PRZEDMOWA.
Treścią niniejszego zarysu jest rozwój ducha antyczności w różnych sferach jego objawienia: ma więc czytelnik przed sobą dzieje kultury greckiej i rzymskiej z punktu widzenia ideologicznego mo-nizmu. Kultura materjalna nie została wykluczona; ponieważ jednak chodziło mi raczej o jej stronę duchową, mogłem się na razie obejść bez ilustracyj; pomimo to radzę czytelnikom według sposobności każdego zapoznać się z obfitym materjałem ilustracyjnym, zawartym czy to w dwuch obszernych dziełach Baumgartena i jego współpracowników (MDie helleni-sche Kultur i die hellenistisch romische KulturM; w no-wem, zwięźlejszem wydaniu te dwa dzieła zostały połączone p. t. „die antike KulturK), czy to w atlasach Luc-kenbacha lub Lamera, czy to nakoniec w znanych szkolnych tablicach naszego prof. St. Cybulskiego,
Innego gatunku ilustracyj wymagają gg, poświęcone rozwojowi literatury; powinny to być wypisy z dzieł omówionych autorów. Spodziewam się, że tę lukę po części wypełni wydawana przeze mnie wespół z prof. St. Srebrnym historja literatury greckiej (Cz. I: „literatura Grecji starożytnej epoki niepodległości14; t. 1: zarys ogólny, t. 2: wzory. Gz. II: „literatura Grecji starożytnej epoki powszechneju, t. 1:
zarys ogólny, t. 2: wzory), której druk już się rozpoczął.
Uważając niniejszy zarys poniekąd za podstawę wszystkich swych kursów uniwersyteckich, starałem się jeszcze podczas swego przymusowego pobytu na obczyźnie przyspieszyć jego druk, żeby mógł on być w ręku moich słuchaczów z chwilą mego ostatecznego powrotu do kraju, t. j. w kwietniu r. b. To mi się niestety nie udało, natomiast ów pośpiech spowodował dość sporą liczbę błędów. Najbardziej przykre są sprostowane w dodanej w końcu tablicy: uprasza się uprzejmie czytelnika o uwzględnienie tej tablicy przed rozpoczęciem czytania.
T. Zieliński
Warszawa, w grudniu 1922.
WSTĘP. 5 1.
Pojęcie kultury określa się zazwyczaj, jako zespół form otaczającego nas życia. Braki tego określenia, wywołującego niechybnie dalsze pytanie „a cóż to są formy życiaiC, unieszkodliwia podział kultury na materjaluą, społeczno ekonomiczną i duchową, przy-czem do pierwszej sprowadza się to, co służy człowiekowi do zaspokojenia jego potrzeb fizycznych (po-karm, odzież, mieszkanie, naczynia i sprzęty, broń), do drugiej wszelkiego rodzaju ugrupowania jednostek ludzkich, mające na celu podtrzymanie ich życia i dobrobytu (rodzina, ród, pokolenie, stany, organizacje zawodowe, państwo), a do trzeciej—wszystko, co odpowiada idealnym potrzebom człowieka, jako istoty myślącej i czującej (religja, moralność, sztuka, nauka). Podział ten zadawala nas w tym względzie, że umożliwia nam wprowadzenie w ramy zgóry nakreślone wszystkich zjawisk kulturalnych. Nadaje się on przeto do wszystkich dzieł o charakterze przeważnie informacyjnym. Nie zadawala zaś nas nie tyle skutkiem chwiejności granic pomiędzy przyjętemi działami (chwiejność taka jest nieukniouą towarzyszką wszystkich tego rodzaju podziałów), iJe skutkiem swego czysto zewnętrznego charakteru, wynikającego z braku centralnej jednoczącej idei. Ideję taką, jak to wykażemy w dalszym ciągu, dać nam może tylko ta nauka, która spoczywa u podstawy wszystkich nauk humanistycznych, mianowicie — psychologja.
Histkult. antycz. 1.
