|
Historia
fotografii Wydawnictwo: Arkady
ISBN: 978-83-[zasłonięte]-4841-4 Format:
17.0x24.0cm Liczba stron: 576 Oprawa:
Twarda Wydanie: 1, 2014 r.
Ta ambitna, napisana żywym językiem
publikacja przybliża czytelnikowi najważniejsze fotografie
świata – zdjęcia uznane za przełomowe, obrazy stanowiące punkt
odniesienia dla sposobu, w jaki postrzegamy siebie samych i
otaczający nas świat. Książka ukazuje ewolucję twórczości
fotograficznej epoka za epoką, a szczegółowe kalendaria
zarysowują szersze tło kulturalne i historyczne. • Dzięki
kalendariom ukazującym czas powstania najważniejszych prac,
wpływy artystyczne i wydarzenia historyczne, arcydzieła
fotografii umieszczone są w szerszym kontekście przemian
społecznych i kulturowych. • Autorzy pracy przybliżają
sylwetki czołowych przedstawicieli każdego gatunku
fotograficznego i dokonują dogłębnej analizy ich prac. •
Książka stanowi owoc współpracy międzynarodowego zespołu
krytyków sztuki, dziennikarzy i naukowców. Od zarania
dziejów ludzie próbowali utrwalić widziane obrazy, by
następnie móc się nimi dzielić z innymi. Przez setki lat
artyści stawiali sobie za cel uwiecznianie wybranych obiektów
za pomocą węgla, farby i innych środków. Początkowo
skomplikowane i czasochłonne techniki fotograficzne szybko
udoskonalono, a fotografia stała się medium, za pomocą którego
można zatrzymać otaczającą rzeczywistość dosłownie w mgnieniu
oka. Obecnie co roku powstają miliony zdjęć. Co więc decyduje
o wyjątkowości niektórych fotografów i ich prac? Historia
fotografii to hołd dla najpiękniejszych, najważniejszych i
najbardziej inspirujących fotografii. W dosłownym tłumaczeniu
fotografia to „zapisywanie światłem”, co wskazuje na właściwą
jej moc uwieczniania istotnych momentów ludzkiego życia.
Książka rozpoczyna się spojrzeniem na fotografię w kontekście
przemian społecznych i kulturowych zachodzących na świecie od
czasów jej powstania. Następnie, w układzie chronologicznym,
pokazana jest ewolucja stylu: epoka za epoką i nurt za nurtem.
Ilustrowane, wnikliwe eseje obejmują każdy gatunek
fotograficzny. Od wczesnych portretów i tableaux po
zmodyfikowane cyfrowo zdjęcia, powstałe w ułamku sekundy
fotografie sportowe i współczesną fotografię konceptualną.
Idee najważniejszych fotografów i ich dzieła zostają
przeanalizowane pod kątem motywacji i celów twórców oraz
przenikania się wpływów artystycznych. Kontekst historyczny
zostaje zarysowany dzięki szczegółowym kalendariom wydarzeń
kulturalnych oraz przybliżającym biografie poszczególnych
artystów. Uzupełnieniem każdego eseju są szczegółowe analizy
najważniejszych prac reprezentujących cechy charakterystyczne
opisywanych epok i nurtów. Wybrane fragmenty zdjęć brane są
pod lupę, co pozwala przyjrzeć się zastosowaniu koloru,
metaforom wizualnym, niezwykłym zabiegom kompozycyjnym i
innowacjom technicznym. Dzięki temu możliwe staje się lepsze
zrozumienie znaczenia prezentowanych prac. Czytelnik doceni
znaczące szczegóły portretów społecznych, walory graficzne
miejskich pejzaży, zmysłowy czy spokojny nastrój aktów, humor,
wściekłość lub patos obecny w pracach konceptualnych. Jeżeli
kochasz fotografię i chciałbyś wiedzieć o niej więcej,
Historia fotografii to książka dla Ciebie.
O fotografii Sontag
Susan
Oprawa: Twarda Format: 14.0x24.5cm Ilość
stron: 256 Wydanie: 1 Rok wydania: 2012 ISBN:
978-83-[zasłonięte]366-5-3
Opis książki O fotografii : Autorka
analizuje prace wybitnych fotografów, przytacza teksty pisarzy
i filozofów, ale pisze również o fotografowaniu jako części
codziennego życia, swoistym społecznym rytuale, starając się
zrozumieć jego funkcję i sens. Głośna książka Susan Sontag to
nie tylko zbiór błyskotliwych esejów o fotografii, lecz też
pasjonująca, wnikliwa analiza współczesnego świata. Bo
przecież, jak sama pisze, "zbierać fotografie to zbierać
świat".
Światło obrazu Uwagi o
fotografii Barthes Roland
Wydawnictwo: Aletheia
ISBN: 978-83-[zasłonięte]-5812-5 Tłumaczenie:
Trznadel Jacek Format: 12.0x19.5cm Liczba
stron: 224 Oprawa: Miękka Wydanie: 2008
r.
Pod koniec życia, w 1977 roku, Roland
Barthes (1[zasłonięte]915-19), klasyk współczesnej francuskiej
humanistyki, zaczął po śmierci matki pisać książkę o
fotografii. Osobistym motywem była próba odnalezienia „istoty”
zmarłej Henriette Barthes w fotografiach, jakie po niej
pozostały. Paradoksalnie autor odnajduje to, czego szuka, w
zdjęciu matki z jej dzieciństwa, z okresu, w którym jej nie
znał, przewrotnie zaś - zdjęcia tego czytelnikowi nie
pokazuje, uważając, że byłoby dla niego banalne. Dowodzi to,
jak subtelne rozważania i doświadczenia podjął w tej bardzo
prywatnej książce o nowym zjawisku w sztuce, którego naturę
stara się wyjaśnić (tytułowy chambre claire, dosł. „jasny
pokój”, nawiązuje w formie gry słów do chambre noire,
„ciemnia”, a zarazem chodzi odpowiednio o camera lucida i
camera obscura). Inaczej niż malarstwo, fotografia ma u
podłoża pewien niewymyślony fakt, mgnienie owego „to było”,
„zdjęcie” obrazu z rzeczywistości...
|