Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

HOENE-WROŃSKI - METAPOLITYKA 1923

16-01-2012, 18:07
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 80 zł     
Użytkownik ikonotheka
numer aukcji: 2022570093
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 11   
Koniec: 13-01-2012 20:00:00

Dodatkowe informacje:
Opis niedostępny...
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

OD TŁOMACZA PAMIĘCI WROŃSKIEGO



A VE, Wroński, praw boskich wielki usłanowco!
Mniemałżeś, że, po latach stu, kiedy manowcom
Anty-Chrysta tak bujne spienia się zagony,
Pierwszy wstaniesz w tej Polsce, z nią razem wskrzeszony}
Ave, Wielki! Ta ks^Sa Twoja jest dziś mostem
Nad przepaścią, huczącą sił ślepych przerostem,
I pochodnią, rozlaną aż po kres, co rości
W przeznaczeniach narodów cel święty ludzkości!
I jedno z dwojga tylko; Lub twoim przewodem
Ludzkość pójdzie i naród zbawi za narodem,
Lub, na źródło moralnych praw zgnuśniałe oczy
Zamknąwszy, zniszczy siebie i w przepaść się stoczy,
Pastwą stając się piekła końcowych dyktatur:
To jedno z dwojga będzie — i tertium non datur.
Lecz nie! Dzieło wskrzeszenia Polski w Nieba ładzie
Nie mogło tam igraszką powstać ku zagładzie,
Gdyż Bóg, co się w narodzie własnym wskrzesza celem,
Nie może być samego siebie niszczycielem:
Ziści, ziści więc Polska wielkie przeznaczenie,
Okaże światu PRAWDĘ, wcieli jej promienie,
Wagą stanie się ludów, i świat w nowe zorze
Powiedzie, prawem ludzkiem czyniąc Prawo boże, —
Ciebie, Wroński, z ludami po najwyższe stropy
Czcząc mianem najgodniejszem: ZBAWCY EUROPY:

Wielka ta księga, zawierająca systemat jodyny, absolutny, CZYSTYCH PRAW MORALNYCH, ustalonych wszędy ze ścisłością matematyczną przez cechy swe dostojne, subjektywną i objektywną, imperatywu uległości i pra-wodawczości powszechnej, winna stać się kanonem politycznym współ¬czesnego urządzenia jurysdycznego Państwa polskiego, a przeto księgą, podręczną, przewodnikiem i wyrocznią dla wszystkich mężów stanu, mini¬strów, senatorów, posłów, przywódców stronnictw, kleru i całego myślącego ogółu, gubiącego się dzisiaj w mgłach bezcelowych starego chaosu politycznego, starych grzechów świata. Jej światła jedynie, wcielone w życie, i nic in¬nego, zdołają zażegnać nieład rewolucyjny, staczający świat ku zagładzie. Oby tak się stało istotnie —■ i jaknajprędzejl
Jako tłomacz nieśmiertelnego tego dzieła, poczuwam się do obo¬wiązku wyrażenia na tem miejscu podziękowania publicznego: I) Prof. Paulinowi Chomiczowi, wice-prezesowi Instytutu Mesjaniczoego, nieslrudzo-nemu i całą duszą sprawie. Wrońskiego oddanemu przodownikowi Filozofji absolutnej, za sekretarzowanie mi przy przekładaniu tego dzieła, za trudy gorliwe przy jego urzeczywistnianiu; 2) firmie Gebethnera i Wolffa, a głów¬nie światłemu jej kierownikowi, Gustawowi Wolffowi, za zrozumienie powagi chwili i za chętne podjęcie się tego wydawnictwa; 3) Zygmuntowi Ł.a-zars^iemu, kierownikowi tłoczni drukarskiej pod firmą Wł. Łazarski, nie¬pospolitemu artyście-drukarzowi i dzielnemu obywatelowi, za przyspieszenie druku tego dzieła; 4) Józefowi Klusietoiczowi, składaczowi tego dzieła, za nader staranne składanie; 5) Stanisławowi Michalskiemu, za odbicie tego dzieła; tudzież tym wszystkim, którzy życzhwemi tchnieniami ogarniają pracę naszego Instytutu.
Usterki niech wysiłek płaci dobrej woli: Przyjdą inni, już lepszą torujący kplej.
JÓZEF JANK0WSK1
Prezes Instytutu Mesjanicznego
W Lipcu, 1923.


SPIS RZECZY:


/. List do J. K. M. Cesarza francuskiego.
II. Metoda mesjaniczna.
III. Metapolityka albo Filozof ja polityki-
A) Część pierwsza. — Stan rewolucyjny Europy, a oso-
bliwie Francji,
a) Rozdział pierwszy. — Zniszczenie moralności.
b) Rozdział drugi. — Zniszczenie polityki'
c) Rozdział trzeci.—Zniszczenie filozofji i religji.
B) Część druga. — Warunki zawieszenia tego stanu re-
wolucyjnego.
a) Rozdział pierwszy. Środki absolutne Państw.
§ I. -— Wykreślenie teoretyczne albo spefyula-
tywne.
§11. — Zastosowanie praktyczne do prawa pu-
blicznego Francji.
b) Rozdział drugi. ~ Cele absolutne Państw.
§ I. — Wykreślenie teoretyczne albo spek^la-
tywne.
§ II. — Zastosowanie praktyczne do cechy poli-
tycznej Francji.



