Harmonijka ustna w praktyce
Harmonijka ustna jest bardzo praktycznym i pięknym instrumentem. Dzięki niewielkim rozmiarom możesz ją wszędzie zabrać, ale też zagrać na niej cokolwiek zechcesz. Jeśli jednak chcesz w pełni wykorzystać jej możliwości, ważne jest, by od początku nauczyć się prawidłowej techniki gry.
Autorka podchodzi do nauczania gry na harmonijce ustnej inaczej niż większość autorów. Książka nie tyle uczy wykonywania na harmonijce określonych melodii, co świadomego i efektownego wydobywania z instrumentu każdego dźwięku.
Nowatorskim podejściem jest także rozpoczęcie nauki gry od bendingu (modyfikacji dźwięku), podczas gdy dotychczasowe szkoły gry przedstawiały bending jako „triki dla zaawansowanych”.
Zaczynamy od ćwiczeń oddechowych a kończymy na tworzeniu własnych improwizacji, co jest niewątpliwie wielkim postępem. Podręcznik może służyć zarówno początkującym, jak i już grającym harmonijkarzom. Ćwiczenia zawarte w książce umożliwiają poprawienie techniki gry, jakości dźwięku i szybkości gry.
Książka zawiera 56 storn plus płytę CD.
Spis treści
Wstęp
Informacje o autorce
Informacje o harmonijce
Spis zawartości CD
Ćwiczenia oddechowe
- Dlaczego należy używać przepony?
- Jak oddychać przeponą?
- Ćwiczenia wzmacniające mięśnie przepony
- Ćwiczenia doskonalące oddech
Jak wykonywać ćwiczenia oddechowe z harmonijką?
Jak grać pojedyncze nuty?
- Metoda zakrywania kanałów
- Ćwiczenia wzmacniające język
- Gwizdanie
- Ćwiczenia z głoską "I"
Jak wykonać bending? - ćwiczenia języka
- Co to jest bending i kiedy można go uzyskać?
- Ćwiczenie języka - główny mechanizm
- Ćwiczenia z "IJD" - bending na wdechu
- Ćwiczenie z głoską "Q" - bending na wdechu
- Ćwiczenie z "IJD" i "Q" - bending na wydechu
- Ćwiczenie z gwizdaniem i bendingiem na wydechu i wdechu
- Dodatkowe ćwiczenie dla tych, którzy są świadomi swojego ciała
Jak w krótkim czasie zapamiętać i opanować skale?
- Gama C-dur (naturalna) - pierwsza pozycja na harmonijce
- Pentatonika - pierwsza pozycja na harmonijce
- Pentatonika - druga pozycja na harmonijce
Jak grać szybciej w pierwszej pozycji?
Jak grać szybciej w drugiej pozycji?
Jak grać szybciej w trzeciej pozycji?
Technika użycia bendingu w piosenkach
Jak poprawić brzmienie wysokich dźwięków lub dźwięków z 2 i 3 kanału?
Jak szybciej pokonywać odległości pomiędzy dźwiękami?
Ćwiczenia rytmiczne dla języka
Jak uzyskać vibrato?
Przykłady niektórych riffów
Różne techniki gry i sposoby ich użycia
Rozkład dźwięków harmonijki w stroju C
Zapis nutowy dźwięków harmonijki w stroju C
Spis zawartości CD
Załączona do książki płyta CD zawiera 93 przykłady. W większości są to gotowe riffy i zagrywki, które możemy wykorzystać w tworzeniu własnych melodii lub improwizacji.
- Intro
- Jak wykonać bending? - ćwiczenia języka
- Gama C-dur (naturalna) - pierwsza pozycja na harmonijce
- Pentatonika - pierwsza pozycja na harmonijce
- Pentatonika - druga pozycja na harmonijce
- Jak grać szybciej w pierwszej pozycji?
- Jak grać szybciej w drugiej pozycji?
- Jak grać szybciej w trzeciej pozycji?
- Jak poprawić brzmienie wysokich dźwięków lub dźwięków z 2 i 3 kanału?
- Jak szybciej pokonywać odległości pomiędzy dźwiękami?
- Ćwiczenia rytmiczne dla języka
- Jak uzyskać vibrato?
- Przykłady niektórych riffów
- Różne techniki gry i sposoby ich użycia
Przeczytaj co sądzą inni o tej książce (tekst pochodzi z tylnej części okładki):
Wreszcie doczekaliśmy się nowego polskiego podręcznika gry na harmonijce!
„Harmonijka ustna w praktyce” Beaty Kossowskiej prezentuje nowatorskie podejście do ćwiczeń na tym instrumencie. Autorka jest nie tylko najszybciej grającą harmonijarką, ale też znakomitą wokalistką i charyzmatyczną liderką. Dlatego przekazuje swoją wiedzę praktyczną i teoretyczną nie tylko z zakresu grania, ale również śpiewu w kontekście różnych harmonijkowych technik.
Już w pierwszych rozdziałach kładzie duży nacisk na ćwiczenie przepony, a następnie skupia się na istotnej roli języka i artykulacji z pomocą rozmaitych sylab. Wnikliwie omawia też zagadnienie podciągu (czy raczej „bendingu”) oraz porusza temat skal i ich wykorzystania w improwizacji.
W swoim podręczniku Beata Kossowska kolejno analizuje praktyczne elementy grania na harmonijce, jak vibrato, riffy czy doskonalenie szybkości grania. Wszystko to jest okraszone ciekawymi przykładami muzycznymi oraz zdjęciami.
Jest to na pewno ciekawa pozycja edukacyjna i choć nie wyczerpuje harmonijkowych zagadnień, to daje zupełnie nową perspektywę i metodologię nauki.
Jestem przekonany, że „Harmonijka ustna w praktyce” autorstwa Beaty Kossowskiej, zaciekawi początkujących i tych bardziej zaawansowanych, dając wszystkim jeszcze większą frajdę z grania na tym niezwykłym instrumencie.
Bartosz Łęczycki