TYTUŁ AUKCJI JEST PODTYTUŁEM TEJ KSIĄŻKI.
WSTĘP
Filozofowie i teolodzy studiują dokładnie obfitą obecnie literaturę na temat personalizmu i egzystencjalizmu. Obser¬wujemy duże zainteresowanie różnymi rodzajami i sposobami sformułowań tych dwóch współczesnych nurtów myśli, zbież¬nościami i rozbieżnościami ich twierdzeń.
We wszystkich moich pracach napisanych w ciągu minio¬nego dwudziestopięciolecia również i ja starałem się podążyć za owym personalistycznym i egzystencjalistycznym nur¬tem myśli. Zdaję sobie jednak dobrze sprawę z tego, ile trudu jeszcze potrzeba, by w sposób konsekwentny i odważny przed¬stawić główne problemy związane ze zrozumieniem powołania człowieka do dojrzałości, z jedynością każdej osoby ludzkiej i ze zdolnością rozpoznawania i odwzajemniania prawdziwej miłości. Problemy te stanowią rdzeń teologii.
2 najgłówniejszej w posłannictwie objawienia Chrystuso¬wego prawdy: „Bóg jest miłością" wynika dla nas obowiązek patrzenia właśnie w takim świetle na wszystko, zwłaszcza zaś na stosunki międzyludzkie. Osobiście jestem przekonany, że zawodowi moraliści często zapominali w minionych dzie¬sięcioleciach o tej prawdzie. Dlatego też musimy teraz prze¬analizować z takiej właśnie perspektywy stare i nowe proble¬my.
Dlaczego zdecydowałem się na napisanie jeszcze jednej książki w typie innych moich prac, w których starałem się propagować w egzystencjalnym kontekście personałistycz-ny sposób myślenia? Decyzja nie należała tylko do mnie. Wy¬szła ona również od ludzi, którzy prosili mnie o wygłaszanie wykładów i udzielanie odpowiedzi na stawiane przez nich py¬tania dotyczące personalistycznego rozumienia chrześci¬jańskiego posłannictwa i chrześcijańskiego powołania. Z tego powodu musiałem wyjaśnić sobie i innym, co charakteryzuje personalizm egzystencjalny, który odpowiada obecnemu sta¬nowi zsekularyzowanego świata oraz obecnemu stanowi chrześcijaństwa.
Jedno z pytań narzucających się chrześcijańskiemu perso-naliście dotyczy struktur organizacyjnych. Personalizmu ma-
jącego przynieść ratunek nie można uważać za romantyczną ucieczkę w odosobniony jak wyspa świat stosunków „ja-ty". Mamy do wyboru wiele dróg dla zorganizowania całej ludz¬kości i musimy mieć na uwadze stosunki zachodzące między wspólnotami osobowymi, które cechuje najwyższy stopień in¬tymności, a społeczeństwem w ogóle, uwzględniając przy1 tym jego coraz większą złożoność oraz konieczność współ¬pracy. Należy wyrażać personalizm z większą świadomością tego, o czym mówi nam historia, socjologia, psychologia i an¬tropologia. To znaczy, musimy próbować sformułować na nowo dane zawarte w najlepszych tradycjach „prawa naturalnego", jemu samemu nadając, być może, nową nazwę.
Tytuł obecnej książki, Moralność jest dla ludzi, zawiera w sobie cały program pod adresem teologii moralnej. My, teo¬lodzy, stoimy przed dręczącym pytaniem: czy dochowujemy wierności naszemu zawodowemu ethos, jak je wyraził sam Chrystus, kiedy powiedział, że „szabat został ustanowiony dla człowieka, a nie człowiek dla szabatu". W każdej epoce po¬trzebne jest przebadanie na nowo całego podejścia do etyki, a w istocie do każdej z osobna zasady moralnej, moralność musi być uzasadniona dobrem osób ludzkich we wspólnocie i samą wspólnotą osobową. Człowiek nigdy nie może być pod¬porządkowany etyce czy kodeksowi moralnemu, które ura-żałyby godność osoby ludzkiej i jej poczucie odpowiedzial¬ności za społeczeństwo i przyszłość ludzkości.
