Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

HISTORIA WYCHOWANIA WYCHOWANIE ŹRÓDŁA ILUSTRACJE

16-01-2012, 18:13
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 70 zł     
Użytkownik serdecznie
numer aukcji: 2039709217
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 25   
Koniec: 15-01-2012 19:58:52

Dodatkowe informacje:
Opis niedostępny...
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha



PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ ZNAJDUJĄCYCH SIĘ W DOLNEJ CZĘŚCI AUKCJI (CZASAMI TRZEBA WYKAZAĆ SIĘ CIERPLIWOŚCIĄ W OCZEKIWANIU NA ICH DOGRANIE)



PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
AUTOR -
WYDAWNICTWO - , WYDANIE - , NAKŁAD - EGZ.
STAN KSIĄŻKI - JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM)
RODZAJ OPRAWY -
ILOŚĆ STRON -
WYMIARY - x x CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)
ILUSTRACJE -
KOSZT WYSYŁKI - 8 ZŁ - KOSZT UNIWERSALNY, NIEZALEŻNY OD ILOŚCI I WAGI (NP. JEŚLI KUPISZ 7 KSIĄŻEK ŁĄCZNY KOSZT ICH WYSYŁKI WCIĄŻ BĘDZIE WYNOSIŁ 8 ZŁ), DOTYCZY PRZESYŁKI PRIORYTETOWEJ NA TERENIE POLSKI. ZGADZAM SIĘ WYSŁAĆ PRZEDMIOT ZA GRANICĘ. KOSZT WYSYŁKI W TAKIM PRZYPADKU, USTALA SIĘ INDYWIDUALNIE WEDŁUG CENNIKA POCZTY POLSKIEJ I JEST ZALEŻNY OD WAGI PRZEDMIOTU.




SPIS TREŚCI LUB/I OPIS - PRZYPOMINAM O KOMBINACJI KLAWISZY CTRL+F (PRZYTRZYMAJ CTRL I JEDNOCZEŚNIE NACIŚNIJ F), PO NACIŚNIĘCIU KTÓREJ Z ŁATWOŚCIĄ ZNAJDZIESZ INTERESUJĄCE CIĘ SŁOWO O ILE TAKOWE WYSTĘPUJE W TEKŚCIE WYŚWIETLANEJ WŁAŚNIE STRONY.

ZRODŁA
DO
HISTORJI WYCHOWANIA
(WYBÓR)
W DODATKU ALBUM ILUSTRACYJ DO DZIEJÓW WYCHOWANIA
CZĘŚĆ I OD STAROŻYTNEJ GRECJI DO KOŃCA W. XVII
WYBRAŁ I OBJAŚNIŁ
STANISŁAW KOT
NAKŁAD GEBETHNERA I WOLFFA WARSZAWA- KRAKÓW - LUBLIN-ŁÓDŹ PARYŻ - POZNAŃ - WILNO - ZAKOPANE
KRAKÓW - DRUK W. L. ANCZYCA I SPÓŁKI 1929





