Czwarta
odsłona serii Assassin's Creed i jednocześnie finalna część trylogii o
Ezio. Główny bohater wyrusza śladami swego przodka Altaira,
trafiając do średniowiecznego Konstantynopola.
Seria Assassin's
Creed to bez wątpienia jedna z najpopularniejszych
marek w portfolio koncernu Ubisoft. Mając na uwadze oczekiwania
fanów, wydawca powierzył deweloping Assassin's
Creed: Revelationswewnętrznemu studiu w Montrealu,
jednocześnie zapewniając wsparcie ze strony zespołów Ubisoft
Annecy, Massive, Quebec, Singapore i Bucharest. Twórcy gry
postawili sobie za cel wzbogacić dotychczasowe znane miłośnikom cyklu
elementy o nowe funkcje i opcje rozgrywki, zachowując przy tym zgodność
z wykreowanym wcześniej uniwersum.
Akcja Assassin's
Creed: Revelations rozgrywa się w XVI wieku, choć
miejscami fabuła przenosi się także o cztery stulecia wcześniej.
Główną postacią gry jest Ezio Auditore da Firenze, czyli
bohater Assassin's Creed II
oraz Assassin's Creed: Brotherhood.
Wyrusza on w pełną niebezpieczeństw podróż śladami swego
przodka i jednocześnie mistrza – Altaira. Trop wiedzie go do
Konstantynopola, serca imperium Ottomańskiego, gdzie rosnąca armia
Templariuszy grozi destabilizacją regionu.
Fabuła Assassin's
Creed: Revelations obfituje w retrospekcje oraz
wątki poboczne. Deweloperzy zadbali o niepowtarzalność każdorazowej
rozgrywki, implementując m.in. mechanizm misji będących wynikiem
przypadkowych zdarzeń lub zlecanych przez losowo napotkane postaci
niezależne.
Nowości
w grze to m.in. specjalny hak, umożliwiający pokonywanie odległości na
zasadzie trawersu linowego (tzw. zjazd tyrolski). Rozwiązanie to
wyraźnie skraca czas potrzebny na przemieszczenie się do wybranej
lokacji, jednak obarczone jest pewnym ograniczeniami. Tradycyjnie już
wcielając się w asasynów gracze mają dostęp do szeregu
zabójczych broni. Ciekawostkę stanowi system konstruowania
bomb. Łącząc różnego rodzaju składniki przygotować można 300
różnego rodzaju ładunków przydanych w trakcie
wykonywania zadań.
Twórcy
gry zdecydowali się także rozbudować takie elementy rozgrywki jak
chociażby funkcja „eagle eye”, którą
przemianowano na „eagle sense”. Pozwala ona
głównemu bohaterowi przewidzieć kierunek, w jakim porusza
się wskazany przeciwnik lub postać niezależna. Rozszerzono
również opcje budowy wież Borgiów,
które mogą powstać w miejscu każdego zniszczonego budynku.
Bezpieczeństwo tego rodzaju kryjówek zależy jednak od
rozgłosu, im baczniejszą uwagę wzbudzają poczynania
zabójców, tym większe prawdopodobieństwo ataku
Templariuszy.
W
porównaniu do wcześniejszych odsłon serii, w Assassin's
Creed: Revelations większy nacisk położono na
aspekty zabawy wymagające umiejętności przewidywania i logicznego
myślenia. Przykładem tego jest chociażby tryb „Black
Room”. Dzięki niemu korzystający z Animusa, Desmond może
uzyskać dostęp do wspomnień swoich przodków. Te
przedstawione są w formie łamigłówek wymagających
umiejętności manipulowania przestrzenią.
Gra
korzysta ze sprawdzonego silnika graficznego Anvil. Został on jednak
wzbogacony o technologię animowania mimiki postaci
„Mocam”, łączącą tradycyjną animację z
motion-capture.
Poza
możliwością zabawy solowej, twórcy Assassin's
Creed: Revelations zadbali o rozbudowany tryb
multiplayer. Rozgrywka wieloosobowa mocno związana jest z wątkami
fabularnymi gry, a gracze mają możliwość m.in. tworzenia własnych
awatarów oraz zakładania gildii.