|
|
SZTUKA ŻYCIA, ZASADY DOBREGO WYCHOWANIA, ETYKIETA O ZMIENNOŚCI OBYCZAJU W KULTURZE pod redakcją Katarzyny Łeńskiej-Bąk, Magdaleny Sztandary wydano jako tom 4 w serii STROMATA ANTHROPOLOGICA rok wyd. 2008, stron 359, miękka oprawa matowa, format ok. 23,5 cm x 16,5 cm Z notatki wydawniczej : Kolejny tom serii „Stromata Anthropologica” poświęcony jest tym razem kwestiom zasad zachowania, etykiecie i zmienności obyczaju w kulturze. Kwestie te stanowiły już wielokrotnie przedmiot rozważań przeróżnych badaczy świata kultury, języka, literatury i sztuki. Wspólne spotkanie i dyskusja badaczy pozwala zaprezentować czytelnikowi to zagadnienie w perspektywie historycznych przemian semantycznych i zobaczyć jak temat może być wykorzystywany w działach literackich, muzycznych, sztukach teatralnych, w filmie, reklamie i popularnych wydawnictwach, poradnikach savoir vivre’u…. Z jednej strony wydaje się, że czasy nienagannej etykiety dawno już minęły, ale przecież normy współżycia wciąż funkcjonują, choć dziś już być może w nieco zmienionej formie. Z drugiej strony pojawiają się wciąż owe sytuacje komunikacyjne i te z kolei prowokują powstawanie adekwatnych do nich zachowań. Ze względu na szeroki zakres materiału oraz charakter interdyscyplinarny pozycja jest adresowana do badaczy historii kultury i literatury, do wykładowców i studentów dyscyplin humanistycznych, a także do szerokiego grona odbiorców interesujących się zagadnieniami dziejów kultury. Z okładki : STROMATA ANTHROPOLOGICA Greckie słowo stromata oznacza kobierzec, składający się z wielkiej obfitości wielorakich, wielobarwnych detali, które jednak zawsze są wielką, wspaniałą kompozycją o trudnym niekiedy do odnalezienia wzorze. Historia kultury również układa się w taki wzorzysty kobierzec rzeczy ludzkich; wiele w nim elementów odwiecznych, wiele też nowości. Niekiedy niełatwo określić ich źródła i pierwotne sensy, bo kultura chroni wszystko to, co w niej się kiedykolwiek pojawia, dodając tylko wiele odmiennych znaczeń, wpisując dawne znaki, symbole, motywy w nowe konteksty. Tomy serii „Stromata Anthropologica" są opowieścią o zmieniających się znaczeniach, o trwałości i przyrastaniu sensów, mają być narracją o człowieku i kulturze. Są opowieścią-kobiercem o tradycji, o znakach, o naszym wspólnym świecie. Ze wstępu do tomu 1 serii [fragment] : Stromata anthropologica Jeden z uczestników naszego seminarium poświęconego zwierzętom w historii kultury, specjalista od antyku prof. Sylwester Dworacki powiedział, że do tego, co próbujemy robić w trakcie naszych spotkań, najlepiej pasowałoby określenie stromata anthropologica. Opowieści prezentowane przez kolejnych referentów, rozmowy nimi inspirowane, pomysły na uzupełnienia, dostrzeżone pominięcia itd. tworzą coś na kształt - jak to nazywali Grecy - wielobarwnego kobierca, układając się w mozaikę mieniącą się znaczeniami. To nie jakieś miscellanea, lecz ciągle układana narracja o świecie, człowieku i kulturze. Taka jest intencja, z jaką powołaliśmy nasze seminaria i serię wydawniczą: opowiedzieć o historii kultury oglądanej przez historię mieniących się znaczeniami detali. Nie mamy jeszcze dla nich dobrej zbiorczej nazwy, bo jej przyjęcie musiałoby oznaczać zgodę na określoną opcję metodologiczną albo w jakiś sposób zawężać historyczny obszar, po jakim chcemy wędrować. Te detale przecież to niekiedy elementy codziennego, praktycznego życia, które bywają też symbolami, motywami, toposami. Mogą zmieniać znaczenia — choć literalnie i ikonograficznie zdają się być wciąż tym samym — w zależności od dyskursu, w ramach którego się znajdą. Jednorożec może być przedmiotem opisu w kategoriach historii naturalnej, może pojawić się wśród religijnych alegorii i wymagać alegorezy do pojęcia jego znaczeń. Jest też jednorożec alchemików, heraldyków i medyków, poszukujących cudownych remediów. Może być jednorożec nacechowany erotycznie, może być wspaniałym stworzeniem fantasy czy dziecięcą pluszową przytulanką... Jest więc i zwierzęciem widywanym gdzieś w