SPIS TREŚCI:
PRZEDMOWA
Część I
WSTĘP
§ 1. Pojecie nauki harmonii -Akord — Harmonia tonalna
§ 2. Akustyczne podstawy harmonii tonalnej
§ 3. Akordy naturalne
§ 4. Akordy konsonansowe i dysonansowe — Trójdźwięk majorowy i minorowy
§ 5. Skała — Gama
ROZDZIAŁ 1 TRÓJDŹWIEKI TRIADY BEZ PRZEWROTU
§ 6. Triada harmoniczna
§ 7. Tonacja-Pojecie funkcji harmonicznej — Oznaczenie funkcyjne
§ 8. Stosunki pomiędzy trójdźwiękami iriady
§ 9. Układ czterogłosowy — Skala głosów — Zdwojenia — Odległości pomiędzy głosami — Naturalny układ głosów — Akord bez przewrotu — Układ skupiony i rozległy — Pozycja akordu
§ 10. Łączenie akordów — Ruchy głosów — Łączenie trójdźwięków triady w stosunku kwinty
§ 11. Łączenie trójdźwięków triady w stosunku sekundy
§ 12. Powtarzanie akordu
§ 13. Konstrukcja harmoniczna — Prowadzenie głosów — Tworzenie konstrukcji harmonicznej według danego oznaczenia funkcyjnego
§ 14. Harmonizowanie melodii za pomocą trójdzwięków triady
S 15. Swobodne łączenie trójdźwięków triady w stosunku kwinty — Trójdżwięk niepemy
§ 16. Swobodne łączenie Irójdźwięków triady w stosunku sekundy — Swobodne powtarzanie akordu
ROZDZIAŁ 2. PRZEWROTY TRÓJDŹWIĘKÓW TRIADY
§ 17. Pierwszy i drugi przewrót trójdźwięku
§ 18. Pierwszy przewrót — Łączenie trójdźwięków triady w stosunku kwinty
§ 19. Łączenie trójdźwięków triady w stosunku sekundy
§ 20. Powtarzanie akordu ze zmianą postaci
§ 21. Konstrukcja harmoniczna z udziałem trójdźwięków triady bez przewrotu i w I przewrocie
§ 22, Drugi przewrót — Konstrukcja harmoniczna z udziałem trójdżwięków triady bez przewrotu oraz w I i II przewrocie
§ 23. Kadencje — Dominanta z podwójnym opóźnieniem
§ 24. Major harmoniczny — Minor dorycki i eolski — Łączenie trójdźwięków jednoimiennych — Ukośne brzmienie półtonu — Skale kościelne
ROZDZIAŁ 3, DOMINANTA SEPTYMOWA I NONOWA
§ 25. Dominanta septymowa
S 26. Dominanta septymowa bez prymy
§ 27. Dominanta nonowa — Dwojenie kwinty w trójdżwiejku bez przewrotu
Swobodniejsze stosowanie Irójdźwięku niepełnego
§ 28. Dominanta nonowa bez prymy — Dwojenie tercji w trójdźwieku
ROZDZIAŁ 4 POJEDYNCZE I PODWÓJNE OPÓŹNIENIE W TRÓJ-DŻWIĘKACH TRIADY
§ 29. Opóźnienie od góry kwinty oraz tercji i kwinty w trójdżwiekach triady. (Wykaz wszystkich poznanych akordów zbudowanych na głównych stopniach gamy)
ROZDZIAŁ 5. TRÓJDŻWIĘKI POBOCZNE
§ 30. Trójdźwięk II stopnia
§ 31. Trójdżwiek VI stopnia
§ 32. Trójdżwięk III stopnia
§ 33. Trójdźwiek VII stopnia — Charakterystyka ogólna trójdźwięków pobocznych
ROZDZIAŁ 6. TRÓJDŻWIĘKI TRIADY Z DODANĄ SEKSTĄ ORAL CZTERODŹWIĘKI SEPTYMOWE II, VI, III i VII STOPNIA
§ 34. Subdominania z dodaną sekstą i subdominanla II stopnia z dodaną septymą
§ 35. Tonika z dodana sekstą i tonika VI stopnia z dodaną septymą
§ 36. Dominanta z dodaną sekstą i dominanta III stopnia z dodaną septymą
§ 37. Czterodźwięk septymowy VII stopnia jako pozorna D* i jako subdominata. (Wykaz głównych trójdzwięków z dodaną sekstą i pobocznych z dodaną septymą)
ROZDZIAŁ 7. TONIKA I SUBDOMINANTA Z DODANĄ SEPTYMĄ — PIĘCIODŹWIĘKI NONOWE NA WSZYSTKICH STOPNIACH OPRÓCZ V
§ 38. Tonika septymowa
§ 39. Subdoininanta septymowa. (Wykaz czterodźwięków septyniowych głównych i pobocznych)
§ 40. Pięciodźwięki nonowe na wszystkich stopniach oprócz V
ROZDZIAŁ 8. ZBOCZENIE MODULACYJNE — PROGRESJA NIEMODUŁUJĄCA I MODULUJĄCA — PARALELIZM
§ 41. Zboczenie modulacyjne
§ 42. Harmonizowanie melodii ze zboczeniami modulacyjnymi
§ 43. Progresja niemodulująca
§ 44. Progresja modulująca — Paralelizm
Część II ;
ROZDZIAŁ 9. DŹWIĘKI OBCE — FIGURACJA — UKŁAD TRZY- DWUGŁOSOWY — WZMACNIANIE GŁOSÓW OKTAWAMI — UKŁAD O NIESTAŁEJ ILOŚCI GŁOSÓW — FTGURACJA AKORDOWA