Dużą część materiału wchodzącego w skład niniejszej książ¬ki przedstawiłem na wykładach w Catholic University w Wa¬szyngtonie latem 1967 r. Wielu słuchaczy sugerowało, bym je opublikował. Wielki dług wdzięczności zaciągnąłem wobec mojej siostry, s. M. Lucidii Haring MSC i jej sekretarki, p. Ro¬sę DiCicco, które cierpliwie przepisały wykłady z taśmy mag¬netofonowej. Josephine Ryan ze Springfield w stanie Mas-sachusetts wzięła na siebie trud przygotowania rękopisu i wy¬dania tekstu — zadanie to stawało- się coraz trudniejsze, w miarę jak. przepracowywałem, czasami kilkakrotnie, całe rozdziały lub ich części. Książka przybrała ostateczny kształt w czasie — i po —■ serii wykładów, które wygłosiłem latem 1968 r. w Marywood College i w Villanova University. Chciałbym wyrazić głęboką wdzięczność p. Ryan za jej szla¬chetną i miłą współpracę. Jej zawdzięczam wiele ważnych sugestii spożytkowanych przy opracowywaniu tekstu. Jeśli książka przybrała ostatecznie możliwą do przyjęcia postać, jest to głównie zasługą p. Ryan. Dziękuję również jej przyja¬ciółce, p. Almie Fortin, spieszącej tak chętnie z pomocą w pra-
cach nad rękopisem. Bardzo serdecznie dziękuję również s. Espiritu IHM oraz s. Michelle IHM, z Marywood College, w Scranton w Pensylwanii, za bardzo użyteczny końcowy przegląd tekstu.
B.H.
Oollegio SanfAlfonso, Rzym
INDEKS
Abraham 91 153 Adam 39 40 95 [zasłonięte] 186 Aertnys-Damen 24 Aleksander Wielki 134 Alfons Liguori, św. 108—110 Arystoteles 27 37 42 [zasłonięte] 110 135
150
Augustyn, św. 44 97 Awerroes 13
Beauvoir Simone de 30 Bender, J. E. 154 Boecjusz 14 Bonhoeffer Dietrich 701 Buber Martin 77 Budda 146
Camus Albert 31 Comte August 59 Cox Harvey 12 64 65 170
Di Cicco Rosę 6 Dostojewski Fiodor 119 Durkheim Emil 59
Guardini Eomano 81 Gustafson James M. 73
Haring Bernhard 187 Haring M. Lucidia MSC 6 Hering, O. P. 154 Heidegger Martin 31 Hildebrand Dietrich von 125 126 Hitler Adolf 126 Hofer, monsignore 129 Hurth Franciszek 129 [zasłonięte] 154
Jan Chrzciciel, św. 85 Jan XXII, papież 47 Jan XXIII, papież 90 96 97 Jaspers Karl 31 Jeremias Joachim 84
Kain 40
Kant Immanuel 124 126 Ketteler, bp 60 Konfucjusz 67
Lamek 40
Ebner Ferynand 77 Lassalle Ferdynand 60
Ermecke 154
Espiritu IHM, siostra 7
Ewa 39 40 186 Łazarz 45
Łukasz, św. 51 86
Faulhaber, kardynał 96
Fletcher Józef 106 115 118 122 Mahomet 146
126
Fortin Alma 6 Majmonides 13 . Marcel Gabriel 17
Marek, św. 98 106
Galen 169 Marks Karol 62 63
Gasser, biskup 157 Mateusz, św. 51 106
Goring Herman 120 Mausbach J. 154
Granderath T. 157 Michel Ernest 10(6
Griesebach Eberhard 106 Michelle IHM, siostra 7
Grocjusz Hugo 135 Mojżesz 13 51
Tanquerey A. 24
Teilhard de Chardin Pierre 57
71 96
Tertulian 125 Tomasz a Kempis 61 83 Tomasz z Akwinu, św. 13 42 45
