Eiemann H. 10, 11, 180, 274, 278,
279, 280, 284, 285, 286, 287, 291, 295
Eiezler W. 292 Eimski-Korsakow N. 280 Eobertson J. C. 283 Eobinson J. 30 Eoediger K. E. 288 Eoeseling K. 278 Eoliwer j/ 278 Eokseth Y. 287 Eoland-Manuel 294 Eolland E. 284, 292 Eosenblith 275 ę
Eothe H. 275 Ruf er J. 278
Sachs C. 11, 75, 76, 240, 276, 279,
280, 28.4, 285, 286 Sachs H. 204, 205, 251 Saint-Foix G. 293 Sala O. 90
Sandberger A. 284, 288 Sansoni G. C. 295 Savart F. 22
Schaal E. 295 Schaefer K. L. 274 Schaeffner A. 284 Schafke E. 279 Scheide A. 289 Scheminzky E. 274 Schenk E. 289, 294
Schering A. 10, 229, 234, 274, 279, 280, 284, 285, 286, 288, 289, 291 Schiedermair L. 284, 293 Schilling G. 295 Schletterer H. M. 294 Schlossberg A. 284 Schlosser J. 276 Schmidl C. 295 Schmidt E. F. 290 Schmidt G. F. 284 Schmieder W. 292 Schmidt-Gorg J. 288, 293 Schmitz A. 284 Schmitz E. 288, 289 Schneider M. 284, 286, 289, 295 Schnoor H. 294 Schole H. 110, 112, 277 Schottlander J. W. 286 Schrade L. 284, 293 Schreiber O. 281 Schubert F. 267 Schulz H. 284 Schulze W. 284 Schumann E. 258 Schunemann G. 280 Schutte E. 277 Schweitzer A. 292 Seemann E. 284 Seiffert M. 284 Sejkilos 214
Serauky W. 289, 290, 293 Sietz E. 294 Smijers A. 288 Sommerfeld A. 276 Sondheimer E. 284, 290 Sourek O. 293 Specht E. 293 Spitta Ph. 292 Spohr L. 181 Springer H. 295 Stahl W. 292 Starczewski F. 284 Stefan P. 291, 293 Steglich E. 279, 292 Stein F. 294
Stein J. A. 103
Steinberg M. 280
Stephan W. 288
Stilz E. 290
Straeten E. v. d. 289
Strauss E. 66, 235, 242, 261, 280
Strawinsky I. 291
Streicher A. 104
Strich F. 290
Strobel H. 293
Stuckenschmidt H. H. 291, 294
Stumpf C. 68, 122, 130, 148, 151,
276, 277, 284 Suchtelen H. v. 274 Susemihl F. 279 Stamic J. 233, 271
Taig Th. 279
Tamm K. 276
Taut K. 292
Tebaldini G. 294
Tell W. 278
Terry Ch. S. 281, 292
Thayer A. W. 292
Theile E. 275
Therstappen H. J. 290, 293
Thibault G. 289
Thieme C. 281
Thompson O. 295
Thomson V. 291
Tiersot J. 291, 294
Tinctoris J. 294
Tobel E. v. 282, 290
Toch E. 278
Told 25
Towers J. 284
Traut E. 284
Trautwein F. 89, 276
Trendelenburg F. 274, 277
Tutenberg F. 290
Ulrich E. 284
Unger E. 291
Ursprung O. 278, 285, 287
Utitz E. 274
Vallas L. 293
Veinus A. 289
Vetter W. 286, 292, 294
Vierling O. 277
Vierneisel W. 292
Vink J. 275
Voigt V. 205
Waetzmann E. 108
Wagenseil J. Ch. 231
Wagner P. 287
Wagner E. 231, 251
Waldeyer A. 275
Waldkirch F. 290
Walker D. P. 289
Walther J. a. 295
Walther von der Vogelweide 203
Wasilewski J. v. 284
Watt H. J. 277
Weber E. 54
Weber M. M. 294
Weber W. 274
Wedd 115
Wegner M. 286
Weidle K. 282
Weinmann F. 278
Weinstock H. 282
Weissmann J. 291
Wellek A. 277
Wellesz E. 280, 284, 285, 294
Werckmeister A. 271
Westphal K. 282, 285, 291
Westphal E. 274, 278, 279, 286
Westphal W. 274
Westrup J. A. 294
Weyres Th. 275
Wbite E. 292
Widor Ch. M. 280
Wiehmayer Th. 279
Wien M. 30
Wilamowitz-Móllendorf U. v. 211,
279
Wilde J. 82 Winckel F. 277 Winterfeld C. v. 293 Wióra W. 278 Wirth W. 277 Wolf J. 284, 287 Wolff H. Ch. 279, 284, 289 Wolfflin H. 11, 274 Wolfheim W. 295 Wórner K. H. 286, 291, 293 Worringer W. 11, 274 Wortsmann S. 293 Wotąuenne A. 293 Wundt W. 276 Wyzewa T. de 293
Zenck H. 287, 289 Zingerle H. 279