§ 45. Dźwięki obce
§ 40. Opóźnienie pojedyncze
§ 47. Dźwięk przejściowy, pomocniczy, zamienny, wyprzedzający i oderwany w jednym glosie
§ 48. Figuracja jednego głosu
§ 49. Opóźnienie podwójne, potrójne i poczwórne
§ 50. Dźwięk przejściowy, pomocniczy, zamienny, wyprzedzający i oderwany w dwóch, trzech i czterech glosach jednocześnie — Współbrzmienie dźwięków obcych drugiego rodzaju z dźwiękiem opóźniającym (jednym lub więcej)
§ 51. Figuracja dwóch i więcej głosów
§ 52. Harmonizowanie melodii sfigurowanej
§ 53. Układ trzy- i dwugłosowy — Wzmacnianie głosów oktawami — Układ o niestałej ilości głosów — Polifonia i homofoma — Technika polifonizujaca
§ 54. Figuracia akordowa (fortepianowa)
ROZDZIAŁU 10. MODULACJA
§ 55. Ogólne pojęcia
§ 56. Modulacja diatoniczna
§ 57. Modulacja z tonacji majorowej do majorowej
§ 58. Modulacja z tonacji majorowej do minorowej
§ 59. Modulacja z tonacji minorowej do majorowej
§ 60. Modulacja z tonacji minorowej do minorowej
§ 61. Modulacja rozszerzona i urozmaicona, z zastosowaniem akordów konsonansowych i dysonansowych, powtórzenia akordów, przewrotów i figuracji — Modulacja złożona
§ 62. II przewrót trójdżwięku konsonansowego jako środek modułacyjny — Stosowanie progresji i wprowadzanie toniki nowej tonacji przed końcową to-niką — Dialoniczne przesunięcie modulaeyjne
ROZDZIAŁ 11. ALTERACJA — MODULACJA CHROMATYCZNA
§ 63. Akordy alterowane — Alteracja pozorna i rzeczywista, niemodulująca i modulująca
§ 64. Alteracja niemodulująca
§ 65. Dźwięki obce w akordach alterowanych
§ 66. Alteracja modulująca i modulacja chromatyczna (ogólne pojęcia)
§ 67. Modulacja przez alterację w obrębie jednego akordu
§ 68. Modulacja przez alterację pomiędzy różnymi akordami — Pośredni rodzaj modulacji pomiędzy diatoniczna a chromatyczną
§ 69. Progresja modulująca z akordów alterowanych — Chromatyczne przesunięcie modulacyjne
ROZDZIAŁ 12. ENHARMONIA—MODULACJA ENHARMONICZNA
§ 70. Strój równomiernie temperowany — Enharmonia — Modulacja enharmoniezna (ogólne pojęcia)
§ 71. Modulacja przez zamianę enharmoniezną w obrębie jednego akordu
§ 72. Modulacja przez zamianę enharmoniczną pomiędzy różnymi akordami — Progresja modulująca z enharmonicznych połączeń akordowych — Szereg wielkotercjowy, małotercjowy i calotonowy — Enharmoniczne przesunięcie modułacyjne
ROZDZIAŁ 13. NUTA PEDAŁOWA I NUTA STAŁA — UKŁAD P1ĘC1O-I WIĘCEJGŁOSOWY — SZEŚCIODŹWIĘK UNDEGYMOWY I SIEDMiO-DŹWIĘK TERCDECYMOWY
§ 73, Nuta pedałowa i nuta stalą
§ 74. Układ pięcio- i więcejgłosowy
§ 75. Sześciodzwięk undecymowy i śiedmiodżwięk tercdecymowy
ROZDZIAŁ 14. SWOBODY W PROWADZENIU GŁOSÓW, TRAKTOWANIU SKŁADNIKÓW DYSONANSOWYCH I DŹWIĘKU PROWADZĄCEGO ORAZ W STOSOWANIU UKOŚNEGO BRZMIENIA PÓŁTONU — AKORD JAKO JEDNOSTKA HARMONICZNA
§ 76, Równoległe i przeciwrównoległe oktawy i kwinty — Ukryte oktawy (prymy) i kwinty
§ 77, Swobodne traktowanie składników dysonansowych i dźwięku prowadzącego
§ 78. Swobodne stosowanie ukośnego brzmienia półtonu — Ukośne brzmienie trytonu
§ 79. Akord jako jednostka harmoniczna
ROZDZIAŁ 15. KONSTRUKCJA WIELOGŁOSOWA W TONACJACH KOŚCIELNYCH—INNE SKALE MUZYCZNE OPRÓCZ MAJOROWEJ I MINOROWEJ—ROZWÓJ HARMONII —PODSTAWOWE ELEMENTY SYSTEMU TONALNEGO
§ 80. Konstrukcja wielogłosowa w tonacjach kościelnych
§ 81. Skale muzyczne: pięciostopniowa, greckie, kościelne, cygańskie, arabsko-perska, całotonowa i chromatyczna
§ 82. Zastosowanie omawianych skal w konstrukcji wielogłosowej w ramach systemu tonalnego
§ 83. Historyczny rozwój harmonii jako elementu muzycznego — Podstawowe elementy systemu tonalnego