Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Historia 1 Starożytność Tazbirowa Czarne Grzbiety

28-01-2012, 9:48
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Cena kup teraz: 5 zł      Aktualna cena: 2.50 zł     
Użytkownik Fraser_
numer aukcji: 2065481051
Miejscowość Krynica Zdrój
Wyświetleń: 22   
Koniec: 28-01-2012 15:12:58
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Witamy:))!!!

Dziś na sprzedaż mamy:

Podręcznik dla klasy I liceum ogólnokształcącego pt.: „Historia Starożytność”

Autorami książki są Julia Tazbirowa i Ewa Wipszycka, a została wydana przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna w 1999 roku w Warszawie jako wydanie jedenaste. Pochodzi z serii wydawniczej „Czarne grzbiety” i posiada 208 stron oraz miękką lakierowaną okładkę, a jej wymiary to ok. 16,5 cm (szerokość) na ok. 23,5 cm (wysokość). W środku książeczki znajduje się mnóstwo czarno-białych ilustracji. Ogólny stan egzemplarza oceniamy jako plus dobry – lekko podniszczona okładka, lekko podgięte i przybrudzone rogi, na tylnej okładce naklejka z ceną książki, niewielkie zaplamienie na stronie tytułowej, okazyjne zabrudzenia, str. 111 i 167 posiadają ślad po zagięciu stron, na str. 13 i 184 porysowany rysunek, na tylnej wewnętrznej okładce rysunek.

Książka ta jest idealną lekturą dla wszystkich przyszłych maturzystów.


„Podręcznik niniejszy przeznaczony jest do użytku uczniów liceum ogólnokształcącego, liceum zawodowego i technikum. Zawiera relację o najdłuższym okresie dziejów. Punktem wyjścia są narodziny gatunku ludzkiego, punktem dojścia – próg średniowiecza, między nimi zaś znajduje się ogromny okres dziejów ludzkich, zwany starożytnością.

Podstawą rekonstrukcji przeszłości dla badaczy najstarszych okresów są przede wszystkim materialne efekty ludzkich działań, które dotrwały do naszych czasów: zabytki kultury materialnej, szczątki zwierzęce, roślinne itp. Badaniem ich zajmują się specjaliści odrębnej dyscypliny naukowej, zwanej prahistorią lub archeologią. Zgodnie z charakterem wykorzystywanych źródeł, jeszcze w XIX w., podzielili oni przeszłość na epoki wedle podstawowych surowców używanych do produkcji narzędzi: kamienia, brązu i żelaza. Dziś nieco sceptycznie odnosimy się do takiego podziału. Inne elementy dorobku ludzkiego wydają się nam ważniejsze, gdy przychodzi charakteryzować wielkie okresy. Jednak nazwa – epoka kamienia – dla określenia czasów najstarszych pozostała.

Epokę kamienia dzielimy z kolei na starszą i młodszą, czyli paleolit i neolit (od greckiego palajos – stary i neos – nowy, młody oraz litos – kamień). Obejmuje ona niezmiernie długi okres. Jeśli całą historię naszego gatunku porównamy do doby, to ten pierwszy okres rozwoju zajmie w niej więcej niż 23 godziny i 55 minut.

Ten najdłuższy w ludzkich dziejach okres zamykają narodziny cywilizacji, to jest takich społeczeństw, które są zorganizowane w państwa. Cechowały je wyraźny podział na grupy społeczne o różnych funkcjach, istnienie rozróżnienia między miastem a wsią, posługiwanie się pismem.

Wynalezienie pisma i posługiwanie się nim ma wielkie znaczenie dla dzisiejszych badaczy przeszłości. Mogą oni bowiem liczyć odtąd na źródła pisane: dokumenty, kroniki, utwory literackie itp. Nie oznacza to wcale, że historycy pomijają zabytki kultury materialnej. Zachowują one swą wartość nie tylko dla czasów, z których niewiele uchroniło się tekstów, ale także dla tych okresów dziejów, które dostarczyły nam ich w znacznej ilości. Każdy badacz dziejów, pragnąc zbadać rzetelnie przeszłość, musi na nią spojrzeć z rozmaitych stron i sięgać po wszelkie świadectwa, jalcie pozostały z minionych czasów.

Z utrwaleniem nowego porządku, które następowało w różnych okresach na rozmaitych terenach, rozpoczęła się epoka, zwana przez historyków starożytnością. Cywilizacje, które narodziły się w jej toku odznaczały się znaczną różnorodnością, jednak ich wspólne cechy pozwalają na podzielenie ich na dwa typy: cywilizacje wschodnie (tak Bliskiego, jak i Dalekiego Wschodu) i cywilizację antyczną (grecką i rzymską), obejmującą swym zasięgiem wybrzeża Morza Śródziemnego.

W podręczniku znajdują się także wiadomości o formowaniu się zalążków średniowiecznego porządku w IV-VII w. oraz dziejach Bizancjum i Arabów na pograniczu dwóch epok — ginącego świata starożytnego i średniowiecza.

* * *

Wiedza historyczna przekazywana jest w podręczniku w różny sposób. Tekst podstawowy, napisany większą czcionką, przeznaczony jest dla wszystkich uczniów, obejmuje zagadnienia najważniejsze dla zrozumienia historii starożytnej, chociaż wcale nie najłatwiejsze.

Natomiast tekst napisany mniejszą czcionką zawiera materiał przeznaczony, w zasadzie, tylko dla liceum ogólnokształcącego.

