HISTORYA JAZDY POLSKIEJ
przez Konstantego Górskiego, pułkownika piechoty, przedtem kapitana kwatermistrzostwa generalnego
z 3 tablicami litografowanemi
z zasiłkiem Akademii Umiejętności w Krakowie
REPRINT WYDANIA Z 1894
Wydawnictwo: WAiF, 1988
Oprawa: twarda
Stron: 364 + rozkładane tablice
Stan: bardzo dobry
SPIS RZECZY.
PRZEDMOWA
WSTĘP
Okres I od roku 1410 do roku 1500.
ROZDZIAŁ I.
§. 1. Świadectwa o istnieniu jazdy zaciężnej w Polsce, zaczynając od roku 1410
§. 2. Tworzenie i organizacya tej jazdy .
§. 3. Jej uzbrojenie
§. 4. Szyk
§. 6. Dwa rodzaje jazdy: kopijnicy i strzelcy
§. 6. Taktyka jazdy polskiej w wieku XV
§. 7. Płaca jeździe i wynagradzanie jej za szkody na służbie
ponoszone
§. 8. Wnioski o stanie jazdy w wieku XV
Okres H od roku 1500 do roku 1598.
ROZDZIAŁ II.
§. 9. Pierwsze początki ukazania się u nas husarzy . . . .
§. 10. Husarze polscy
§. 11. Zmiany zaprowadzone w uzbrojeniu i ekwipaźu husarzy
za Batorego
§. 12. Ignorowanie husarzy przez akta urzędowe
§ 13. Czas ostatecznego wykształcenia husarzy
§. 14. Dalsze istnienie rot strzelczych w jeździe polskiej
§. 15. Początek Kozaków
§. 16. Dalsze losy i ostateczne wykształcenie się jazdy Kozaków
§. 17. Arkebuzerowie polscy i niemieccy
§. 18. Czeremisy i sagittarii
§. 19. Sposób tworzenia jazdy w wieku XVI ......
§. 20 Organizacya jazdy w tym okresie
§. 21. Szyk rot jezdnych
§. 22 Szyk i taktyka znaczniejszych mas jazdy
§. 23. Ciągnienie i straż na marszu
§. 24. Obozowanie
§. 25. Ćwiczenia jazdy
§. 26. Dyscyplina
§. 27. Służba zdrowia
§. 28. Żywienie
§. 29. Płaca
ROZDZIAŁ III.
§. 30. Straż granic od Tatarów
§. 31. Wojsko kwarciane
§. 32. Wnioski o stanie jazdy polskiej w 2-gim okresie .
Okres III od roku 1578 do śmierci Sobieskiego.
ROZDZIAŁ IV.
§. 33. Postać zewnętrzna husarzy
§. 34 Postać zewnętrzna Kozaków
§. 35. Zaciąg jazdy w XVII wieku
§. 36. Jej organizacya
§. 37. Szyk chorągwi .
§. 38. Stosunek liczebny husarzy do Kozaków
§ 39. Szyk bojowy i taktyka znaczniejszych mas jazdy . .
§. 40. Szyk projektowany przez Fredrę
§. 41. Przyczyny świetnych czynów jazdy polskiej . . . .
§ 42. Ćwiczenia i sposobienie do boju jazdy w wieku XVII
§. 43. Ciągnienie
§. 44. Służba zwiadowcza
§. 45. Obozowanie
§. 46. Służba strażnicza
§. 47. Dyscyplina
§. 48. Służba zdrowia
§. 49. Żywienie
§. 50. Płaca
ROZDZIAŁ V.
§. BI. Jazda lekka w Polsce w wieku XVII
§. 62. Lisowczyki
§. 53. Jazda wołoska i tatarska
ROZDZIAŁ VI.
§. 54. Jazda cudzoziemska rajtarów
Okres IV od śmierci Sobieskiego do roku 1792.
ROZDZIAŁ VII.
§. B5. Symptomata wskazujące upadek jazdy polskiej . . .
§. 66. Przyczyny upadku jazdy polskiej
§. 67. Stan jazdy polskiej pomiędzy 1700 i 1717 rokiem . .
§. 68. Urządzenie wojska polskiego przez Konstytucyą 1717 r.
§. 59. Dragonia za czasów saskich
§. 60. Stan jazdy autoramentu polskiego za panowania obu
Augustów, poczynając od 1717 roku
§. 61. Bitwa pod Wyszyczynem
§. 62. Autor taktyki z pierwszej połowy XVII wieku . . .
ROZDZIAŁ VIII.
§. 63. Stan jazdy na początku panowania Stanisława Augusta
§. 64. Podział jazdy autoramentu polskiego na partye . . .
§. 65. Liczba jazdy w roku 1767
§. 66. "Rozporządzenia Komisyi wojskowej względem towarzystwa
§. 67. Przepis munduru dla chorągwi lekkich
§. 68. Regulamin dla dragonów w języku polskim ....
§. 69. Polepszenie płacy jeździe " . .
§. 70. Sformowanie pułków straży przedniej
§.71. Konfederacya barska, udział w niej jazdy polskiej i skutki
tego uczestnictwa .
§. 72. Stan liczebny jazdy polskiej ku końcowi Konfederacyi barskiej
§. 73. Zmiany, które zaszły w komenderowaniu jazdą od początku panowania Stanisława Augusta do 1-go podziału kraju
§. 74. Gospodarstwo cliorągwiane i nowy regulamin ....
