Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

historia muzyki KULTURA STAROPOLSKA Dzieje pol muz

14-07-2012, 14:41
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 34.99 zł     
Użytkownik Askeladden
numer aukcji: 2435701497
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 17   
Koniec: 02-07-2012 19:30:00

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Dostawa i płatność

 

Płatność z góry
  • Przelew bankowy
  • List polecony ekonomiczny      7,50 zł

     

     

  • List polecony priorytetowy           9 zł

     

     



              DZIEŃ DOBRY. PONIŻEJ : ZDJĘCIA, SPIS TREŚCI, SPIS ILUSTRACJI (jeśli jest w książce), STAN. WYSYŁKA - POCZTĄ.

 
Przewiń do spisu treści

 OD  REDAKCJI
„Jesteśmy jeszcze baidzo odlegli od momentu, w którym okaże się możliwa historyczna synteza muzyki polskiej...r~ —^ w ten sposób pisał A. Chybiński trzydzieści lat temu, i niestety słowa te musimy i dzisiaj jeszcze powtórzyć. Muzykologia polska na ogół pozostaje w tyle za pokrewnymi jej historycznymi dyscyplinami, jeśli idzie o stopień przebadania aktów archiwalnych, zarówno przechowujących materiały muzyczne, jak i wzmianki o muzycznym życiu i kulturze, Niniejszy zbiór szkiców i artykułów dotyczących muzyki staropolskiej powstał z myślą o ukazaniu wyników dotychczasowych badań. Prace poprzedniego, a nawet częściowo i obecnego pokolenia naukowego, rozproszone po małonakładowych broszurach lub czasopismach, umykają nieraz uwagi tych, którzy chcieliby i mogli zagadnieniom naszej kultury muzycznej poświęcić uwagę. Dotyczy to zarówno naukowców z innych dyscyplin humanistycznych, bez których pomocy muzykolog obejść się nie może, jak i najmłodszego pokolenia naukowego, które domaga się krytycznego podsumowania wiedzy dotychczasowej, by rozpocząć dalsze owocne badania.
Dla tych odbiorców przede wszystkim przeznaczone są zebrane tu szkice. Nie przynoszą one takiego przedstawienia spraw, które by mogło pretendować do miana zbiorowej monografii. Niektóre zagadnienia, nieraz kluczowe, są zrelacjonowane według prac dotychczasowych, inne — po raz pierwszy w historii naszej muzyki przedstawione i omówione szerzej, tak szeroko, jak pozwalał na to materiał źródłowy, który autorzy zdołali zebrać; inne jeszcze — zostały tylko zasygnalizowane (tym gwałtowniejsza jest potrzeba podjęcia badań nad wypełnieniem tych rażących brakiem materiału lukj.
Niektóre zagadnienia wracają w poszczególnych rozdziałach, zwłaszcza gdy mowa o okresach granicznych (tu np. twórczość Mikołaja Zieleńskiegoj, stanowią bowiem dla poszczególnych autorów zasadniczy element w całościowym widzeniu poszczególnych spraw.
 
           z dziejow pol kult muzycz I 00

z dziejow pol kult muzycz I 01

z dziejow pol kult muzycz I 02

z dziejow pol kult muzycz I 03

z dziejow pol kult muzycz I 04

z dziejow pol kult muzycz I 05

z dziejow pol kult muzycz I 06


upload picture

   
 
      Oprawa:  
twarda
     Format: 
17x24
                cm               
          Ilość stron: 
357
   str. 
    Nakład: 
egz.
 Stan: 

db przytarcia okladki, podkreslenia w tekscie
             
             Tytuł, autor i wydawnictwo 

Z DZIEJÓW
POLSKIEJ KULTURY
MUZYCZNEJ
I
Kultura staropolska
POD REDAKCJĄ ZYGMUNTA M. SZWEYKOWSKIEGO
PWM
1958


     Spis treści: 