PRZEDMOWA WYDAWCY
W miarę jak narody poczęły okazywać gorliwszą troskę

0 kulturę pedagogiczną, a zwłaszcza o wykształcenie nauczycieli, zwiększa się zainteresowanie historją wychowania i poczytność dawnych pisarzów pedagogicznych. W ostatnich latach mnożą się zarówno wydania arcydzieł literatury pedagogicznej, jak
1 wybory źródeł do historji wychowania, dzięki zrozumieniu, iż dopiero z bezpośredniego zetknięcia się z materjąłem źródłowym przeszłości możemy poznać, jak idee rodziły się z podłoża społecznego i kulturalnego, jak się utwierdzały i zwyciężały.
Zasady i wskazówki pracy pedagogicznej, które wynosimy z studjum teoretycznego, choć poparte najmocniejszemi argumentami naukowemi, są zaw7sze zbyt suche i zamało żywe. Oparte o rzeczywistość historyczną, z której wyrosły, nabierają barwy i życia, pociągają nas i przekonywają. W sytuacjach kulturalnych, które przez długi wysiłek wypracowały pewne doświadczenia i prawdy, w myślicielach, którzy przeciwstawiając się tradycji, uzasadnili nowy pogląd, kryje się potężny zapas energji, który w nas przenika, gdy się z nimi bezpośrednio stykamy. Stajemy się wówczas niejako czynnymi uczestnikami wielkich eksperymentów dokonanych w historji, przeżywamy je i wchłaniamy jako naszą własną zdobycz, uświadomioną i przetrawioną.
Jest to tem naturalniejsze, że zagadnienia pedagogiczne, przed któremi dziś stoimy, są w wielkiej mierze tesame, które od wieków ludzkość siliła się rozwiązać. Jak określić cele wychowania w zgodzie z ustrojem i potrzebami społeczeństwa, jakich do tego użyć środków w związku z postępem nauki i techniki, jakiemi drogami zdążać do ukształcenia charakteru, jak kształcenie umysłowe połączyć z wychowaniem moralnem — takie i tym podobne problemy równie żywotne były w starożytnej Helladzie jak dzisiaj. Niejedno spostrzeżenie lub argument Platona, Arystotelesa, Montaigne"a, Locke"a, Russa, przeko-
nywa nas i porusza mocniej aniżeli dzisiejszy zasób pedagogicznego rozumowania. Reformatorowie wychowania chętnie też szukali oparcia w doświadczeniach pedagogicznych przeszłości. Przy jej pomocy wiek XVI obalił system wychowania średniowiecznego. Platon, Arystoteles, Kwintyljan pomagali wiekowi soświe-conemus w propagandzie idei szkolnictwa publicznego i państwowego. Montaigne opierał się na Plutarchu, Locke na Mon-taigne"u, Russo na obydwóch, Pestalozzi na Russie, pedagogika socjalna na Platonie i Pestalozzim i t. d.
Studjując przeszłość, uzdolniamy się do lepszego wniknięcia w potrzeby doby współczesnej, gdyż nabywamy głębszego zrozumienia ewolucji ideałów pedagogicznych. Każda z wielkich epok w historji wychowania, poznawana w świetle źródeł, okazuje nam w gruncie rzeczy zasadniczą jednolitość, która płynie z konieczności dostosowania celów i sposobów wychowania do potrzeb i dążeń społeczeństwa. Wmyślenie się w ten stan rzeczy uczy wychowawców rzetelnego liczenia się i zrastania z dążeniami społeczeństwa, przyzwyczaja do ostrożności w pomysłach i nowościach z jednej strony, z drugiej do wierności i wytrwania w tem, co wiąże się z społeczną i kulturalną strukturą epoki.
Wybór źródeł, którego część pierwsza niniejszem się ukazuje (część druga pojawi się w najbliższych miesiącach), jest z konieczności niedostateczny jak wszelkie Rwyborya. Niepodobna na niewielkiej przestrzeni druku zmieścić wszystkiego, coby się z literatury pedagogicznej minionych wieków, a zwłaszcza z ich praktyki wychowawczej, pragnęło przytoczyć. Ustępy wybrane nie mogą być zbyt krótkie, jeżeli mają pokazać indywidualność autora. Dokonywać wyboru znaczy wydobyć to, co jest najlepsze, najżywsze, najciekawsze. Wydawca usiłował z jednej slrony dać takie ustępy, które najlepiej charakteryzują epokę, a z drugiej — zawierają treść najbardziej kształcącą dla dzisiejszego czytelnika. Stąd wynika różnorodność tematów i zagadnień. Przytem należało uwzględnić w sposób uprzywilejowany przeszłość ojczystą; chociaż w okresie, który ogarnia część I, nie posiadaliśmy pisarzów pedagogicznych wielkiej miary, jednakże możemy się pochlubić niejednem dziełem rozsądnem i cie-kawem.
Niniejszy wybór źródeł wyzyskany być może z korzyścią dla kształcenia pedagogicznego tylko w ścisłym związku z naszą Historją wychowania, której nowe wydanie niedługo się ukaże, względnie z jej skróconem wydaniem (Dzieje wychowania). Poprzedzamy wprawdzie każdy ustęp Źródeł krótkiem wyjaśnieniem wstępnem, ale w pełni treść poszczególnych ustępów może być zrozumiała dopiero, jeżeli się ją zwiąże z odpowiedniemi rozdziałami podręcznika: źródła ilustrują wykład podręcznika, ale szerszy obraz podłoża historycznego i analiza krytyczna idei pedagogicznych, tam zawarte, konieczne są dla gruntownego zrozumienia źródeł.
Źródła do historji wychowania uwzględniają różne stopnie kształcenia pedagogicznego, zgodnie z życzeniem Wydziału kształcenia nauczycieli Ministerstwa W. R. i O. P. Seminarja nauczycielskie nie ze wszystkich ustępów mogą z powodzeniem korzystać: nauczyciel ominąć winien wszystko to, co przerasta przygotowanie historyczne lub językowe przeciętnego ucznia (np. Platona, Arystotelesa, Cycerona, trudniejsze teksty staropolskie i t. p.), co jednak zdolniejszy uczeń z pożytkiem może ogarnąć w prywatnej lekturze. Na wyższych stopniach (pedagogja, studja pedagogiczne uniwersyteckie) można bez trudności korzy-slać z całości Źródeł; wydawca starał się teksty odpowiednio przystosować, opuszczając miejsca zbyt uciążliwe, zawiłe, rozwlekłe, cytaty, powtarzania i t. p.
Album ilustracyj do dziejów wychowania wiąże się organicznie z źródłami pisanemi. Dobrano ryciny najbardziej charakterystyczne, przedstawiające plastycznie to, co nie da się zawrzeć w tekście słownym.
^Skorowidz rzeczowym, który zestawia z całego tomu miejsca poruszające grupy tychsamych lub pokrewnych zagadnień, ma służyć do ich rekapitulacji i porównywania w rozwoju historycznym i może być pomocnym do opracowywania referatów sprawozdawczych, których użyteczność Program nauki w państwowych seminarjach nauczycielskich (wyd. II, 1926, str. 259) przy nauce historji wychowania z naciskiem podkreśla.
Jeśli niniejszy wybór źródeł, zapowiedziany już przed 5 laty w Historji wychowania, ukazuje się tak późno, przyczyna tego leżała w trudności jego wykonania. Pomijając sprawę wy-
boru odpowiednich tekstów z ogromnej literatury światowej tylu wieków, największą przeszkodą był brak tłumaczeń na język polski arcydzieł literatury pedagogicznej. Tylko częściowo mógł wydawca korzystać z gotowych przekładów, większość autorów i tekstów trzeba było umyślnie tłumaczyć (Arystoteles, Plutarch, św. Hieronim, Alkwin, Wincenty z Beauvais, Konrad z Byczyny, Platter, Erazm, Vives, jezuicka Ratio studiorum, Ratichius, Ko-meński, Fenelon, Locke i wiele drobniejszych ustępów).
Na tem miejscu pragnie wydawca złożyć szczere podziękowanie tak autorom przekładów już istniejących za pozwolenie zużytkowania ich pracy, jak i wielu osobom życzliwym, które na jego zaproszenie podjęły się tłumaczeń, czasem oddając mu swą pracę bezimiennie (niektóre ustępy przekładał sam wydawca). Również wyrazy wdzięczności należą się osobom, które dopomogły do zgromadzenia ilustracyj z wielu odległych zbiorów światowych, jako też firmie wydawniczej Gebethnera i Wolffa za nieszczędzenie kosztów dla wyposażenia Źródeł w źródłowy materjał ilustracyjny, i znakomitej Drukarni An-czyca za szybkie i staranne wydanie książki.

