Galicja na torach
czyli kolejowa historia Podbeskidzia
Oprawa: Twarda
Format: 21.0x21.0cm
Liczba stron: 108
Wydanie: 1
Rok wydania: 2013
Data wprowadzenia: 2[zasłonięte]013-04
ISBN: [zasłonięte]978-8329-179-5
Uwaga, uwaga! Pociąg osobowy ze stacji Żywiec odjedzie z toru przy peronie pierwszym. Podróżni proszeni są o natychmiastowe zajmowanie miejsc w wyznaczonych wagonach. Mają Państwo okazję odwiedzić wszystkie stacje zachodniej Galicji. Z okien pociągu będziemy obserwować teren niemal całego Podbeskidzia: od Węgierskiej Górki poprzez Bielsko aż do Oświęcimia. Ponadto, jako wyjątkowi klienci, mają Państwo niepowtarzalną możliwość skorzystania ze specjalnej oferty – przejazdu liniami, które… nigdy nie powstały.
W podróży tej towarzyszyć nam będą m.in.: robotnicy, dojeżdżający codziennie do pracy w Żywcu czy Buczkowicach; dzieci, które z wypiekami na twarzach wybierają się na wycieczkę do Krakowa; Polacy spieszący na uroczystości otwarcia Domu Polskiego w Bielsku oraz legioniści ruszający na front. Przy okazji dowiemy się, dlaczego dworzec żywiecki został wybudowany w Zabłociu i czym groziła „kijowa jazda”.
Tę niecodzienną podróż umilać będzie Państwu lektura lokalnej prasy: „Dziennika Cieszyńskiego”, „Gwiazdki Cieszyńskiej”, a także „Wieńca i Pszczółki”. Osoby o słabych nerwach proszone są o zajmowanie miejsc w tylnej części składu, gdyż nie możemy zagwarantować, że za chwilę nie zostaną Państwo świadkami nieszczęśliwego wypadku, nagłego pożaru, samobójstwa, a nawet konfliktu zbrojnego. Moc wrażeń gwarantowana!
Przyjemnej podróży życzy C.K. Uprzywilejowana Kolej Północna Cesarza Ferdynanda, która jest z Państwem już od 1837 roku.
Kolejową przygodę czas zacząć. Odjazd!
Książka prezentuje zarys rozwoju kolei na terenie zachodniej Galicji, ze szczególnym uwzględnieniem tras Bielsko – Żywiec, Sucha – Żywiec, Żywiec – Zwardoń. Dla znawców tematyki kolejnictwa dużą gratką będą plany budowy dwóch tras: Łodygowice – Buczkowice oraz Żywiec – Oświęcim. Obie one, gdyby nie wyścig zbrojeń w c.k. Austrii i wybuch I wojny światowej, zapewne by powstały i w zasadniczy sposób zmieniłyby rozwój cywilizacyjny na tym terenie.
Liczne stare fotografie, zdjęcia, mapki, rysunki, cytaty z prasy sprawiają, że czytelnik będzie mógł nie tylko poznać, jak powstawała kolej w zachodniej Galicji, ale również poczuć klimat tamtych czasów.
+
Historia kolei w Polsce
Fenix
Oprawa: Twarda
Format: 24.5x34.0cm
Liczba stron: 272
Rok wydania: 2014
Data wprowadzenia: 2[zasłonięte]014-11
ISBN: [zasłonięte]978-8305-661-5
Ten bogato ilustrowany album zachwyci nie tylko miłośników żelaznych dróg i piekielnych maszyn. Na setkach unikatowych fotografii zaprezentowano polskie kolejnictwo od samych jego początków na terenach trzech zaborów, poprzez dwudziestolecie międzywojenne, lata stabilizacji w Polsce Ludowej, aż po częściowy regres oraz modernizację w czasach współczesnych. Przepiękna Droga Żelazna Warszawsko-Wiedeńska, Kolej Górnośląska, najstarsze parowozy, lokomotywy, zespoły trakcyjne, bogato zdobione wagony czy najcenniejsze i najpiękniejsze obiekty architektury kolejowej odradzają się w oczach czytelników. Słynni konstruktorzy, wynalazcy i inżynierowie zdradzają swoje tajemnice. Życie polskich kolei w okazałej, bajeczno kolorowej odsłonie.
+
Budowa i utrzymanie dróg żelaznych
Historyczna
Oprawa: Miękka
Format: 14.0x20.0cm
Liczba stron: 110
Rok wydania: 2014
Data wprowadzenia: 2[zasłonięte]014-10
ISBN: 978-83-[zasłonięte]204-5-5
„Klasyfikacja (albo ustalenie typów) dróg żelaznych ma bardzo ważne znaczenie nie tylko pod względem technicznym w celu określenia właściwości różnych kategorii dróg żelaznych i wykonania najodpowiedniejszego sposobu budowy i eksploatacji ich, lecz również pod względem administracyjnym i prawnym, ponieważ dla zabezpieczenia interesów państwowych i społecznych oraz bezpieczeństwa ruchu, budowy i eksploatacji dróg żelaznych podlegać powinny przepisom i ograniczeniom prawnym, które dla różnych kategorii dróg żelaznych nie mogą być jednakowe, naprz. warunki linji magistralnej, łączącej wielkie ośrodki przemysłowe, są zupełnie inne niż bocznicy, prowadzącej do fabryki lub żwirowni...”
„Na drogach żelaznych normalnotorowych szerokość torów (prześwit) t.j. odległość miedzy wewnętrznymi krawędziami szyn wynosi 1.435 mm. Koleje szerokotorowe posiadają prześwit większy od normalnego (Rosja - 1.524 mm, Hiszpanja -1.676 mm, Irlandia - 1.600 mm.).”