SPIS  TREŚCI
Od redakcji.....
Hieronim Feicht
POLSKIE ŚREDNIOWIECZE
POCZĄTKI KULTURY MUZYCZNEJ...........    9
Muzyka rodzima s. 9. Tańce i pieśni s. 12. Monodia liturgiczna — ośrodki, źródła s. 13.   Muzyka dworska s. 18.
ROZWÓJ MONODII OD POŁOWY XII DO POŁOWY XIV WIEKU .      .        19 Charakter okresu s. 19.   Waganci  s. 21.   Muzyka dworska s. 23.   Historie i sekwencje s. 24.  Misteria s. 34.  Początki i rozwój monodii polskiej s. 36.
ŻYCIE MUZYCZNE PÓŹNEGO ŚREDNIOWIECZA.......41
Tradycje muzyki rodzimej s.41. Rola muzykantów miejskich s. 42. Cechy s. 44. Rozpowszechnienie organów s. 45. Dziedzictwo chorału s. 46. Polskie pieśni religijne s. 48.  Pieśni świeckie s. 50.  Muzyka dworska s. 54.
Maria Szczepańska
ZABYTKI MUZYKI WIELOGŁOSOWEJ XV WIEKU     ...      56
Przesłanki historyczne s. 56. Opis źródeł s. 57. Mikołaj Radomski s. 62. Stan muzyki wielogłosowej  w drugiej  połowie XV w.  s. 67.
Józef M. Chomiński
CHARAKTER OKRESU RENESANSU........71
Zygmunt M. Szweykowski
ROZKWIT WIELOGŁOSOWOSCI W XVI WIEKU   ....      79
WIELKIE FORMY POLIFONICZNE...........79
Stan źródeł i badań s. 79. Zabytki w zakresie wielkich form s. 81. Ogólny charakter muzyki okresu s. 83. Jerzy Liban z Legnicy s. 84. Sebastian z Felsztyna s. 85. Teoria s. 86. Tabulatury organowe. Kontakty z twórczością zachodnioeuropejską s. 88. Monogramiści s. 91. Kapele s. 92. Muzyka liturgiczna w drugiej połowie XVI wieku s. 93. MSZA: Marcin Leopolita s. 95; Krzysztof Borek s. 98; Tomasz Szadek s. 98. MOTET: Wacław z Szamotuł s. 101. Marcin Wartecki s. 105. Marcin Paligon i Walentyn Gawara s. 105. Technika wielochórowa s. 106. Mikołaj Zie-leński s. 106. Praktyka wykonawcza -— ośrodki muzyki wielogłosowej s. 108.
FORMY WIELOGŁOSOWE W MUZYKOWANIU POWSZECHNYM      .      .      111 Charakter, źródła, gatunki polskiej pieśni wielogłosowej  s. 111. Opracowanie instrumentalne pieśni pierwszej połowy XVI wieku s.  114.   Rola reformacji — kancjonały s. 117.   Problem cantus firmus;  źródła melodii
stałych s. 122. Zasób środków technicznych s. 126. Pieśni historyczne s. 129. Wybitni przedstawiciele pieśni polskiej: Wacław z Szamotuł i Cyprian Bazylik s. 132. Mikołaj Gomółka s. 135. Katolickie pieśni religijne s. 141. W perspektywie XVII wieku s. 149. Liryka miłosna, taniec s, 151.    Rola   muzyki   lutniowej    s. 153.    Zespoły   instrumentalne   s, 155.
Hieronim Feicht
MUZYKA W OKRESIE POLSKIEGO BAROKU.....157
STAN   MUZYKI   WIELOGŁOSOWEJ   I   OŚRODKI   MUZYCZNE   .      .      .      15?
Kapela królewska s. 159. Kapele magnackie s. 160. Kapele kolegiackie, katedralne,  zakonne,  parafialne s. 164.   Kapele  szkolne s. 171.
MUZYKA WOKALNO-INSTRUMENTALNA........174
Opera s. 174. Oratorium s. 180. Mikołaj Zieleński, przedstawiciel okresu przejściowego    s. 182.     PRZEDSTAWICIELE    KONCERTU    WOKALNO-
INSTRUMENTALNEGO, MOTETU I MSZY KONCERTUJĄCEJ: Marcin Mielczewski s. 186. Franciszek Lilius s. 187. Bartłomiej Pekiel s. 188. Jacek Różycki s. 192. Stanisław Sylwester Szarzyński s. 194. Damian s.   195.   Grzegorz Gerwazy Gorczycki  s.  195.
MUZYKA   INSTRUMENTALNA.............198
Zespołowa praktyka instrumentalna s. 198. Fantazje Zieleńskiego s.200. Canzony i koncerty Jarzębskiego s. 200. Canzony Mielczewskiego s. 204. Sonata Szarzyńskiego  s. 205.   Muzyka  organowa  s. 206.
WIELOGŁOSOWA   MUZYKA   A   CAPPELLA........208
Pieśni wielogłosowe a cappella s. 208. Wielogłosowe kompozycje łacińskie  a  cappella s. 210,   Msze  s. 211.   Motety  i hymny   s,216.
MUZYKA  JEDNOGŁOSOWrA............217
Pieśni szlacheckie s. 217. Pieśni mieszczańskie s. 219, Pieśni chłopskie s. 220. Pieśni religijne s.221. Kancjonały protestanckie s. 225, Stan chorału, elementy polskie s. 226.
Zofia Stęszewska
Z ZAGADNIEŃ STAROPOLSKIEJ MUZYKI TANECZNEJ .     ,     230
Opis źródeł s.231. Problem tańca stylizowanego i użytkowego s. 235. Tańce użytkowe różnych warstw społecznych s.245. Rozwój tańców stylizowanych w  XVI  i XVII wieku  s. 255.   Podsumowanie  s. 261.
ANEKSY...................263
WYKAZ WAŻNIEJSZYCH KOMPOZYTORÓW i ICH DZIEŁ (opr. Zygmunt M.  Szweykowski)..............265
PIEŚNI WIELOGŁOSOWE XVI WIEKU. WYKAZ DRUKÓW LUŹNYCH (opr.  Anna  Szweykowska).............287
TAŃCE POLSKIE. WYKAZ ŹRÓDEŁ OBCYCH  (opr. Zofia  Stęszewska)   .      307 BIBLIOGRAFIA   (opr.  Kornel  Michałowski)........314
INDEKS NAZWISK...............
INDEKS UTWORÓW..............
INDEKS MIEJSCOWOŚCI..............
SPIS ILUSTRACJI............... 


     Ilustracje:


---


Przejdź na górę strony





Strona o mnie

Moje aukcje (książki o zbliżonej tematyce. Kliknij.)


Uwaga! Na zdjęciach wokół liter możliwe charakterystyczne zniekształcenia - wynikają z konieczności kompresji zdjęć. W rzeczywistości zniekształcenia nie występują. Możliwe też błędy w opisie - z powodu niedoskonałości odczytu OCR, za co przepraszam.