Kraków w sierpniu 1929
St. K.





SKOROWIDZ RZECZOWY

Wychowanie artystyczne Platon 25—27
kształcenie charakteru Sparta 3,6, Platon 14,19—20, 24—27, 29-30, Arystoteles 38, Plutarch 64-66, król. Elżbieta 153—154, 158-165, Petrycy 268, Fenelon 346, Locke 358—363
czas szkolny, godziny, podział jezuici 228, Ratichius 273, Komeri-ski 318, 320, 322—323, 328—329,345
nauka czytania i pisania Kwintyljan 84—85, św. Hieronim 96,Gliczner216, Komeński 311—312, 343, Fenelon 347—348, Locke 364-365-Album ryc. 4,5,6,16,18,59,60
wychowanie dworskie Modrzewski 199—203, Petrycy 269
wychowanie wczesnego dzieciństwa, przed 7 rokiem
Sparta 4, Arystoteles 35, 37, Kwintyljan 83—84, Gliczner 215—217
wychowanie dziewcząt
Sparta 3, Platon 32—33, św. Hieronim 99—106, Konrad z Byczyny 135—138, Erazm 180—183, Petrycy 270—272, Ratichius 272, 273, Komeński 315—316, Fenelon 349-353 — Album ryc. 8
dziesiętnicy (dekurjonowie) 226, 232
emulacja (współzawodnictwo, koncertacja)
Kwintyljan 89, jezuici 231—234, 276 - Album ryc. 53, 57
filozof ja, jej rola w wychowaniu, w nauczaniu
Plutarch 61, Kwintyljan 80, Mon-taigne 247—251,255, Descartes 291, Locke 370 - Album ryc. 9
wychowanie fizyczne, ćwiczenia cielesne, gimnastyka, troska o zdrowie
Sparta 3—4, Platon 27—31, Arystoteles 35, 40—41, Plutarch 62, król. Elżbieta 157, Montaigne 251—252, Petrycy 264—267, 270, Sobieski 297, 306—307, Locke 354—358, 371-372 - Album rvc. 1, 2, 40, 41, 49, 53, 54, 57
gramatyka
Platter 145—146, król. Elżbieta 155—156, jezuici 228, 276, 278—279, Montaigne 248, 257, Sobieski 300, 304, Komeński 319,327, Fenelon 350, Locke 367 - Album ryc. 20, 25, 34
hartowanie
Sparta 4—5, Arystoteles 35, św. Hieronim 103, Montaigne 243—244, 252, Locke 354-355
li i s t o r j a król. Elżbieta 160, Sobieski 306,
honor i wstyd w wychowaniu Erazm 174—175, Locke 360—363
indywidualizacja w wychowaniu Vives 191—193
jezuickie szkolnictwo 226—234, 235, 274—280
języki obce
Kwintyljan 83 (grecki), św. Hieronim 103 (grecki), św. Wojciech 117 (łac), Plutter 145 (klasyczne i hebrajski), Erazm 182 (franc), Luter 196 (klas. i hebr.), na Rusi 235 (łac), Montaigne 257 (łac), 258 (grecki), Petrycy 261—263 (nowożytne), Sobieski 300—301, 303—305 (łacina i nowożytne), Komeński 319,327, 342, Fenelon 354 (łac. i no-woż.), Locke 366—367 (tranc. i łac.)
— ojczysty, jego nauka, zakaz używania
Kwintyljan 83, św. Hieronim 103, św. Wojciech 117, Vives 193 - 194, prawa lewartowskie 224, jezuici 229, Petrycy 260—261, Komeński 327—328, 342-343
— międzynarodowy Vivcs 194
— sposób ich uczenia
Sobieski 301, 305, Komeński 309-310, Locke 366—367
kary, bicie, chłosta
Herondas 47—48, Plutarch 63, ces. Walentynjan II 98, Elfryk 113, św. Wojciech 117, Wincenty z Beau-vais 119—122, Erazm 173—177, Vi-ves 187, Gliczner 216, prawa lewartowskie 224—226, jezuici 233, Monlaigne 252, Ratichius 273, 274, Komeński 310, 330, Locke 358-361, 368—369 - Album ryc. 7, 10, 21, 35, 60
kąpiel, pływanie, mycie
św. Hieronim 103, 105, Erazm 180, Łocke 335
klasy szkolne Komeński 344, — Album ryc. 17,35
klasztorne wychowanie i nauki 102, 106, 113—114, 207, 269,352—353
konferencje nauczycielskie Vh-es 186, 191—192
wychowanie królewicza 119, 149—172, 176 - Album ryc. 12
lektura, jej program, wskazówki, użyteczność
Platon 14—21, św. Hieronim 105, król. Elżbieta 156—157, jezuici
230—231, Montaigne 245, 248, Des-cartes 290, Sobieski 306, Fenelon 351, Locke 365
mamka, niańka, piastunka
Sparta 4, Plutarch 55—56, Kwintyljan 81—82, św. Hieronim 100, król. Elżbieta 152—153
nauki matematyczne, rachunki
Kopernik 197—198, Descartes 291, Komeński 343, Fenelon 350 -Album ryc. 17, 27, 48
matka
Sparta 4, Plutarch 55, św. Hieronim 99,106, król. Elżbieta 151—152, Fenelon 353
