HISTORIA STARYCH SAMOCHODÓW
Aleksander Marian Rostocki
Wydawnictwo: WKŁ, 1988
Oprawa: twarda z obwolutą
Stron: 384
Stan: bardzo dobry
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
Pierwsze próby
NIM POJAZD ZOSTAŁ ZMECHANIZOWANY.
POJAZDY ZACZYNAJĄ SAME JEŹDZIĆ
NADZIEJA W MASZYNIE PAROWEJ
PAROWE DYLIŻANSE
INNE POJAZDY PAROWE
POJAZDY ELEKTRYCZNE
ZMIERZCH EPOKI POJAZDÓW PAROWYCH I ELEKTRYCZNYCH
Początki motoryzacji
NARODZINY SILNIKA SPALINOWEGO.
SILNIK STAJE SIĘ UŻYTECZNY.
MOTORYZACJA ROZPRZESTRZENIA SIĘ.
PIERWSZE KROKI AMERYKAŃSKIEJ MOTORYZACJI.
KTÓRY NAPĘD JEST NAJLEPSZY.
POSTĘP W KONSTRUKCJI POJAZDÓW
DALSZY ROZWÓJ PRODUKCJI.
Trudne dzieciństwo samochodu.
ZASADNICZA ZMIANA.
ROZWÓJ PRODUKCJI I KONSTRUKCJI W LATACH 1[zasłonięte]900-19
W ANGLII.
W AUSTRII
W BELGII.
W CZECHOSŁOWACJI
W DANII
WE FRANCJI.
W HISZPANII.
W HOLANDII.
W NIEMCZECH
W NORWEGII.
W SZWAJCARII.
W SZWECJI
W USA
NA WĘGRZECH.
WE WŁOSZECH.
SPORT SAMOCHODOWY
REKORDY.
AUTOMOBILOWE STROJE.
OSIĄGNIĘCIA LAT 1[zasłonięte]900-19
Wiek młodzieńczy
ROZWÓJ PRODUKCJI I KONSTRUKCJI W LATACH 1[zasłonięte]906-19
W ANGLII
W AUSTRII.
W BELGII
W CZECHOSŁOWACJI.
W DANII.
WE FRANCJI
W HISZPANII
W NIEMCZECH.
W NORWEGII
W ROSJI
W SZWAJCARII
W SZWECJI.
W USA.
NA WĘGRZECH
WE WŁOSZECH
SPORT SAMOCHODOWY.
W ANGLII
W AUSTRII.
W BELGII
WE FRANCJI
W NIEMCZECH.
W POLSCE.
W ROSJI
WE WŁOSZECH
W USA.
REKORDY
TURYSTYKA I PRZEPISY DROGOWE.
WOJNA ŚWIATOWA I SAMOCHODY.
OSIĄGNIĘCIA LAT 1[zasłonięte]906-19.
Dorosły samochód.
ROZWÓJ PRODUKCJI I KONSTRUKCJI W LATACH 1[zasłonięte]919-19
W ANGLII
W AUSTRII.
W BELGII
W CZECHOSŁOWACJI.
WE FRANCJI
W NIEMCZECH.
W POLSCE.
W SZWAJCARII
W SZWECJI.
W USA.
NA WĘGRZECH WE WŁOSZECH
W ZWIĄZKU RADZIECKIM
SPORT SAMOCHODOWY
REKORDY.
OSIĄGNIĘCIA LAT 1[zasłonięte]919-19
Posłowie
Typy nadwozi samochodowych.
Statystyka motoryzacji w okresie starych samochodów
Indeks nazwisk
Indeks marek samochodowych.
Muzea samochodowe na świecie
Literatura
WPROWADZENIE
Samochód liczy sobie ponad dwieście lat.
W zaraniu swego istnienia nie przypominał wyglądem ani swych następców z ostatnich lat XIX wieku, ani tym bardziej pojazdów dzisiejszych Wspólne były właściwie tylko cztery (lub trzy) koła. Reszta uległa zupełnej metamorfozie.
Samochód, który przebojem wtargnął w życie człowieka, był pojazdem niedoskonałym, wręcz nie przygotowanym do spełnienia roli ważnego środka transportu. Urzeczywistnił on jednak marzenia wielu pokoleń o pojeździe, który poruszając się sam mógłby przewozić ludzi i ładunki. Początkowo samochód był napędzany silnikiem parowym, później stosowano napęd elektryczny, aby wreszcie — właściwie wszechwładnie — zatriumfował silnik spalinowy.
Pierwszy pojazd samojezdny napędzany maszyną parową wybudował w 1769 roku Francuz Mikołaj Józef Cugnot, natomiast za rok narodzin współczesnego samochodu uważa się rok 1885, w którym Niemiec Karl Benz wybudował swój pierwszy samochód trzykołowy.
Do najbardziej znaczących wynalazków w dziedzinie konstrukcji samochodów można zaliczyć: zastosowanie kierownicy zamiast korby, opony pneumatycznej (pierwsze lata XX wieku), zwiększonego rozstawu osi w porównaniu z rozstawem kół (około 1900 roku). Wiele postępowych konstrukcji trafiało do samochodu znajdując pierwsze zastosowanie w pojazdach sportowych. Były to między innymi: koło zapasowe (1906 rok), hamulce czterech kół (1914 rok), hamulce hydrauliczne (1924 rok), opony niskociśnieniowe (1924 rok), całkowicie metalowe nadwozie (około 1930 roku) itd. Wymieniam tylko kilka przykładów tych znaczących rozwiązań technicznych, chociaż można by ich przytaczać dziesiątki.
![](http://www.niewyrzucaj.com/images/goj04.JPG)
![](http://www.niewyrzucaj.com/images/goj05.JPG)
![](http://www.niewyrzucaj.com/images/goj06.JPG)
![](http://www.niewyrzucaj.com/images/goj07.JPG)