WANDA BOBROWSKA-NOWAK ZARYS DZIEJÓW WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO CZĘSC I TEORIE PEDAGOGICZNE I ROZWÓJ PRAKTYKI
WSiP 1978 str. 400 stan db (podniszczona okładka) ISBN
SPIS TREŚCI Wstęp I. Wrastanie dzieci w grupę społeczną we wspólnocie pierwotnej I*. Wychowanie dziecka w starożytności 1. Praktyka wychowawcza w starożytnej Grecji 2. Poglądy filozofów greckich na wychowanie małego dziecka 3. Wychowanie dzieci w starożytnym Rzymie III. Pisarze Renesansu o wychowaniu dzieci 1. W głównych ośrodkach kultury europejskiej 2. Postulaty wychowawcze pisarzy polskich IV. Jan Amos Komeński i jego koncepcja szkoły macierzyńskiej V. Jan Łocke o wychowaniu dziecka w wieku przedszkolnym VI. Jan Jakub Rousseau o naturalnym wychowaniu dzieci VII. Jan Henryk Pestalozzi o przygotowaniu dziecka do nauki i pracy VIII. Poglądy polskich pisarzy na wychowanie dziecka (1773—1831) 1. Główne prądy społeczno-pedagogiczne w działalności Komisji Edukacji Narodowej 2. Zasady wychowania zdrowotnego 3. Problemy wychowania społeczno-moralnego 4. Wychowanie umysłowe dzieci w wieku od 3 do 6 lat 5. Poglądy pedagogiczne Dymitra Michała Krajewskiego 6. Wkład Jędrzeja Śniadeckiego w rozwój pedagogiki przedszkolnej 7. Problemy wychowawcze w książkach i w pierwszych polskich czasopismach dla dzieci IX. Pierwsze placówki wychowania przedszkolnego w Europie 1. Zakładanie ochronek w ośrodkach przemysłowych i wiejskich 2. Działalność Roberta Owena i Samuela Wilderspina w Anglii 3. Powstanie i rozwój ochronek we Francji — działalność Marii Pape-Carpantier 4. Zakładanie ochronek w innycn Krajacn jmropy X. Fryderyk Fróbel i jego system wychowania przedszkolnego XI. Jan VIastimir Svoboda — poglądy i praktyczna działalność w ochronie XII. Polska myśl pedagogiczna i pierwsze ochronki (do 1864 r.) 1. Powstanie ochronek w Królestwie Polskim 2. Założenia organizacyjne — pierwsze instrukcje 3. Wydawnictwa przedmiotowe dla wychowawców ochron 4. Pierwsze ochronki w zaborze austriackim i pruskim 5. August Cieszkowski i jego projekt ochronek wiejskich 6. Poglądy Bronisława Ferdynanda Trentowskiego i Ewarysta Estkowskiego na wychowanie małych dzieci XIII. Powstanie naukowej pedagogiki proletariatu 1. Karol Marks i Fryderyk Engels o wychowaniu 2. Osiągnięcia Komuny Paryskiej w zakresie opieki nad dziećmi XIV. Teoretycy i praktycy wychowania przedszkolnego w Rosji (do 1917 r.) 1. Konstanty Uszyński o wychowaniu przedszkolnym 2. Dew Tołstoj o swobodnym wychowaniu 3. Działalność pedagogiczna Adelajdy Simonowicz 4. Poglądy Elżbiety Wodowozowej 5. Eugenia Konradi i jej krytyka systemu Frobla 6. Powstawanie placówek przedszkolnych i kształcenie wychowawczyń XV. Rozwój placówek przedszkolnych i form kształcenia wychowawczyń na ziemiach polskich (do 1918 r.) 1. W Królestwie Polskim 2. W Wielkim Księstwie Poznańskim 3. W Galicji XVI. Problematyka przedszkolna w polskiej literaturze pedagogicznej (do 1918 r.) 1. Wpływ Herberta Spencera 2. Henryk Wernic o metodach pracy z dzieckiem 3. Myśli Adolfa Dygasińskiego o wychowaniu przedszkolnym 4. Wkład Jana Władysława Dawida w rozwój psychologii dziecka i pedagogiki przedszkolnej 5. Aniela Szycówna o przygotowaniu dziecka do szkoły XVII. Inicjatorzy reform wychowania przedszkolnego w Polsce (do 1918 r.) 1. Współpraca pedagogów i lekarzy nad ochroną zdrowia i rozwoju dzieci 2 Działalność Marii Weryho-Radziwiłłowiczowej 3. Stanisław Karpowicz i jego próba realizacji nowej koncepcji przedszkola XVIII. Koncepcje wychowania przedszkolnego na przełomie XIX i XX wieku 1. Istota i funkcje zabawy w świetle teorii psychologicznych 2. Metoda wychowania przedszkolnego Róży i Karoliny Agazzi 3. System Marii Montessori 4. Realizacja założeń Edwarda Claparede'a w Domu Dziecięcym 5. Metoda Owidiusza Decroly'ego 6. Teoretycy „szkoły pracy" o wychowaniu przedszkolnym — John Dewey, Paweł Błoński XIX. Organizacja i założenia wychowania przedszkolnego w Polsce (w latach 1918—1939) 1. Podstawy organizacyjne 2. Działacze lewicy społecznej o funkcji przedszkola 3. Realizacja demokratycznych założeń pedagogiki przedszkolnej — Towarzystwo Przyjaciół Dzieci 4. Kierunki rozwoju teorii i praktyki wychowania przedszkolnego 5. Sylwetki pedagogów i działaczy ruchu przedszkolnego XX. Kształtowanie się pedagogiki przedszkolnej w Związku Radzieckim (1917—1941) 1. Ogólne założenia wychowawcze 2. Poglądy Nadieżdy Krupskiej na wychowanie przedszkolne 3.- Antoni Makarenko o wychowaniu w rodzinie 4. Pedagodzy radzieccy o zabawie dziecka 5. Koncepcje programowe wychowania przedszkolnego Przegląd ważniejszych wydarzeń w historii wychowania przedszkolnego (wybór) Bibliografia Zadania Spis ilustracji Indeks nazwisk i
Zapraszam na inne moje aukcje
|