metoda dochodzenia prawdy Descartes 288—289, 295—296
metoda nauczania, zasady ogólne Komeński 316—341
— pamięciowa Komeński 310, Locke 369
— wypytywanie Komeński 337
— powtarzanie
jezuici 230, Ratichius274, Komeński 310, 336, 338
— omawianie całokształtu przedmiotu
Ratichius 273, Komeński 321—322, 333
— żywe słowo Kwintyljan 94, Ratichius 274
— poglądowa
Komeński 309, 338—341 - Album ryc. 19, 47—50, 51—54
— stosowanie nauki Komeński 330—331, 336
muzyka, wychowanie muzyczne, muzyka i śpiew jako przedmioty nauki
Sparta 3, 6, Platon 21—27, 30, Petrycy 264, 266, Sobieski 307, Komeński 343, Fenelon 354—355, Locke 371- - Album ryc. 3, 4, 42
nauczyciel, zalety, wad37, obowiązki
Plutarch 57, Kwintyljan 93—94, św. Hieronim 100, król. Elżbieta 155, Erazm 176, Vives 185—186, Gliczner 217—221, Komeński 325
— jego wygląd, ubiór, zachowanie się
Album ryc. 1, 3, 4, 6, 8, 10, 16, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 56, 59, 60
n iemowlęctwo
Sparta 4, Arystoteles 35, Plutarch 53, król. Elżbieta 151—153
dobre obyczaje, grzeczność
król. Elżbieta 157—158, Erazm 177—180, Sobieski 298
wychowanie obywatelskie Vives 188, Komeński 343
opłaty szkolne
Gliczner 219—221, Brożek 275—276, szkoła paraf). 281—284
otoczenie, jego dobór, wpływ
Arystoteles 36, św. Hieronim 103— 105, Vives 187, Gliczner 215, Sobieski 303
otrzęsiny beanów7
św. Grzegorz z Nazjanzu 97, Erazm 174 - Album ryc. 33, 36
odżywianie
Sparta 5, Platon 28, Arystoteles 35, św. Hieronim 103—104, Elfryk 114, św. Wojciech 117, Sobieski 297— 298, Loćke 356—358
pamięć, jej znaczenie i potrzeba ćwiczenia
Plutarch 64, Kwintyljan 86, Konrad z Byczyny 133—135, jezuici 229, Ratichius 273, Komeński 321, Locke 369—370
— jej przeciążanie
Plutarch 63, Kwintyljan 92, król. Elżbieta 156, Montaigne 251, Komeński 321, 328—329
wychowanie a państwo (społeczeństwo, zbiorowość); znaczenie wychowania dla pań-
stwa ; troska publiczna o wychowanie
Sparta 3, Platon 14,16,19,32, Arystoteles 37, fundacje greckie 49—52, fundacja Plinjusza 95—96, edykt ces. Walentynjana II 98; Luter 195—196, Maricius 205—209
pedagog
Plutarch 56, Kwintyljan 82 - Album ryc. 3, 4
ćwiczenia pisemne
Cicero 74, jezuici 231, Sobieski 305—306 - Album ryc. 5
pochwały i nagany
Plutarch 63, 67, św. Hieronim 100, Erazm 175, Locke 361—363 - Album ryc. 21 (osioł), 32 (signum), 58 (osioł)
początek w wychowaniu
Platon 13, Arystoteles 37, Plutarch 56, Kwintyljan 81, św. Hieronim 100, Montaigne 240
podręczniki i książki szkolne
Komeński 318, 323—324, 331, 335, 344—345, Fenelon 347, Locke 365
podróże, ich znaczenie, potrzeba, niebezpieczeństwa
Statorius 222—223, Montaigne 243, Petrycy 259- 261, Descartes 290, 291, 295, Sobieski 302—303
poezja w wychowaniu
Sparta 6, Platon 12—21, Fenelon 351-352 - Album ryc. 3, 9
pojętność
Kwintyljan 90, Vives 188—190, Komeński 317—318, 329
Polacy, ich zdolności do nauk, zaniedbanie nauk i szkól
Modrzewski 201, Maricius 204, 208, 212—213, Statorius 222—223, Petrycy 269
pomoce szkolne, przybory, modele, obrazy
Komeński 318, 330, 340 - Album ryc. 3, 4, 6, 27, 35, 59
post
św. Hieronim 104, na Rusi 235, Sobieski 297
przedmioty nauki, stanowiące program kształcenia
Arystoteles 38, Plutarch 61, Cy-cero 74, św. Hieronim 105, Koper-; nik 197—198, jezuici 228; 278—279 Montaigne 248—251, Petrycy 263-264, Descartes 290—291, Sobieski 298—299, Fenelon 350—352, - Album ryc. 3, 4, 9, 55
- równocześnie uczyć kilku czy jednego
Kwintyljan 91—93, Ratichius 272, 274, Komeński 320, 324, 328, 331
— ludzi wolnych, szlachty a niewolnicze
Arystoteles 38, Montaigne 240, Petrycy 263, 267—268
wychowanie publiczne czy p r y w a t n e Kwintyljan 86—90, Locke 354, 364
r e 1 i g j a w wychowaniu i nauce
