Abraham Joshua Heschel Człowiek nie jest sam. Filozofia religiiZNAK Kraków 2001, str. 264, stan b. dobry-.Książka jednego z najwybitniejszych żydowskich filozofów religii XX wieku, która miała kilkanaście wydań w Stanach Zjednoczonych. Prezentowana pozycja to klasyka współczesnej żydowskiej refleksji o Bogu. Człowiek nie jest sam - tytuł stanowi wprowadzenie do najgłębszego zamysłu autora: ukazać, w jaki sposób człowiek napotyka obecność Boga, jak stara się ją poznać i zgłębić, co dzieje się, gdy ją w swym życiu akceptuje, i jak wygląda ludzkie życie oparte na tym co „niewysłowione”. Szczególny urok tej książki polega na powiązaniu głębi filozoficzno-teologicznych dociekań z wrażliwością na konkret ludzkiego doświadczenia. Osobny rozdział stanowi zwięzłe wprowadzenie do religii żydowskiej.Pisma filozoficzne i religijne Abrahama J. Heschela były dotychczas mało znane w Polsce. A przecież – gdyby wielkość myśli mierzyć umiejętnością połączenia tradycji ze współczesnością, filozofii zachodniej z tradycją żydowską – Heschel uchodziłby za mistrza.„Heschel – czytamy we wstępie – może być przewodnikiem dla nas wszystkich, nas, którzy jestesmy zagubieni w materializmie współczesnego świata, którzy błądzimy wśród religii i rytuałów, niepewni ich sensu”. Abraham J. Heschel pochodził z tradycyjnej chasydzkiej rodziny, z której wywodziło się wielu cadyków. Urodził się – co może być dla polskiego czytelnika zaskoczeniem – w Warszawie, w 1907 roku. Odebrał gruntowne wyższe wykształcenie w Berlinie. Był bliskim współpracownikiem min. Martina Bubera. Fale represji antysemickich zmusiły Heschela do powrotu do Warszawy skąd w 1939 roku wyemigrował Heschel do Anglii a rok później do USA. Tam obok pracy uniwersyteckiej, mocno angażował się w życie publiczne i społeczne – przyjaźnił się z Martinem Lutherem Kingiem, walczył o zniesienie segregacji rasowej a przede wszystkim nieustannie uczestniczył w dialogu międzyreligijnym czego zwięczeniem był silny wpływ na przebieg prac II Soboru Watykańskiego. Powstały wówczas dokument – „Nostra aetate” – który był pierwszym oficjalnym dokumentem Kościoła, który nie wyrażał nadziei na złączenie Izraela z Kościołem Katolickim czyli na nawrócenie Żydów.Człowiek nie jest sam to najważniejsze z dzieł Heschela. Zawiera teksty dotyczące dwóch problemów: poznania Boga, jego obecności i stosunku Boga do człowieka oraz istoty człowieka, jego potrzeb, celów i tęsknot. Heschel pisze zawsze z pozycji człowieka ukształtowanego w tradycji judaistycznej, ale jego pisma nie są dogmatyczne – to raczej próba niemalże ekumenicznej refleksji o dążeniu człowieka do poznania „niewyrażalnego”. Heschela pisanie o Bogu i człowieku jest bardziej medytacją aniżeli filozoficznym wywodem i logiczną kombinacją. Dociekania Heschela na temat naturalnych zdolności człowieka do poznawania tego, co „niewysłowione” są odbiciem autentycznych zmagań i przekonań filozofa i człowieka religijnego. Problemy „dla kogo żyjemy”, „kim jesteśmy”, „czy Bóg nas potrzebuje” wyjaśnia Heschel z godną podziwu prostotą i nieraz - co we wstępie podkreśla Stanisław Krajewski – sentencjonalną zwięzłością: „Żyć tylko tym, co da się powiedzieć, to tarzać się w pyle zamiast przekopywać grunt”.Dzieło Abrahama J. Heschela Wydawnictwo ZNAK zaprezentowało w serii „Filozofia i religia”, w której ukazały się ostatnio: „Diałogi filozoficzne” Św. Augustyna, „Kazania uniwersyteckie” Johna H. Newmana czy „Bóg nie jest nam nic dłużny” Leszka Kołakowskiego a niebawem ujrzymy „Wykłady z filozofii religii” Martina Heideggera.Piotr Huniewicz
Posłowie
___
Książki wysyłane są w ciągu 14 dni od zaksięgowania wpłaty na koncie.