odległych krainach, należy do mitologicznego zwierzyńca, wymaga klucza alegorycznego, kiedy indziej trzeba odwołać się do języka hermetycznego... Opowiedzieć jego historię to opowiedzieć o wędrówce badacza pośród znaczeń, które pojawiają się i funkcjonują w różnych typach refleksji. Mamy nadzieję, że takie wędrowanie posłuży do budowania modelu historii kultury, który będzie mógł wiele wyjaśniać, jednocześnie sprawiając satysfakcję uczestnikom tego przedsięwzięcia i czytelnikom kolejnych książek... Z książki [fragment] : ... Etykieta jako zbiór norm zachowania, zwyczajów i form towarzyskich obowiązywała i obowiązuje w każdej grupie społecznej — to z jednej strony ich znajomość, z drugiej zaś umiejętność ich stosowania. Etykieta kojarzy się więc z grzecznością, uprzejmością, życzliwością, dyskrecją, lojalnością... Bycie człowiekiem z klasą zobowiązuje: trzeba umieć racjonalnie oceniać sytuację, w sposób taktowny wycofywać się z niekorzystnych dla nas interakcji, a także umieć przyjąć z godnością niepomyślne dla nas samych decyzje innych, umieć wtedy powstrzymać się od plotek i obmowy. Etykieta może być pojmowana w sposób naskórkowy, powierzchowny, dzięki jej znajomości każdy z nas może się starać w sposób jak najlepszy, mówiąc po goffmanowsku, odegrać swoją rolę w „teatrze życia codziennego". Ale może znaczyć i coś więcej, jeśli bowiem postawić pytanie — tak jak czyni to Małgorzata Marcjanik — czy aby celem grzeczności nie jest zachowanie twarzy, przede wszystkim zaś godności własnej i drugiej osoby, z którą wchodzimy w interakcję, to etykieta przestaje być czymś jedynie pozornym, wyuczonym i sprawnie stosowanym w celu uniknięcia kłopotów towarzyskich, lecz staje się tym, co należałoby określić raczej jako sztukę życia (tak zresztą, na marginesie warto dodać, można przetłumaczyć zwrot savoir-vivre, utożsamiany z etykietą właśnie). To z kolei należałoby rozumieć nie tylko jako zespół norm i zasad ułatwiających relacje interpersonalne, ale też jako pewną postawę moralną, dążenia, sposób myślenia. Dotychczas etykieta jako odrębny temat raczej w nauce polskiej nie zajmowała badaczy. Owszem, całkiem pokaźny dorobek na tym polu można obserwować wśród językoznawców. Na temat etykiety językowej napisano rzeczywiście sporo, analizując zresztą grzeczności językowe nie tylko w ramach języka polskiego, ale i w sytuacjach komunikacyjnych, w których ich uczestnicy posługiwali się językiem obcym. Wdzięcznym niewątpliwie tematem, który także był chętnie poruszany przez badaczy, jest ceremoniał dworski. Opracowania tego problemu skupiają się jednak na konkretnych przypadkach władców i ich obowiązkach etykietalnych w danym czasie historycznym. Powstały także opracowania ceremoniałów: morskiego, policyjnego, szkolnego, akademickiego, wojskowego, dyplomatycznego. Wśród nich są takie, w których autorzy skupiają się na opisie obyczajów, rytuałów i ceremonii właściwych opisywanej grupie społecznej, choć w przeważającej części są to po prostu podręczniki zasad dobrego zachowania się, inaczej mówiąc - poradniki. Współcześnie zresztą ta właśnie grupa tekstów, jeśli chodzi o interesujący nas temat, jest najliczniejsza. Wydano ich w ostatnich latach niezliczone ilości, a można w nich znaleźć porady dotyczące właściwego zachowania się w przeróżnych okolicznościach. Stosowanie się do zasad etykiety jest uniwersalne, co znaczy, że nie ma społeczności, w której by one nie obowiązywały. Są też one obligatoryjne — łamanie zasad współżycia może przynieść przykre konsekwencje, zawsze wiązało się i wiąże z rozmaitymi sankcjami — od pobłażliwego uśmiechu do ostrej krytyki. O uniwersalizmie w przypadku etykiety możemy jednak mówić tylko wtedy, gdy mamy na myśli jej stosowanie, które — jak wspomniano — rzeczywiście jest powszechne, natomiast jeśli spojrzeć na rzecz z innej strony, to okaże się, że nie ma jednolitych, uniwersalnych norm dobrego zachowania. W każdym dyskursie kulturowym — bez względu na to, czy pod uwagę weźmiemy różnice geograficzne czy czasowe — będą się one