§. 75. Postanowienie względem jazdy Sejmu 1776 r. i koniec istnienia husarzy i pancernych (dawniej Kozaków) z przei stoczeniem ich w kawaleryą narodową oraz uformowanie brygad kawaleryi narodowej i pułków straży przedniej .
§. 76. Podział wojska polskiego na dywizye
§. 77. Spieszenie niektórych regimentów dragońskich ...
§. 78. Etat dla brygad kawaleryi narodowej i pułków straży
przedniej
§. 79, Polepszenie stanu wojska z superat skarbu koronnego i ostateczne uorganizowanie brygad kawaleryi narodowej, pułków straży przedniej i regimentów dragońskich . . §. 80. Liczba wojska i dyslokacya onego w roku 1776 . . .
§. 81. Znaczenie szwadronu w jeździe polskiej
§. 82. Rozporządzenia rządowe względem towarzyszy, urlopów,
ubioru, fortragów i sprzedaży rang
§. 83. Rogulamin dla kawaleryi narodowej i pułków straży przedniej z roku 1786
§. 84. Trudności i przeszkody zachodzące w ćwiczeniu jazdy polskiej
§. 85. Zmiany zaszłe w komenderowaniu jazdą od pierwszego podziału do Sejmu Czteroletniego '
§. 86. Liczebny stan jazdy na początku Sejmu Czteroletniego
ROZDZIAŁ IX.
§ 87. Uchwała Sejmu Czteroletniego o podniesieniu liczby jazdy
§. 88. Rozkaz królewski w tym przedmiocie
§. 89. Instrukcya rotmistrzów dla formowania kawaleryi narodowej i pułków straży przedniej
§. 90. Instrukcya dla przeistoczenia regimentów dragonii na
pułki lekkie czyli straży przedniej
§. 91. Szemata dla organizacyi szwadronów kawaleryi narodowej, pułków straży przedniej oraz byłych dragońskich
§. 92. Abcugi czynione z żołdu namiestników dla utrzymania unteroficerów tudzież z żołdu towarzyszy dla utrzymania szerogowych
§. 93. Powołanie oficerów z urlopów dla wykształcenia znacznej liczby nowozaciężnych rekrutów i stan kadrów, które miały ich zawrzeć w sobie podług opinii lastratorów
§. 94. Liczba jazdy podług nowego komputu, jej dyslokacya, numera szwadronów kawaleryi narodowej i pułków
straży przedniej
§. 95. Nowy etat i płaca brygad kawaleryi narodowej i pułków
straży przedniej • .
§. 96. Nowy podział wojska na dywizye i jazdy na brygady oraz norainacye na stopnie komenderujących . . . .
§. 97. Rozdział chorągwi pomiędzy szwadrony I brygady kawaleryi narodowej
§. 98. Dyslokacya jazdy
§. 99. Trudności, zachodzące w uregulowaniu stosunki pomiędzy towarzyszami przytomnymi i sowitymi, tudzież przydatność służebna tej klasy żołnierzy
§ 100. Ukompletowanie pułków lekkich, które powstały z byłych dragońskich i ostateczny liczebny stan jazdy, jaki
podług komputu być był powinien
§. 101. Skupienie znaczniejszych ilości jazdy w województwach bracławskiem, kijowskiem i jej dyslokacya ....
§. 102. Opinie lustratorów o tej jeździe
§. 103. Liczba rzetelna jazdy w roku 1790 i trudności zachodzące w jej zupełnem ukompletowaniu •
§. 104. Rozdział jazdy pomiędzy dywizye i dyslokacya jej
w marcu 1792 roku '
§. 105. Zmiany, które zaszły w komenderowaniu jazdą podczas
Sejmu Czteroletniego
§. 106. Podział jazdy na czynną i rezerwową
§. 107. Ostateczna liczba, rozkład i dyslokacya jazdy w czerwcu
1793 roku
§. 108. Stan gospodarstwa w jeździe za czasów Sejmu Czterolet.
§. 109. Umundurowanie
§. 110. Uzbrojenie
§. 111. Opatrzenie w amunicyą
§. 112. Remonta koni i ekwipażu końskiego
§. 113. Służba zdrowia
§. 114. Musztra i ćwiczenia jazdy '
§. 115. Nowy regulamin z roku 1790
§. 116. Egzamina dla oficerów . .
§. 117. Komenderowanie oficerów na zagraniczne rewie . . .
§. 118. Obozy instrukcyjne
§. 119. Świadectwo lustratora o jeździe w obozie zebranej .
§. 120. Świadectwo lustratora o brygadach jazdy wielkopolskiej
§. 121. Konkluzye ostatnie jazdy, wypływające ze świadectw lustratora
PRZYPISY
![](http://www.silesiabook.o12.pl/images/ikony35.JPG)
![](http://www.silesiabook.o12.pl/images/ikony36.JPG)
![](http://www.silesiabook.o12.pl/images/ikony37.JPG)
![](http://www.silesiabook.o12.pl/images/ikony38.JPG)
![HISTORYA JAZDY POLSKIEJ Górski 1894 REPRINT](http://img17.allegroimg.pl/photos/oryginal/38/85/32/55/388<span class=hidden_cl>[zasłonięte]</span>5521)