św. Hieronim 101—106, Elfryk 113—114, św. Wojciech 115, król. Elżbieta 153, Vives 192, Gliczner 217, prawa lewartowskie 225, jezuici 227, na Rusi 235, Petrycy 263, Ratichius 272, Sobieski 308," Komeński 343
rodzice, ich rola w wychowaniu
Herondas 45—48, Plutarch 53, 57, 63, Petronjusz 77, Kwintyljan 82, list do syna 90—97, św. Hieronim 103, Vives 187, 192, Gliczner 213-214, 217—218, Descartes 243
rozmowy, ich wpływ kształcący
Plutarch 57, król. Elżbieta 155,164, Petrycy 266
wychowanie rycerskie, wojskowe, żołnierskie
Plutarch 62, król. Elżbieta 157, Petrycy 270, Sobieski 307, Locke 372 -"Album ryc. 11, 40
rysunki i malarstwo
Arystoteles 38—40, Petrycy 266, Fenelon 352, Locke 365—366
nauka rzeczy, realia
Komeński 318—319, 342—343 - Album ryc. 47—55
rzemiosło jako przedmiot nauki
Modrzewski 201, Komeński 343 kształcenie sądu
Montaigne 242, 246, Descartes 292-
293, 296
sen
Montaigne 258, Locke 358 sentencje
Cycero 75, Kwintyljan 85—86, Montaigne 266
metoda Sokratesa
7—12, 241 wychowanie spartańskie
3—6, 37, 40, 293 strojenie dzieci, stroje, ubiór
Kwintyljan 87, św. Hieronim 101— 102, Modrzewski 199, 202, Gliczner 213—215, Sobieski 308, Locke 354, 356 — Album ryc. 26
studenci, ich życie, zwyczaje, wybryki
97, 98, 116—118, 124—127, 129—132, 138—146, 186—187, 223-226, 256, 260, 303, 307 - Album ryc. 23, 24, 33, 36, 40, 41, 42
szkoła, jej opis
starożytna Album 3, 4, 6, 7, 8, Komeński 310 - Album ryc. 56, 59, 60.
— jej krytyka
Erazm 173-174, Vives 186—187, Montaigne 252, 259, Komeński 320, 331, Locke 364
— wprowadzenie do niej porządku
prawa lewart. 223—226, jezuici 232 233, Ratichius 274, Komeński 324, 331, 344
— wybór miejsca Vives 184, Komeński 323
— lokal, izby
Platter 142, Montaigne 252, Ratichius 273, Komeński 326 - Album ryc. 17, 25, 32, 35, 59, 60
szkoła elementarna Komeński 341—345
szkoła parafjalna, wiejska
Platter 140—146, w Małopolsce 280-287 - Album ryc. 45, 46, 56, 59, 60
taniec
Sparta 3, Sobieski 298, 307, Locke 370—371
wychowanie ubogich dzieci
Herondas 45—48, Plutarch62, Gliczner 220, Komeński 313—314 - Album ryc. 10, 15, 38
uczeń, jego wygląd, ubiór, postawa
Montaigne 256 — Album ryc. 1,3, 4, 6, 7, 10, 12, 16, 20, 21, 22, 23, 35, 56, 59, 60
ukształcalność człowieka
Kwintyljan 81, Vives 192—193, Descartes" 288, Komeński 314
umysł, jego kształcenie
Plutarch 58, Alkwin 109—113, 240-248, Montaigne 252, 254, Descartes 293, 296, Locke 363—364
— krytyka wiedzy książkowej
Montaigne 242, 248, 253, Descartes 293, Komeński 333—335
uniwersytety
123—133, 210—212, 222 - Album ryc. 13, 23, 24, 39
upokarzanie
Wincenty z Beauyais 121, Erazm 174-176
uposażenie nauczycieli 49—51,125,132,185,187—8, 209—210
uprzyj emnianie nauki
Kwintyljan 84, św. Hieronim 96, Komeński 325, Fenelon 345—348 — Album ryc. 18
uwaga Komeński 337, 340—341, Locke 368
użyteczność, zasadą w doborze nauk
Montaigne 250—251, Petrycy 263-264, Sobieski 299, Komeński 332, Fenelon 346, Locke 364
wady młodzieży
Plutarch 58, 66, Modrzewski 199— 202, Petrycy 269
w y m o w a, retoryka
Plutarch 59, Cycero 67—76, Petronjusz 76—78, Kwintyljan 78—81, król. Elżbieta 154—156, Montaigne 254—257, Descartes 290, Locke 370
wypoczynek, wytchnienie, rekreacja
Arystoteles 39, Plutarch 63, król. Elżbieta 156, Petrycy 267
zabawy
Arystoteles 36, św. Wojciech 117, król. Elżbieta 156, Yiyes 191, Montaigne 251—252, Petrycy 264, Sobieski 306, Komeński 325—226, Fe-nelon 346, Locke 371—372 - Album ryc. 2, 41, 57
zdolności przyrodzone i ich stosunek do ćwiczenia i nauki
Arystoteles 34, Plutarch 53—55, Cycero 72, Vives 188, Montaigne 240
— rozmaitość uzdolnienia Vives 188—191, Montaigne 250
nauka a życie
Petronjusz 76, Montaigne 241, 247, 253, Komeński 330, 332, 334—335





