Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Homo liberalis jako projekt edukacyjny Od emancypa

28-02-2012, 14:16
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 44 zł     
Użytkownik arik_ksiegarnia
numer aukcji: 2029715389
Miejscowość SANOK
Wyświetleń: 8   
Koniec: 30-01-2012 10:16:50

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 2010
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Arik, podręczniki akademickie

e-mail: [zasłonięte]@arik.pl
tel: 510 [zasłonięte] 753


» Strona "o mnie"
» Inne moje aukcje
» Dodaj do ulubionych





Stron: 290
Format: 16,5 x 23,5 cm
Rok wydania: 2010
Oprawa: miękka, klejona



Homo liberalis jako projekt edukacyjny Od emancypacji do funkcjonalności

Małgorzata Lewartowska-Zychowicz

Jest to praca, która mieści się w nurcie pedagogiki krytycznej, a jej wartość ujawnia się głównie w tym, że Autorka rekonstruuje zmiany, jakie dokonywały się w koncepcji człowieka określanej mianem homo liberalis, aby pokazać ich związek ze zmianami w projektach edukacyjnych realizowanych w społecznej praktyce edukacyjnej ostatnich dziesięcioleci. Po roku 1989 nurt liberalnego myślenia zdominował także polskie życie społeczne i praktykę edukacyjną. Opis, wyjaśnienie i interpretacja tego procesu zmiany i jego skutków mają więc szczególne znaczenie dla współczesnego człowieka, który przez całe swoje życie indywidualne, rodzinne i zawodowe jest uwikłany w procesy edukacyjne oraz ich zmienność. Z tego powodu odbiorcami tej książki mogą być, a może nawet powinni być wszyscy, którzy współcześnie są „uwikłani” w procesy edukacyjne. Obowiązek jej przeczytania dotyczy jednak głównie tych, którzy chcą podmiotowo uczestniczyć w procesach edukacyjnych dotyczących siebie i innych ludzi.


Spis treści:

Wstęp

Rozdział 1

Dyskursywny charakter procesu konstytuowania się tożsamości homo liberalis – wprowadzenie w problematykę

Wprowadzenie

Dyskurs i jego badanie – umocowanie teoretyczne i strategia wywodu

Od polityki emancypacji do polityki tożsamości – narodziny hegemonii

Przemiany indywidualizmu liberalnego dyskursu tożsamości:

od autonomicznej jednostki do swobody gospodarowania versus od wolnego rynku do autonomicznej jednostki

Tło i perspektywy rozwoju homo liberalis w polskim kontekście

 

Rozdział 2

Homo politicus – liberalny projekt emancypacji jednostkowej 

Wprowadzenie  

Rozumność jako warunek emancypacji homo liberalis  

Między racjonalną jednostką a Podmiotem  

Racjonalna jednostka w wolnej wspólnocie politycznej – narodziny homo politicus  

Własność jako narzędzie jednostkowej emancypacji – homo liberalis w systemie ekonomicznej wymiany  

Jeana Jacques’a Rousseau krytyka homo liberalis  

Homo politicus – rozpad i proba rekonstrukcji

Rozdział 3

Homo liberalis jako inspiracja dla pedagogiki i edukacji

Wprowadzenie

Dziecko jako potencjalnie autonomiczna jednostka

Istota i cel dojrzewania intelektualnego

Istota i cel dojrzewania moralnego

Edukacja liberalna i liberalizowanie edukacji


Rozdział 4

Homo oeconomicus – projekt zapośredniczonej wolności jednostkowej

Wprowadzenie

Zasada samoposiadania jako umocowanie idei niezależności homo oeconomicus

Wolny rynek jako przestrzeń egzystencji i rozwoju homo liberalis

Rozumność i moralność jako narzędzia skutecznego działania homo oeconomicus

Od wolności jako celu do wolności jako kontekstu jednostkowego aktywizmu

Uprywatnienie odpowiedzialności za rozwój jednostkowy – doktryna neoklasyczna o edukacji

Rozdział 5

Ekspansja kapitalizmu postproduktywnego a rynkowa polityka tożsamości funkcjonalnej

Wprowadzenie

Delegitymizacja liberalnego dyskursu pedagogicznego i śmierć homo politicus

Rynkowe praktyki rekonstruowania środowiska rozwoju homo liberalis

Rynkowa polityka tożsamości funkcjonalnej

Dyskurs rynkowy a edukacja – legitymizacja i mechanizmy zmiany

Zakończenie

Bibliografia

Bibliografia