od siebie różnić. Norbert Elias, poddając analizie różne sytuacje, jak choćby stosunek do zaspokajania potrzeb naturalnych, doskonale pokazał, jak zmieniają się obyczaje, a wraz z nimi zasady dobrego zachowania. Na przykład na początku XVI w. pouczano, że „Nie przystoi witać kogoś, kto właśnie oddaje mocz lub się wypróżnia...". Oznacza to, że można było w miejscu dowolnym zaspokajać swoje potrzeby i nie spotykało się to z żadnymi sankcjami społecznymi, gburem jednak mógł się ukazać ten, komu przyszłoby do głowy zakłócać spokój temu, kto właśnie oddaje się czynności „intymnej" (nota bene wówczas czynność ta z intymnością w dzisiejszym rozumieniu niewiele miała wspólnego)... SPIS TREŚCI : (Nie)kulturalni, czyli słów kilka o etykiecie gwoli wstępu (Katarzyna Łeńska-Bąk) Krzysztof Piotr SKOWROŃSKI — Uniwersalizm aksjologiczny wobec relatywizmu kulturowego Wojciech KĘDZIERZAWSKI — O pożytkach z niedyskrecji. Dziennik... Bronisława Malinowskiego w świetle wybranych komentarzy Mieczysław PACZKOWSKI OFM — Reguły zachowania w monastycyzmie starochrześcijańskim Franciszek M. ROSIŃSKI — Obyczaje Mongołów według XIII-wiecznych podróżników franciszkańskich Katarzyna ŁEŃSKA-BĄK — Powinności władcy, czyli o etykiecie dworskiej na przykładzie poszczących księżnych w XI—XIII wieku Joanna ZAGOŻDŻON — Sztuka życia według Mikołaja Reja Jowita JAGŁA — Lekarz i pacjent. Etyka medyczna wobec ciała na podstawie wybranych przykładów z ikonografii Janusz TAZBIR — Polska tytułomania Rastislava STOLICNA — Przy stole jak w kościele. Aspekt etyczny spożywania posiłków w tradycyjnej kulturze ludowej na Słowacji Mera FEGLOVA — Tradycyjne zwyczaje „chodzenia z/po..." w procesie transformacji społecznej i obyczajowej na przełomie XX i XXI wieku Olga DANGLOVA — „Robili tak nasi ojcowie, robimy tak i my". Przednowoczesne cechy społeczności prowincjonalnej i konstytuowanie wartości na przykładzie wsi Cicmany Kornelia JAKUBIKOVA — Uwagi o zmianach obyczajowości — etykiety w drugiej połowie XX wieku na przykładzie Słowacji Miroslav VALKA — Zmiany obyczajowości wiejskiej na podstawie obrzędów zapustnych na terenie zachodnich Moraw Karel ALTMAN — Zwyczaje i obyczaje piwoszy czeskich. Problematyka sposobu integrowania się w lokalach gastronomicznych na ziemiach czeskich od XIX wieku do współczesności Joanna CZAPLIŃSKA — Z kalendarza dobrze wychowanej czeskiej panny Anno Domini 1908 Jan ADAMOWSKI — O zachowaniu przy obrzędowym stole (Wigilia i Wielkanoc) Marta WÓJCICKA — Formy etykiety językowej w prozatorskich tekstach folkloru Katarzyna SMYK — Zachowania na drodze i w drodze, czyli tradycyjna etykieta podróżna Lidia PRZYMUSZAŁA — „Racz Pan Bóg żegnać", czyli o formułach powitań i pożegnań w gwarze śląskiej Małgorzata IŻYKOWSKA — Grzeczność z ambony. Stosowanie wskazań etykiety językowej w ogłoszeniach parafialnych przed stu laty i dziś Anna STARZEC — Grzeczność czy grzeczności, czyli różne warianty kulturowego wzorca grzeczności Wiesława KORZENIOWSKA — Międzypokoleniowy przekaz wartości w rodzinach chłopskich i ziemiańskich na ziemiach polskich (pierwsza połowa wieku XX) Katarzyna Emilia KOŚĆ — Tradycyjne wzory zachowań religijnych w zderzeniu z adaptacją kulturową polskich zesłańców w ZSRR Dariusz KOSIŃSKI — Lustro uczące i rozbijacze — uwagi o obyczajach i obyczajności w teatrze Magdalena HOWORUS-CZAJKA — Obyczaj i obyczajowość w PRL oczami Władysława Hasiora Jerzy BINIEWICZ — Grzeczność a agresja w dyskursie politycznym Magdalena SZTANDARA — Obywatel ekologiczny, czyli o różnych formach zachowań alternatywnych Dorota ŚWITAŁA-TRYBEK — Opowieści o nieszczęściach innych ludzi Eva KREKOVICOVA — Wybrana problematyka badań nad anegdotą w asynchronicznej komunikacji internetowej Stefania SKOWRON-MARKOWSKA — Bushido, czyli jak każdy samuraj żyć powinien
KAŻDY OFEROWANY EGZEMPLARZ JEST SPRAWDZANY W CELU WYKLUCZENIA EWENTUALNYCH DEFEKTÓW DRUKARSKICH ! ZAPRASZAM DO PRZEJRZENIA PEŁNEJ OFERTY KSIĘGARNI E-KODEKS !!! W przypadku dodatkowych pytań proszę przesłać wiadomość. |
|
|
|
|
|