SPIS TREŚCI

WYCHOWANIE HELLEŃSKIE
WYCHOWANIE SPARTAŃSKIE.................. 1
(z Płutarcha Żywota Likurga)
DZIAŁALNOŚĆ WYCHOWAWCZA SOKRATESA.......... 7
(z Ksenofonta Wspomnień o Sokratesie)
Sokrates o potrzebie starannego wychowania......... 7
Sokrates poucza Arystodema o stosunku bóstwa do ludzi ... 8
PLATON ........................"..... 12
(z Rzeczypospolitej)
Krytyka poezji jako środka wychowawczego......... 12
Wpływ wykształcenia muzycznego na charaktery....... 21
Moralna doniosłość wychowania gimnastycznego ....... 27
Harmonja wychowania fizycznego i moralnego........ 29
Jednakowe wychowanie dziewcząt i chłopców ........ 32
ARYSTOTELES.......................... 34
(z Polityki)
Trzy czynniki kształtujące człowieka............ 34
Eugenetyka.......................... 35
W3rchowanie lat najwcześniejszych.............. 35
Państwo a wychowanie.................... 37
WTychowanie "ludzi wolnych.................. 38
Przedmioty nauki ludzi wolnych............... 38
Potrzeba równowagi w wychowaniu............. 40
WYCHOWANIE HELLENISTYCZNE
(GHECKO-RZYMSKIE)
BAKAŁARZ, MIMUS HERONDASA................. 45
OFIARNOŚĆ OBYWATELI NA SZKOLNICTWO PUBLICZNE ... 49
Zapis Polythrusa w Teos................... 49
Fundacja szkolna Eudemosa w Milecie............ 50
ROZPRAWA T. ZW. PŁUTARCHA O WYCHOWANIU DZIECI ... 52
CYCERONA IDEAŁ RETORYCZNY..........-..... 67
(z dialogu O mówcy)
KRYTYKA ZWYRODNIAŁEJ SZKOŁY RETORYCZNEJ...... 76
(z Petronjusza Satyricon)
PEDAGOGIKA KWINTYLJANA.................. 78
Ideał mówcy......................... 78
Jak należy udzielać wiadomości elementarnych........ 81
Wychowanie domowe czy szkolne............... 86
Czy można więcej nauk w młodym wieku uczyć równocześnie 91
O charakterze i obowiązkach nauczyciela........... 93
ŻYCIE SZKOLNE ZA CESARSTWA......- ....... 95
Powstawanie szkół publicznych............... 95
(list Pliniusza Młodszego do Tacyta)
List ojca do syna-studenta.................. 96
Otrzęsiny w Atenach..................... 97
(z Grzegorza z Nazjanzu mowy o św. Bazylim)
Przepisy dla studentów w Rzymie.............. 98
(edykt ces. Walentynjana II)
ŚW. HIERONIM O WYCHOWANIU DZIEWCZĄT......... 99
(list do Lety)
WYCHOWANIE ŚREDNIOWIECZNE
ROZMOWA SZLACHETNEGO KRÓLEWICZA P1PINA Z MISTRZEM ALKWINEM....................109
ŻYCIE MŁODZIEŻY W WIEKACH ŚREDNICH..........113
Dzień ucznia szkoły klasztornej ...............113
(z Elfryka Rozmów łacińskich)
Lata szkolne św. Wojciecha.................114
(z t. zw. Żywota Kanaparza i t. zw. Żywota św, Brunona)
Swawola scholarów krakowskich...............118
(bulla pap. Grzegorza IX z r. 1230)
UZASADNIENIE SUROWYCH KAR CIELESNYCH........119
(z Wincentego z Beauyuis O wychowaniu dzieci królewskich)
ZAŁOŻENIE UNIWERSYTETU KRAKOWSKIEGO........123
Kazimierza Wielkiego dyplom założenia uniwersytetu .... 123 Władysława Jagiełły dyplom reformacji uniwersytetu .... 127
POGLĄDY PEDAGOGICZNE KONRADA Z BYCZYNY......133
(z dzieła O życiu małżeńskiem)
O wzmocnieniu pamięci...................135
O wychowaniu dziewcząt...................135
ŻYCIE WĘDROWNEGO STUDENTA...............138
(z autobiografi Tomasza Plattera)
WYCHOWANIE HUMANISTYCZNE
KRÓLOWEJ ELŻBIETY ROZPRAWA O WYCHOWANIU KRÓLEWICZA ..........................149
PUBLICYSTYKA PEDAGOGICZNA ERAZMA...........172
(z Wykładu o potrzebie kształcenia chłopców)
Potępienie chłosty w wychowaniu..............172
(z dziełka O wytworności obyczajów chłopięcych)
Przepisy dobrego zachowania się...............177
(z Rozmów przyjacielskich)
Rozmowa opata z damą...................180
LUDWIK VIVES.........................184
(z dzieła O naukach)
Wybór miejsca na szkołę................... 184
Dobór nauczycieli...................... 185
Potrzeba szkoły w każdej gminie............... 186
Różnorodność uzdolnień młodzieży.............. 188
Indywidualizacja w szkole.................. 191