INDEKS RZECZOWY

a cappella styl 234, 235, 240, 241
accentus 173
adapter 86
amplituda 15
analiza 8—10
analizator heterodynowy 70—73
— widma (spektroskop pasmowy) 70 antyfonalne śpiewy 230
apotome 161, 162 aria da capo 254 arsis 183
ballada 224, 239, 255
ballata 224, 239
Bar forma 54, 224, 251
-------repryzowa 255
bel 56
bębny 91
burdonowa technika 144, 145
cantus firmus 238 centów skala 21, 23 chanson 224, 239
— balladę 224
ciśnienie akustyczne 53, 56
concentus 173
cykliczne formy 257
cytra 82, 83, 102
częstościomierz języczkowy 27, 28
częstotliwości stabilizacja 46, 47
częstotliwość 16
— a długość fali 17
— kołowa 20
decybel 56 diesis 176
dramat liturgiczny 261 drgania instrumentów muzycznych — systematyka 79, 80, 81
— membran 78
— piłowe 39—41
— płyt 79, 83, 84, 90, 91, 94
— podłużne 79
— podwójne 16
— pojedyncze 16
— poprzeczne 78, 79
— samopodtrzymujące się 52, 84
— samowzbudne 46
— sinusoidalne (proste) 15, 16, 43—45
— słupków 78, 79, 81, 82
— słupów powietrza 78, 79
— strun 78, 82
— sztabek 81
— wymuszone 52, 84 drgań mierzenie 39—42
— okres 19
— superpozycja 44
— synchronizacja 40, 41
— wzbudzenie 51, 52 drumla 93, 94 dudnienia 149—151 dwuczęściowa forma 251, 252 dwuuszne słyszenie 155, 156, 159 dynamika fluktuacyjna 232, 233
— płaszczyznowa 223, 230 dysonans 145, 148, 151
—, interpretacja Helmholtza 149—151
dzwony 83, 84
dźwięk, prędkość rozchodzenia s:
w gazach 19 —- — — — w metalach 19
------— — w powietrzu 17
-------— — w wodzie 18
dźwięki ciągłe 51
— krótkotrwałe 51 dźwiękowa fala, długość 15 dźwięku natężenie 53, 56
— widmo 67, 68, 69
— wysokość 113, 114, 115
— — a częstotliwość 17
-------, absolutna skala 23, 24
--------, subiektywna skala 21, 22
— —,-------a obiektywna skala czę-
stotliwości 21
echa efekt 230 elektrochord 86 elektryczne instrumenty muzyczne -?-
instrumenty muzyczne epos 260 Euphone 82
falomierz liczący 30 film dźwiękowy, nagrywanie i odtwarzanie 87, 88 filtry elektryczne 44 flet blokowy 99 — poprzeczny 99 fletnia Pana 99 fon 57
fony a mikrobary 57 forma szeregująca 249 formanty 67, 68 fortepian 102
—, mechanika angielska 104 —, — niemiecka (wiedeńska) 103,
104
—, — repetycyjna 104, 105 fuga 253
gatunki w greckiej muzyce antycznej: — Archytasa 167
gatunki Arystoksenosa 166 — Didymosa 168
— Eratostenesa 167
— Ptolemeusza 168, 169 generator drgań piłowych 40
— dudnieniowy 47, 48
— kwarcowy 48
— LC 47
— EC 46 głośnik 84
— elektrodynamiczny 85, 86
— elektromagnetyczny 85
— elektrostatyczny 85
— piezoelektryczny 85 —- wysokotonowy 85 głośności poziom 57 głośność 58
gong 83 gramofon 84 granica bólu 54 grzechotka 82, 92
Hammonda organy 88
harfa Eola 102
harmoniczny podział interwałów 146,
147
harmonika szklana 84 herc (Hz) 16 historia muzyki, periodyzacja 268—
272
initium 173 instrumenty muzyczne:
— dęte blaszane 101
— elektryczne 76, 86—90 —, systematyka 74—81 —, wibratory 77, 92
— stroikowe 94
— strunowe 102
interwał muzyczny 112, 113, 116 interwału odległościowa teoria 116 interwały harmoniczne 145—147
— neutralne 145 ison 144
języczek kryjący 94, 95
— przelotowy 95 języczki przeciwsobne 94, 95
klawesyn, budowa 102, 103 klawicylinder 82 klawikord, budowa 102, 103 komat Didymosa 148, 176, 177
— pitagorejski 161
— syntoniczny 148 kombinacyjne tony (sumacyjne i różnicowe) 153, 154
koncert 229, 254
konduktus 236, 238, 239
konsonans 145, 148, 149, 151, 156-158, 160
-—, interpretacja Helmholtza 151, 152
konsonansu koincydencjalna teoria
159
kotły 91
krzywa prostokątna 51 krzywe izofoniczne 57, 58 ksylofon 94 kwinty miarowe 118
— przedęte 118, 123, 124
lampa elektronowa 45, 46
— gazowana 39
— oscyloskopowa 32, 33 -------dwustrumieniowa 42
— próżniowa 39 lauda 224 limma 161, 162 Lissajous figury 34—37