TABLICA GENETYCZNA
tworzenia się postępowego rządów w różnych okresach
historycznych i,
(według Prawa stworzenia).


AI Teorja albo Autotezja; to, co ;est danem w warunkach ludzkich do za-
łożenia władzy politycznej, a) Treść albo ustanowienie rządów.
aa) Część elementarna- = ELEMENTY AUTOTEZJI POLITYCZNEJ (w licz¬bie siedmiu).
aii) Elementy pierwotne. — WARUNKI RZĄDÓW (Rozwinięte w cza¬sach tradycji).
a4) Element podstawowy; rękojmia Jadu postępków ludzkich przez swe oparcie ogólne na prawie przyrodzonem; władza prawna albo zwierzch¬ność rozumowa. —PRAWA SPOŁECZNE. (Uras pierwotnych Ośrodka, upostaciowanych przez Sema; zrzeszenie patryarchalrce rodziny). (]) aó) przygotowanie filozoficzne. = MELCHIZEDEK? b5) przygotowanie społeczne. — ABRAHAM? bi) Elementy pierwszorzędne:
a5) Rękojmia lądu społecznego przez swe oparcie specjalne na fye-runl(u bożym; wJadza moralna albo zwierzchność prauSa bożego. — PRAWA MORALNE (U ras pierwotnych Południa, upostaciowa¬nych przez Chama), (ii)
bs) Rękojmia ładu społecznego przez swe oparcie specjalne na ce¬lach ludzkich; władza narodowa albo zwierzchność praWa ludz¬kiego. — PRAWA PRAGMATYCZNE (U ras pierwotnych Północy, upostaciowanych przez Jafeta). (III)
b;i) Elementy pochodne. - USTROJE RZĄDÓW (Sprawione w czasach historycznych).

al) Elementy pochodne bezpośrednie albo odrębne:
ao) Władza prawna, zestosowana ze zwierzchnością moralną albo prawa bożego; zrzeszenie uczuciowe; rozwój prawa prywatnego (rodzina i własność). = RZĄD TEOKRATYCZNY, KRÓLEWSKI ALBO itfO-NARCHICZNY. (W pierwszym okresie historycznym). (IV) a6) Tworzywo filozoficzne. = BUDDHA. b(i) Tworzywo społeczne. - MOJŻESZ.
Łw) Władza prawna, zestosowana ze zwierzchnością narodową albo prawa ludzkiego; zrzeszenie ustawowe (jurysdyczne), rozwój prawa publicznego (wolność i niewolnictwo). =RZĄD ARY3TODEMOKRA-TYCZNY, LUDOWY ALBO POLIARCTIICZNY (W drugim okresie historycznym). (V)
aii) Reforma filozoficzna. =. SOKRATES.
bG) Reforma społeczna. — LIKURG I ALEKSANDER WIELKI. b4) Elementy pochodne pośrednie albo przejściowe:
ao) Przejście od rządu teokratycznego albo monarchicznego do rządu arystodemokratycznego albo poharchic/.nego; materializacja warun¬ków moralnych człowieka; zrzeszenie przez kasty. -RZĄD DU¬CHOWIEŃSTWA ALBO KAPŁANÓW. (VI)
Nota- —Tworzywa społeczne na Wschodzie, zwłaszcza w Az)i, w In-djach, i t. d.
bó) Przejście od rządu arysłoden apatycznego albo poliarchicznego do rządu teokratycznego albo monarchicznego; moralrzacja warunków malerjalnych człowieka; zrzeszenie przez pokolenia. — RZĄD ŚWIEC¬KI ALBO SĘDZIÓW. (VII)
Nota- -— Tworzywa społeczne na Zachodzie, zwłaszcza w Ameryce, w Peru, i t. d.
b2) Część systematyczna. _ SYSTEMATY AUTOTEZJ1 POLITYCZNEJ
(w liczbie czterech).
a-i) Różność z złączeniu syslematycznem dwu elementów pierwszorzęd¬nych, zwierzchności moralnej albo bożej i zwierzchności narodowej albo ludzkiej.
a4) Wpływ częściowy jednego do drugiego dwu tych elementów pierw¬szorzędnych autotezji politycznej; zrzeszenie etyczne (królestwo Boże); równość wobec Boga (godność religijna człowieka); rozwój praw obywatelskich (Gminy municypalne). -.. RZĄD REPREZENTACYJNY (W trzecim okresie ludzkości). a5) Instytucja chrześcijańska.
a*) Reforma filozoficzna. — JEZUS CHRYSTUS. be) Reforma społeczna. — KONJSTANTYN WIELKI. b.rj) Odmiana chrześci]ańska.