108 [zasłonięte] 150 174 Toynbee Arnold 74
Napoleon Bonaparte 62 Newman, kardynał 139 Nietzsche Fryderyk 72 Noldin H. 24
Nygren Anders 67
Otto Rudolf 127 Ozeasz 51
Sanchez, jezuicki teolog 109 Sartre Jean Paul 30 Scheler Max 125—127 Schollegen Werner 125 Sokrates 119 Stein Edyta 125 Stenger H. 91 Symeon 186
Parmenides 27
Parsch Pius 81
Paweł VI, papież 60 63
Paweł, św. 93 99 [zasłonięte] 156 173 177
186
Pelagiusz 53
Phander Alexander 125 126 Piotr, św. 14 155 Pius XI, papież 80 Pius XII, papież 79 80 109 129 Vermeersch 130
154 155
Platon 44 67 [zasłonięte] 150 Prokrust 181
Wojtyla Karol 149
Zalba M. 24 Zimmermann Otto 102 Zoroaster 146
Rahner KarI 129 Raimainn, ojciec 150 Robinson Jan, bp 122 126
SPIS TREŚCI
Wstęp 5
1. Personalizm egzystencjalny. Duch epoki 8
Personalizm w świetle nauki Chrystusa. Typologia per¬sonalizmu. W poszukiwaniu samokrytyki teologicznej. Źródła współczesnego personalizmu. Nadzieje i zagroże¬nia osoby ludzkiej. Człowiek dojrzały
2. Personalistyczne podejście do teologii i prawa naturalnego 22
Język chrześcijańskiego personalizmu. O sformułowa¬
niach prawa naturalnego mających na względzie osoby
ludzkie
3. Egzystencjalna otwartość na nowe a wyzwania postulat
ciągłości 29
0 konkretnych postaciach filozofii egzystencjalistycz-
nych. Cnoty chrześcijańskiego egzystencjalisy. Dynamizm
ciągłości. Wierny, który czyni wszystko nowym
4. Personalizm w świetle tajemnicy paschalnej 35
Pełnia bytu w śmierci za innych. Koncelebracja miłości Bożej w Chrystusie i w Jego uczniach. Personalizm Adamowy. Personalizm odkupienia. Chrześcijańskie pojmo¬wanie cnoty: otwartość
5. Ciało w ujęciu personalistycznym 44
Osoby czy dusze. Namiętność i współczucie. Zmartwych¬wstanie ciała a etyka. Ciało jako znak obecności
6. Personalizm a szukanie własnej pełni 49
Świętość Boga a rozwój człowieka. Poświęceni na służbę
1 dla miłości. Łaska Boża i powołanie człowieka do świę¬
tości. Jedność i świętość. Znalezienie pełni w ofierze
i miłości. Szacunek do siebie i niepowtarzalność osoby
ludzkiej
7. Dylematy społecznej organizacji 57
Kolektywizm polityczny. Indywidualizm. Soborowe po¬dejście do porządku społecznego. Człowiek w społeczeń¬stwie i historii
8. Wzajemne oddziaływanie na siebie osoby ludzkiej
i środowiska 71
0 potrzebie elastycznych struktur Osoba ludzka we
wspólnocie i społeczeństwie. Wzajemne powiązania indy¬
widualnej i społecznej wolności. Kościół jako wspólnota
miłości
9- Sakramenty jako wyraz personalizmu 81
Sakramentalne widzenie całego życia Synowie i córki Boże, bracia i siostry. „Pójdę do mojego Ojca." Wezwa¬nie do dojrzałości. „Panie, uczyń nas jednym." Wezwanie, które jednoczy w miłości i służbie. Brat wśród braci. Celebrowanie miłości na dobre i na złe. „Panie, oto jestem."