Tytuł:
HISTORIA KULTURY ANTYCZNEJ
W ZWIĘZŁYM WYKŁADZIE
TOM I.
Autor: PROF. TADEUSZ ZIELINSKI
Wydawnictwo i rok wydania: WARSZAWA 1922 KRAKÓW TOWARZYSTWO WYDAWNICZE W WARSZAWIE.
Stan: db przytarcia, slady na okladce, wyblakle plamy na okladce, lekkie pofalowanie bloku
Oprawa: miekka
Ilość stron: 236 str.
Format: 13x19,5 cm
Ilustracje: ---
Spis treści:
SPIS RZECZY.
WSTĘP.
g 1. Pojęcie kultury. - g 2. Zmienność kultury
ludzkiej.-g 3. Materjalizm i ideologizin.-g 4. Ideały:
prawda, piękno, dobro. - g 5. Nauka.-g 6. Sztuka.-
g 7. Obyczaje.-g 8 Postęp i cofanie się.—g 9. Religja.-
jj 10 Ramy chronologiczne str. 1
CZĘŚĆ PIERWSZA.
OKRES AGHAJSKI.
Rozdział wstępny str. 19
g 1. Wygląd zewnętrzny ziemi greckiej.
Rozdział I: Obyczaje str. 26
g 2. Życie rodzinne. — g 3. Życie społeczne. — g 4. Życie państwowe. — g 5. Życie międzynarodowe.— g 6. Świadomość moralna.
Rozdział II: Nauka - . - str. 47
g 7. Nauka czysta i stosowana.
Rozdział III: Sztuka str. 51
g 8. Sztuki plastyczne.-g 9 Sztuki muzyczne.
Rozdział IV: Religja str. 56
g 10 Animizm.-g 11. Animatyzm.-g 12 Religja Zeusa.
CZĘŚĆ DRUGA.
OKRES HELLEŃSKI.
Rozdział wstępny str. 69
g 1. Wędrówka plemion. - g 2. Ruch koloniza-cyjny- — S 3- Hellenizm na Czarnem morzu.— g 4. Zewnętrzna historja okresu helleńskiego.
Rozdział I: Obyczaje str. 80
g 5. Życie rodzinne. — g 6. Życie społeczne. -g 7. Życie gospodarcze. - g 8. Życie prawne. -g 9. Życie państwowe. — g 10. Życie między-helleńskie. — g 11. Świadomość moralna.
Rozdział II: Nauka , . str. 104
g 12. Alfabet.-g 13. Medycyna. - g 14. Filozofja natury.
Rozdział III: Sztuka slr. 111
g 15 Sztuki plastyczne.—g 16. Sztuki muzyczne.
Rozdział IV: Religia str. 134
g 17. Religja Apollina.-g 18. Religja Demetry.— g 19. Religja Dionizosa.
CZĘŚĆ TRZECIA.
Rozdział wstępny str. 148
g 1. Grecja właściwa. — g 2. Hellenizm na północnych wybrzeżach morza Czarnego.
Rozdział 1: Obyczaje str. 156
g 3. Życie rodzinne. — g 4, Życie społeczne. -g 5. Życie gospodarcze. — g 6. Życie prawne.-g 7. Życie państwowe. — g 8. Życie między-helleńskie. — g 10. Świadomość moralna.
Rozdział lis Nauka. str. 192
g 11. Filozofja.
Rozdział III. Sztuka ........... str, 198
g 12. Sztuki plastyczne.—g 13. Sztuki muzyczne.
Rozdział IV: Religja slr. 220
g 14. Religja mitologiczna.—g 15. Religja obrzędowa.-g 16. Filozofja religijna.
Dodaj do ulubionych Sprzedających
Dodatkowe informacje w zakładce "strona o mnie"
Pozostałe książki - moje aukcje
Zdjęcia/skany poddane kompresji - mogą występować charakterystyczne zniekształcenia - zwłaszcza wokół liter.