a<>) Wpływ częściowy zwierzchności moralnej albo bożej do zwierzch¬ności narodowej albo ludzkiej; ustawa (jurysdykcja) kan°t'czna; zakony religijne (mnisi); rękojmia warunków życia wiecznego, za¬leżna od religji albo od Kościoła. -- ROZWÓJ DUCHOWY ALBO H1EROKRATYCZNY RZĄDU REPREZENTACYJNEGO, zwłaszcza w pierwszej połowie trzeciego okresu). (I)
Nota. — Maximum tej władzy duchowej, sprawowanej na mocy de-kretaljów, było za Papieża GRZEGORZA VII (Hildebranda).
b<>) Wpływ częściowy zwierzchności narodowej albo ludzkiej do wła¬dzy moralnej albo boskiej; ustawa (jurysdykcja) feodalna; kfasy udzielne (szlachta); rękojmia warunków życia ziemskiego, zależna od warstwy albo od Gleby. — ROZWÓJ DOCZESNY ALBO FI-ZJOKRATYCZNY RZĄDU REPREZENTACYJNEGO (zwłaszcza ku drugiej połowie trzeciego okresu). (II)
Nota.—Początek tej władzy doczesnej, sprawowanej na mocy api-tularjów, sięga KAROLA WIELKIEGO.
bf) Wpływ wzajemny jednego do drugiego dwu tych elementów pierw¬szorzędnych władzy politycznej; harmonja pomiędzy zwierzchnością moralną albo bożą i zwierzchnością narodową albo ludzką; zbieg ich gońcowy do ustanowienia Państwa; zrzeszenie poznawcze (kró¬lestwo Praw); równość wobec prawa (godność filozoficzna czło¬wieka); rozwój praw politycznych (Izby prawodawcze). = RZA.D KON¬STYTUCYJNY (W czwartym adresie historycznym). (Ul) a5) Reforma filozoficzna. =-. MARCIN LUTER.
bb) Reforma społeczna. = GUSTAW ADOLF I FRYDERYK WIELKI. Nota.—Z nadużycia właśnie dwu elementów harmonijnych rządów konstytucyjnych wynikają trzy fazy rewolucyjne We Francji, mianowicie: i) republika, przez wyłączenie zwierzchności moralnej albo bożej; 2) re¬stauracja, przez wyłączenie zwierzchności narodowej albo ludzkiej; i 3) słuszny środek (łe juste milieu), przez wyłączenie wspólne na przemiany jednej i dru¬giej z dwu tych zwierzchności.
b3) Tożsamość albo identyczność końcowa w złączeniu systematycznem dwu elementów odrębnych, władzy prawnej na mocy prawa bożego i władzy prawnej na mocy prawa ludzkiego, przez ich identyfikacją albo utożsamienie w zwierzchności rozumowej albo podstawowej; zrze¬szenie mesjaniczne wobec celu absolutnego moralności (królestwo Rozumu); zgodność ustawowa (jurysdyczna) albo równość społeczna (godność absolutna człowieka); rozwój praw do naszych przeznaczeń ostatecznych (Władza kierownicza) [obacz tablicę filozofji polityki]. RZĄD ANTYNOMJALNY ALBO NAPOLEOŃSKI (w piątym albo ni¬niejszym okresie historycznym). (IV)

a4) Reforma filozoficzna. — KANT. hi) Reforma społeczna. — NAPOLEON WIELKI, b) Forma albo stosune/c części ustanawiających rządów; władze albo rządj-
mieszane. -..(Ob. Genezę mesjaniczną)■
B) Technja albo Aułogenja; to, co należało zrobić, by spełnić w ten spo¬sób tworzenie się postępowe rządów. (Ob. Genezę mesjaniczną).


WIELKOŚĆ 19x14CM,TWARDA INTROLIGATORSKA OPRAWA ,LICZY 386 STRON.

STAN :OKŁADKA DB/DB+,ŚRODEK DB+/BDB- .

KOSZT WYSYŁKI WYNOSI 8 ZŁ - PŁATNE PRZELEWEM / KOSZT ZRYCZAŁTOWANY NA TERENIE POLSKI,BEZ WZGLĘDU NA WAGĘ,ROZMIAR I ILOŚĆ KSIĄŻEK - PRZESYŁKA POLECONA PRIORYTETOWA + KOPERTA BĄBELKOWA / .

WYDAWNICTWO GEBETHNER I WOLF 1923.

INFORMACJE DOTYCZĄCE REALIZACJI AUKCJI,NR KONTA BANKOWEGO ITP.ZNAJDUJĄ SIĘ NA STRONIE "O MNIE" ORAZ DOŁĄCZONE SĄ DO POWIADOMIENIA O WYGRANIU AUKCJI.

PRZED ZŁOŻENIEM OFERTY KUPNA PROSZĘ ZAPOZNAĆ SIĘ Z WARUNKAMI SPRZEDAŻY PRZEDSTAWIONYMI NA STRONIE "O MNIE"

NIE ODWOŁUJĘ OFERT KUPNA!!!

ZOBACZ INNE MOJE AUKCJE

ZOBACZ STRONĘ O MNIE