Język ojczysty w wychowaniu................ 193
Łacina jako język międzynarodowy............. 194
LUTRA WEZWANIE DO MIAST NIEMIECKICH..........195
(Do burmistrzów i rajców wszystkich miast niemieckich)
PRZEDMOWA MIKOŁAJA KOPERNIKA............. 197
(do d/ieła O obrotach ciał niebieskich)
A. FRYCZ MODRZEWSKI O WYCHOWANIU DWORSK1EM ... 190
(z dzieła O poprawie Rzeczypospolitej)
SZYMON MARICIUS W OBRONIE SZKÓŁ............ 203
(U szkołach czyli akademjach)
Pobudki napisania dzieła o szkołach............. 203
Znaczenie szkoły dla państwa................. 205
Obowiązki duchowieństwa wobec szkół........... 206
Zaniedbanie szkół miejskich................. 208
Konieczność dobrego uposażenia profesorów......... 209
Poniżenie szkół polskich w porównaniu z włoskiemi..... 210
ERAZMA GLICZNERA KSIĄŻKA O WYCHOWANIU....... 213
Ubieranie chłopców...................... 213
Nauka początkowa...................... 215
Dobór nauczyciela...................... 217
AMBICJE REFORMACJI W POLSCE NA POLU SZKOŁY..... 221
(z Piotra Statoriusa Urządzenia gimnazjum pińczowskiego)
PRAWA SZKOLNE........................ 223
(z Wojciecha z Kalisza Szkoły lewartowskiej)
SZKOLNICTWO JEZUICKIE................... 226
(Reguły profesorów klas niższych)
WYCHOWANIE NA RUSI POLSKIEJ............... 254
(z testamentu Wasila Zahorowskiego)
PRÓBY REFORMY WYCHOWANIA HUMANISTYCZNEGO
(ZWROT KU REALIZMOWI)
MONTAIGNE O WYCHOWANIU DZIECI.............239
(rozdz. XXV z Essais)
POGLĄDY PEDAGOGICZNE SEBASTJANA PETRYCEGO .... 259
(Przydatki do przekładu Polityki Arystotelesa)
Jeśli do cudzych krajów dzieci dla nauki mają być wysyłane 259 Jeśli języków obcych potrzeba się uczyć...........261
(Przydatki do przekładu Ekonomiki Arystotelesa)
W jakich naukach młódź ma się bawić............263
(Przydatki do Polityki)
Które igrzyska i ćwiczenia ciała dzieciom przynależą .... 264
(Przydatki do przekładu Etyki Arystotelesa)
W czym ma się ćwiczyć szlachcic..............267
Szlachcic czego się ma chronić................268
Co ubogiemu szlachcicowi przystoi..............269
(Przydatki do Ekonomiki)
Jako rządzić mają rodzice córki swe.............270
PRZYKAZANIA DYDAKTYCZNE RATICHIUSA..........272
KRYTYKA SZKOŁY JEZUICKIEJ................. 274
(z Gratisa Jana Brożka)
SZKOLNICTWO PARAFJALNE W MAŁOPOLSCE W ŚWIETLE
POEZJI SATYRYCZNEJ................... 280
z Szkolnej Mizeriji...................... 281
z Colloguium Janasa Knutla................. 284
DESCARTES O METODZIE BADANIA NAUKOWEGO...... 287
(z Rozprawy o metodzie)
Część pierwsza........................ 288
Część druga......................... 292
JAKÓBA SOBIESKIEGO INSTRUKCJE DLA SYNÓW....... 296
Instrukcje na studja do Krakowa 1640............ 297
Instrukcje synom moim do Paryża 1645........... 302
JAN AMOS KOMEŃSKI...................... 309
Drzwi języków otworzone................... 309
Świat w obrazach....................... 310
Z Wielkiej Dydaktyki:..................... 312
R. IX: Całą młodzież obój ej płci należy oddawać do szkół . 313
R. XVI: Ogólne wymagania dotyczące nauczania i uczenia . 316
R. XVII: Zasady łatwego nauczania i uczenia się...... 324
R. XVIII: Zasady gruntowności w nauczaniu i uczeniu się . 331
R. XX: Metoda szczegółowa nauczania rzeczy....... 338
1 R. XXIX: Idea szkoły elementarnej........- .... 341
FENELON O WYCHOWANIU DZIEWCZĄT........... 345
(z Traktatu o wychowaniu dziewcząt)
Urozmaicenie nauki..................... 345
O wadach dziewcząt.................... . 349
O kształceniu dziewcząt................... 349
Niebezpieczeństwa wychowania klasztornego......... 352
JAN LOCKE........................... 353
(z Myśli o wychowaniu)
Wychowanie fizyczne .................... 354
Wychowanie charakteru................... 358
Wychowanie umysłowe.................... 363
SKOROWIDZ RZECZOWY.................... 373