łuk muzyczny 82
madrygał 224, 239 mediatio 173 Meistergesang 204 membrana 91 menzura 99
miernik częstotliwości (metoda porównawcza) 34—37 -------pojemnościowy 28, 29
mikrobar 54
mikrofon, charakterystyka kierunko-wości: kolista, ósemkowa, nerkowa 59, 60
— ciśnieniowo-prędkościowy 59
— ciśnieniowy 58, 59
— dynamiczny cewkowy 61, 62 -------wstęgowy 59, 62
— piezoelektryczny (krystaliczny) 61,
62
— pojemnościowy 61, 63
— prędkościowy 58, 59
— zuchowy 59
— węglowy 59, 61
— wychyleniowy 59 mikstury 100 milibar 54 milioktawy 22 Minnesang 203, 205 misteria 260 mixtur-trautonium 90
modi rytmiczne średniowieczne 214 mostek do pomiaru częstotliwości (mostek Wiena-Robinsona) 29, 30 motet 236, 237, 239
- konduktowy 237, 239
— podwójny, potrójny 237, 238 multiwibrator 46
Nagelgeige 82
narastanie dźwięku -+ stany nieustalone Neo-Bechstein 86, 87
oktawa 116
opera 261
oporność akustyczna 53
organum 236
oscylograf pętlicowy 31
oscyloskop 40, 41
— dwustrumieniowy 42, 43
— katodowy 31, 32, 33
— z kołową podstawą czasu (oscy-
loskop o współrzędnych biegunowych) 37, 38
pauza 231, 232
pieśń ludowa 250, 251, 262
— zwrotkowa 249, 250 piszczałki organowe otwarte i zamknięte, rozkład drgania 17, 18
—- — stroikowe 96, 97
-------wargowe 97—101
płyta gramofonowa 87 poemat symfoniczny 261, 262 poziom natężenia dźwięku 56 prędkość kątowa 20
— liniowa 20
— rozchodzenia się dźwięku -+ dźwięk programowa muzyka 261
prosa 227, 229
prosula 228
próg czułości słuchu 54
przeimitowane formy 252, 253
psalmodia 184—189, 254, 255
raga 138, 139
recytatyw 260
refrenowe formy 224, 225, 254
regał 96
repercussio 173
responsorialne śpiewy 225—227
rezonansowe płyty 105, 106
— struny 106
rezonatory instrumentów muzycznych 92, 93 ricercar 257 rondeau 225, 239 rondo 225, 254 roztrąb 96
różnicowe tony -^ kombinacyjne tony ruch falowy a ruch po okręgu 19 rytmika geetyczna 202, 205
-------południowoindyjska 206—208
-------starogrecka 209—214
— kwalitatywna (akcentuacyjna) 183
— kwantytatywna (czysto miarowa)
183, 193—204
—-----------arabska 196—200
---------------perska 198
— mensuralna 202, 221
rytmika modalna 202, 214—220
— swobodna, niemiarowa 183—193
sawart 22
sekwencja 252
skala całotonowa 117
— dwudziestodwustopniowa 141, 142
— dwunastostopniowa 164, 178
- pelog 117, 122
— pentatoniczna durowa 173 -------mieszana 173
— pięciostopniowa 118, 124, 125,
127—132
— siedemnastostopniowa 163, 164,
166
- siedmiostopniowa 117, 118, 122—
124, 128—130, 134, 135
- slendro 117, 122, 129, 131—133 skale indyjskie 132, 138—141, 169-
172
- kościelne 173, 174 słyszenie — rezonansowa teoria 26 son 58
sonatowa forma 255, 256 spektroskop pasmowy (analizator
widma) 70 stan ustalony (dźwięk stacjonarny)
49, 65
stany nieustalone 49, 65 stopliwość 148, 149, 151, 152, 155 stroik 95, 96 strój fizyczny 22 strzałka 17, 44
subiektywne tony składowe 152 sumacyjne tony -?- kombinacyjne
tony system dźwiękowy ekwidystansowy
130, 131
- - indyjski 137—141
------- nierównomiernie temperowany
117, 176—178
- - pitagorejski (kwintowy) 161—
163 ------- równomiernie temperowany 165,
166, 178 szpinet 102
ślimak (budowa) 25, 26 śruti 132
talerze 83 tenor 173 thereminovox 90 thesis 183 ton 15
trautonium 89 tropy 228 trzyczęściowa forma 254
tuba 173
ucho (budowa) 24, 25, 26 — (funkcjonowanie) 26, 27
virelai 224, 239, 255
yisible speech -^ widzialna mowa
warga 97
wariacyjna forma 256, 257
Webera prawo 54
Webera-Fechnera prawo 55
Weltego organy 89
węzeł 17, 44
wibrafon 94
widzialna mowa (yisible speech) 70,
71 wielogłosowość średniowieczna 175
zanza 83




Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.


ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT


NIE ODWOŁUJĘ OFERT, PROSZĘ POWAŻNIE PODCHODZIĆ DO LICYTACJI