Każda lekcja w podręczniku poprzedzona jest ćwiczeniami wstępnymi. Mają one zwykle na celu umiejscowienie omawianego zagadnienia w czasie i w przestrzeni (stąd częste odwoływanie się do mapy), a także wskazanie wcześniej poznanych zjawisk czy wydarzeń, związanych rzeczowo z tymi, które stanowią właściwy temat lekcji. Przypomnienie takie ułatwić ma zrozumienie i przyswojenie nowego zagadnienia. Umieszczone natomiast na końcu lekcji pytanie: Czy zapamiętałeś? służy przypomnieniu głównych jej punktów.

Wykład podręcznikowy zawiera jedynie podstawową i najważniejszą część materiału rzeczowego. Integralną jego część stanowią ilustracje. Zostały one tak dobrane, że wraz z podpisami stanowią źródła informacji nie tylko o sztuce, ale także o różnych aspektach gospodarki, komunikacji, technice wojennej czy życiu codziennym. Posągi bogów na przykład zawierają dodatkowe informacje o różnych religiach, a wizerunki władców, wodzów i polityków o strukturach społecznych.

Podręcznik zawiera także mapki historyczne i plany, niezbędne przy omawianiu poszczególnych zagadnień. W wielu jednak wypadkach konieczne będzie sięgnięcie po mapę fizyczną lub współczesną mapę polityczną.

Znajdują się w nim również liczne teksty źródłowe, niekiedy dość długie. Z reguły nie są one powtórzeniem czy uwiarygodnieniem informacji zawartych w wykładzie podręcznikowym, lecz stanowią równie cenne źródło wiadomości. Inaczej niż w wykładzie, nie są one podane w gotowej formie i wymagają analizy. Stąd wniosek, że tekstu źródłowego nie można przyswajać mechanicznie.

Ćwiczenia w podręczniku sq dwojakiego rodzaju. Część z nich ma ułatwić analizę konkretnych tekstów źródłowych lub wykorzystania ilustracji. Inne odnoszą się do całego materiału i prowadzą do przypomnienia, zestawiania i porównywania różnych zjawisk. Są one zróżnicowane pod względem stopnia trudności, niektóre wymagają jedynie krótkiej odpowiedzi, inne prowadzą do sporządzania dużych zestawień. Należy jednak podkreślić, że mają one w dużej części charakter przykładowy. Przy zestawieniach i porównaniach można też zwracać uwagę na inne fakty, stawiać inne pytania. Zamieszczone teksty źródłowe można, a nawet wskazane jest, analizować w inny sposób niż w ćwiczeniach.

Na końcu ważniejszych rozdziałów znajduje się bibliografia dla tych spośród Was, którzy zechcą rozszerzyć znajomość historii starożytnej, a zamieszczone w niej wybrane pozycje z literatury popularnonaukowej podane są tytułem przykładu.

Autorzy mają nadzieję, że tak skonstruowany podręcznik umożliwi kształcenie historyczne w różnym zakresie i różnymi metodami.”

Fragment z książki

SPIS TREŚCI:

Od Autorów

Najdawniejsze dzieje ludzkości

1. Początki człowieka i jego kultury

2. Rozkwit kultury społeczności myśliwskich epoki kamienia

3. Początki gospodarki wytwórczej

4. Początki rolnictwa i hodowli na Bliskim Wschodzie

5. Pierwsze społeczności rolniczo-hodowlane w Europie

Cywilizacje starożytnego Wschodu

1. Cechy charakterystyczne cywilizacji starożytnego Wschodu

2. Egipt

3. Mezopotamia

4. Indie

5. Chiny

6. Izrael

7. Persja

Cywilizacja antyczna

Grecja

1. Kraj i najstarsze dzieje

2. Ustrój państw greckich

3. Rozszerzenie granic greckiego świata

4. Sparta

5. Ateny w okresie VII—VI w. p.n.e.

6. Wojny perskie

7. Życie gospodarcze Aten w czasach największej świetności w V i IV w. p.n.e.

8. Ustrój demokratyczny Aten w czasach największej świetności

9. Grecja po wojnach perskich. Rozwój Macedonii

10. Religia

11. Literatura grecka

12. Filozofia

13. Sztuka

14. Wyprawa Aleksandra Wielkiego przeciwko Persji. Hellenizm

Rzym

1. Początki Rzymu

2. Ekspansja Rzymu. Jej przyczyny. Armia

3. Powstanie imperium rzymskiego. Organizacja terenów podbitych

4. Społeczeństwo rzymskie (III—I w. p.n.e.)

5. Ustrój republiki rzymskiej

6. Kryzys republiki rzymskiej (druga połowa II w. p.n.e. — 31 r. p.n.e.)

7. Cesarstwo rzymskie I—II w. n.e.

8. Kultura Rzymu

9. Życie religijne cesarstwa rzymskiego

10. Kryzys i upadek cesarstwa rzymskiego

Nowe ośrodki polityczne i kulturalne

1. Państwa barbarzyńskie

2. Arabowie

3. Bizancjum

Słowniczek

Zapraszamy do licytacji:)

U Nas jest on zawsze taki jak widzicie- dlatego wart polecenia:). Nie kopiujemy zdjęć z innych aukcji, a ceny Naszych wysyłek są jednymi z najniższych na Allegro.

Poza tym posiadamy coś co posiada niewiele osób- świetną opinię i doświadczenie:). Kliknij tutaj, żeby zobaczyć Nasze komentarze:)):

NASZE KOMENTARZE:)

Na pewno się nie zawiedziesz:)


Zapraszamy również na inne nasze aukcje:

NASZE AUKCJE:))

Na pewno Znajdziesz coś dla siebie:)

Przed licytacją proszę zapoznać się ze stroną "O mnie" :

STRONKA "O NAS:)"

Są tutaj wszystkie dane kontaktowe pod które należy kierować pytania. Proszę śmiało pytać- nie gryziemy i odpowiadamy z przyjemnością:). Pozdrawiamy i życzymy udanych aukcji:))! ! !

Fraser