HISTORIA DLA MATURZYSTY ZAKRES ROZSZERZONY
STAROŻYTNOŚĆ
+
ŚREDNIOWIECZE
WYD. PWN 2007 I 2003
STAROŻYTNOŚĆ: Na początku znajduje się wstęp wyjaśniający zasady konstrukcyjne podręczników serii. Autorka rozpoczyna tok wykładu od przedstawienia źródeł archeologicznych i pisanych do dziejów cywilizacji starożytnych oraz omówienia języków starożytnego świata. Następnie charakteryzuje kolejne cywilizacje - począwszy od Bliskiego Wschodu (Mezopotamii, Egiptu, Palestyny, Persji), Indii i Chin. Najwięcej miejsca poświęca cywilizacji antycznej - greckiej (Kreta, Grecja mykeńska, polis ateńska, zwłaszcza proces budowy demokracji i jej funkcjonowanie; świat hellenistyczny) i rzymskiej (ludy Italii, początki Rzymu, republika i cesarstwo). Zostały tu - po omówieniu zagadnień politycznych i społecznych - wyodrębnione części dotyczące religii, kultury, nauki i sztuki Greków i Rzymian oraz początków chrześcijaństwa. Podręcznik zamyka próba bilansu cywilizacji antycznej.
ŚREDNIOWIECZE: Podręcznik dzieli się na sześć części prezentując dzieje średniowiecza w ujęciu chronologiczno-problemowym. Autorka omawia źródła do dziejów epoki, przedstawia kształtowanie się średniowiecznej Europy, jej języki, kulturę rycersko-dworską, migracje i mobilność społeczną `Europy barbarzyńskiej`, duchowe i kościelne ramy życia, uniwersalizm papieski i cesarski, krucjaty, państwo i społeczeństwo w monarchii feudalnej, świat wiejski i miejski, kulturę i sztukę. Podręcznik zamyka ogólny obraz epoki średniowiecza oraz ukazanie początków kształtowania się nowożytnych narodów europejskich. Autorka, ukazując różnorodność interpretacji, wieloznaczność pojęć, uczy przyszłych maturzystów myślenia historycznego, rozwija ich aktywność poznawczą i postawę krytyczną. Przez odpowiednie zacytowanie i dobór żródeł podręcznik kształci umiejętności warsztatowe historyka, uczy oceny wiarygodności źródeł oraz ich samodzielnej interpretacji. Bogate merytoryczne i dydaktyczne mapy pomagają zlokalizować wydarzenia w przestrzeni historycznej. Ćwiczenia oraz komentarze do ilustracji zachęcają ucznia do formułowania własnych poglądów.
UWAGI:
Książki z księgarnianej ekspozycji- okładki są lekko porysowane.
|