SPIS RYCIN

1. Wychowanie gimnastyczne w Grecji
2. Gra w piłkę młodzieży greckiej
3. i 4. Kształcenie muzyczne w Grecji
5. Zadanie za karę
6. Nauka prywatna w Rzymie
7. Kara chłosty w szkole rzymskiej
8. Oddanie dziewczynki do szkoły
9. Koło nauk wyzwolonych
10. Nauka bogatych i biednych w XIII wieku
11. Wychowanie rycerskie w XIII w.
12. Nauka królewicza w XV w.
13. Założenie Uniwersytetu Krakowskiego
14. Collegium Majus Uniwersytetu Krakowskiego
15. Fundacja Bursy Jerozolimskiej w Krakowie
16. Nauka u prywatnego nauczyciela
17. Nauka w szkole
18. Nauka łacińskiego alfabetu
19. Próba nauki poglądowej 20—21. Łamigłówki gramatyczne
i chłosta
22. Osioł
23. Wykład profesora
24. Wykład uniwersytecki
25. Nauczyciel humanista
26. Uczeń typu renesansowego
27. Nauka rachunków
28. Erazm z Rotterdamu
29. Ludwik Vives
30. Filip Melanchton
31. Jan Sturm
32. T. zw. Ośle Signum
33. Opiłowywanie rogów beanowi
34. Wieża gramatyki łacińskiej
35. Wnętrze szkoły w końcu XVI w.
36. Otrzęsiny
37. Sebastjan Petrycy
38. Bursa pauperum w Krakowie
39. Wykład uniwersytecki w XVII w.
40. Lekcja szermierki
41. Gra w piłkę
42. Serenada studencka
43. Klaudjusz Akwawiwa
44. Michał de Montaigne
45. Szkoła parafjalna w Krakowie
46. Szkoła parafjalna w Tarnowie z r. 1523
47—50. Komeńskiego Orbis Pictus 51—54. Komeńskiego Orbis Pictus
55. Jan Amos Komenski
56. Maciej Morawa: Szkółka wiejska
57. Wychowanie fizyczne
58. Osioł
59—60. Nauka w szkole ruskiej
61. Franciszek Fenelon
62. Jan Locke




Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.


ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT


NIE ODWOŁUJĘ OFERT, PROSZĘ POWAŻNIE PODCHODZIĆ DO LICYTACJI