Henryk Górski
ZBIÓR ĆWICZEŃ Z EMISJI GŁOSU
W sztuce wokalnej stosowane są różne, a bardzo ważne w kształceniu śpiewaków sposoby technicznej sprawności. Nie tylko solistom, lecz także chóralnym śpiewakom potrzebne jest opanowanie techniki prawidłowego oddychania, artykulacji, frazowania, czystej intonacji, jak również najtrudniejszych do zademonstrowania problemów związanych z układem języka i podniebienia miękkiego, rozluźnieniem mięśni szyjnych i stawów szczękowych oraz potrzebną w interpretacji dzieł wokalnych umiejętnością posługiwania się różnymi barwami głosowymi. Henryk Górski swym pieczołowicie opracowanym Zbiorem ćwiczeń z emisji głosu ułatwia pracę nauczycielom śpiewu i dyrygentom zespołów wokalnych. Zbiór poprzedzony wstępnymi, zrozumiale sprecyzowanymi ogólnymi uwagami i objaśnieniami, zawiera kilkadziesiąt wartościowych ćwiczeń umożliwiających prawidłowe posługiwanie się własnym aparatem głosowym, zwłaszcza w zespołowym śpiewie. Ćwiczenia te opatrzone są zwięzłymi objaśnieniami ułatwiającymi ich realizację. Zbiór ćwiczeń z emisji głosu jest wartościowym efektem długoletniej, dobrze mi znanej i wysoko przeze mnie cenionej pracy Henryka Górskiego w zakresie chóralnej sztuki, znaczonej jego znakomitymi osiągnięciami, przede wszystkim jako troskliwego i odpowiedzialnego artystycznie wychowawcy muzycznej młodzieży i rozmiłowanych w chóralnym muzykowaniu śpiewaków amatorów, którym z entuzjazmem przez wiele lat przewodzi. Stefan Stuligrosz
Wstęp Niniejszy zbiór zawiera 112 ćwiczeń, z których część może z pewnością służyć jako materiał do wstępnego rozśpiewania klasy lub dowolnego zespołu wokalnego przed podjęciem wysiłku, wymagającego pełniejszego niż w mowie wykorzystania aparatu głosowego (lekcja kształcenia słuchu, próba zespołu wokalnego lub chóru). Zdecydowanie większa część ćwiczeń ma jednak charakter problemowy i dotyczy doskonalenia określonych umiejętności wokalnych. Mam tu na myśli rozwijanie głosu w zakresie intonowania dźwięku, wchodzenia na dźwięk, prowadzenia głosu, artykulacji, dykcji, dynamiki, wyrównywania rejestrów i doskonalenia techniki wokalnej. Materiał ćwiczeniowy zawiera kilkanaście ćwiczeń znawców sztuki wokalnej, z którymi zetknąłem się w przeszłości. Pamięć moja przechowała wspomniane ćwiczenia autorstwa Haliny Sobierajskiej, Haliny Zielińskiej, Ireneusza Łukaszewskiego, Jadwigi Gałęskiej-Tritt, Zbigniewa Jankowskiego oraz kilkorga wybitnych wokalistów Teatru Wielkiego w Poznaniu i w Warszawie. Pozostałe ćwiczenia powstały w wyniku dokonywanych przeze mnie spostrzeżeń oraz poszukiwań sposobów pokonywania problemów wokalnych w pracy z wymienionymi zespołami chóralnymi.
Spis treści:
Przedmowa 5 Wstęp 6 1. Ogólne uwagi dotyczące emisji głosu 7 Ogólne uwagi o budowie aparatu głosowego 8 Wybrane informacje o sposobach atakowania dźwięku 9 Uwagi metodyczne dotyczące ćwiczeń 10 Oddech dobierany 12 Ogólne uwagi i sugestie dotyczące rozśpiewania 12 Objaśnienia materiału ćwiczeniowego 13 Objaśnienia skrótów 16
2. Ćwiczenia wstępne dla wszystkich (oddechowe, rezonacyjne i artykulacyjne) 17 Ćwiczenia głosowe dla najmłodszych 20 Kilka uwag do prowadzących rozśpiewanie lub inne zajęcia z emisji głosu 22 Ćwiczenia emisyjne dla wszystkich 31 Uwagi końcowe 58 Bibliografia 62
Wydawca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Rok wydania: 2009
Wersja językowa: polska
Liczba stron: 61
Format: A4 210x297 mm
Oprawa: miękka
ISBN/ISSN: 978-83-[zasłonięte]-0928-2
|
Kontakt z nami:
ul. Dwernickiego 7A/21, 31-530 Kraków
Szczegółowe informacje pod nr tel:
+48 [zasłonięte] 377 740
+48 12 [zasłonięte] 73
- gg: [zasłonięte]61549
Zasady składania i realizacji zamówień dostępne są na stronie "O mnie".
|