10. Kairos i jego etyka 96
Czujność i roztropność. W świetle historii zbawienia. Odkupianie chwili obecnej przez umiejętność rozróżnia¬nia. Postawa modlitwy w stosunku do przyjścia Pana. Odpowiedź, a nie egoistyczne wyrachowanie. Egzystencja-listyczna ciągłość. Społeczny dynamizm kairos. Kairos nawrócenia
11. Etyka sytuacyjna, czyli w stylu legalizmu 106
Prawdziwe źródła moralności. Epikeia, czyli walka mię¬dzy duchem a literą. Kompleks bezpieczeństwa, czyli
lęk przed rozróżnianiem. Absoluty w etyce. Legali-styczna etyka sytuacyjna w zarządzaniu
12. Etyka sytuacyjna dzisiaj 114
Oblicze miłości. Porządek miłości. Sprawa interpretacji
1 słownictwa. Rozróżnianie między prawem pochodzą¬
cym od człowieka a „prawem" wrodzonym
13. Etyka wartości 124
Bycie osobą czy bycie „naturą"? Konflikt wartości
i obowiązków. Dynamiczne ukierunkowanie etyki war¬tości
14. Historyczność a prawo naturalne 133
Czynniki historycznego uwarunkowania filozofii prawa naturalnego. Etyczne znaczenie prawa naturalnego. Gdzie zaczyna się historia prawa naturalnego? Zakres histo-ryczności natury ludzkiej. Perspektywy ludzkie w historii zbawienia. Jedna rodzina ludzka, jedna odpowiedzial¬ność ludzka. Wzrost w myśleniu kategoriami prawa na¬turalnego
15. Prawo naturalne a objawienie 145
Różne postacie objawienia. Wzrost świadomości a wiara
w Chrystusa. Dialog z wszystkimi ludźmi w pełnej świadomości wiary w Chrystusa. Czy wiara opiera się na
jakiejś określonej filozofii? Boże wezwanie i objawie¬nie w historii. W świetle Ewangelii. Urząd nauczycieli i prawo nautralne
16. Rola prawa naturalnego w dialogu między wierzącymi
a niewierzącymi 160
Myślenie kategoriami prawa naturalnego we wspólnocie wierzących chrześcijan. Dialog o prawie naturalnym między chrześcijanami i innymi wierzącymi. Dialog o prawie naturalnym z niewierzącymi. Myślenie w ka¬tegoriach prawa naturalnego jako możliwe źródło nie¬wiary. Dialog o prawie naturalnym jako wstęp do ewangelizacji
17. Dynamika łaski i wiary 171
Prawo łaski. Natura, łaska, odkupienie. Prawo wiary
18. Prawo wzrostu i nieustannego nawracania się .... 179
Różnica między statycznym a dynamicznym sposobem
patrzenia. Pierwsze nawrócenie i nieustanne nawra¬
canie się
Indeks 188
WIELKOŚĆ 19,5x12,5 CM,MIĘKKA OKŁADKA,LICZY 193 STRONY.
STAN OKŁADKA DB,CZĘŚĆ STRON JEST POŻÓŁKŁA,POZA TYM STAN DB/DB+.
KOSZT WYSYŁKI WYNOSI 8 ZŁ - PŁATNE PRZELEWEM
/ KOSZT ZRYCZAŁTOWANY NA TERENIE POLSKI,BEZ WZGLĘDU NA WAGĘ,ROZMIAR I ILOŚĆ KSIĄŻEK - PRZESYŁKA POLECONA PRIORYTETOWA + KOPERTA BĄBELKOWA / / W PRZYPADKU PRZESYŁKI ZAGRANICZNEJ PROSZĘ O KONTAKT W CELU USTALENIA JEJ KOSZTÓW / .
WYDAWNICTWO PAX WARSZAWA 1975
NAKŁAD 3298 EGZ.!!!.
INFORMACJE DOTYCZĄCE REALIZACJI AUKCJI,NR KONTA BANKOWEGO ITP.ZNAJDUJĄ SIĘ NA STRONIE "O MNIE" ORAZ DOŁĄCZONE SĄ DO POWIADOMIENIA O WYGRANIU AUKCJI.
PRZED ZŁOŻENIEM OFERTY KUPNA PROSZĘ ZAPOZNAĆ SIĘ Z WARUNKAMI SPRZEDAŻY PRZEDSTAWIONYMI NA STRONIE "O MNIE"
NIE ODWOŁUJĘ OFERT KUPNA!!!
ZOBACZ INNE MOJE AUKCJE
ZOBACZ STRONĘ O MNIE