Opis książki:
Książka poświęcona jest wprowadzeniu do wybranych zagadnień związanych z handlem prowadzonym przy użyciu środków elektronicznych. Oprócz ogólnej charakterystyki biznesu elektronicznego, uwagę zwrócono w niej na przede wszystkim na sposób funkcjonowania sklepów internetowych. W związku z tym poruszono zagadnienia m.in. użyteczności aplikacji internetowej, form i systemów płatności elektronicznych, sposobów promocji w sieci oraz regulacji prawnych. Książka obejmuje też zagadnienia aukcji internetowych oraz handlu wykorzystującego urządzenia mobilne.
Opracowanie jest przeznaczone dla osób interesujących się handlem elektronicznym zarówno z punktu widzenia sprzedawcy, jak i kupującego. Mogą z niego skorzystać również studenci kierunku Informatyka, słuchacze studiów podyplomowych i uczestnicy kursów dokształcających.
Spis treści 1 Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 1.1 Idea handlu w sieci Internet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 1.2 Przewodnik po treści. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 2 Biznes elektroniczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 2.1 Elektroniczny system wymiany dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . 5 2.1.1 Definicja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 2.1.2 Standaryzacja. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 2.1.3 Realizacja EDI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 2.1.4 Standardy bazujące na XML . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 2.2 Sektory handlu elektronicznego. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 2.3 Zalety i wady e-biznesu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 2.4 Rynek elektroniczny w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 3 Sklepy internetowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 3.1 Przegląd w rankingach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 3.1.1 Kryteria ocen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 3.1.2 Kategorie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 3.1.3 Trendy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 3.2 Porównywanie cen towarów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 3.2.1 Idea działania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 3.2.2 Historia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 3.2.3 Przegląd . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 3.2.4 Porównywarki dla urządzeń mobilnych . . . . . . . . . . . . . . . 20 3.3 Formy płatności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 3.3.1 Płatności gotówkowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 3.3.2 Internetowe przelewy bankowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 3.3.3 Portfele elektroniczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 3.3.4 Karty płatnicze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 3.3.5 Mikropłatności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 3.4 Systemy płatności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 4 Spis treści 3.4.1 Idea działania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 3.4.2 Przegląd systemów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 3.4.3 Wybór systemu płatności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 3.4.4 Korzyści ze stosowania systemów płatności internetowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 3.5 Bezpieczeństwo. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 3.6 Złote reguły zakupów w sieci. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 4 Wprowadzanie handlu elektronicznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 4.1 Od pomysłu do biznesu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 4.2 Oprogramowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 4.3 Zakładanie sklepu internetowego na platformie iStore . . . . . . . . 40 4.3.1 Możliwości platformy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 4.3.2 Rejestracja sklepu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41 4.3.3 Konfiguracja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43 4.4 Użyteczność biznesowych aplikacji WWW . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 4.4.1 Strony internetowe przyjazne użytkownikowi . . . . . . . . . . 45 4.4.2 Analiza procesu zakupowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 4.4.3 Najczęściej spotykane usterki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 4.5 Regulacje prawne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 4.5.1 Regulamin. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 4.5.2 Najczęstsze błędy w regulaminach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 4.5.3 Zwrot kosztu towaru i jego przesyłki . . . . . . . . . . . . . . . . . 56 4.5.4 Prawo autorskie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57 4.6 Promocja biznesu elektronicznego w sieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 4.6.1 Reklama za pomocą poczty elektronicznej . . . . . . . . . . . . 58 4.6.2 Programy lojalnościowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 4.6.3 Aktywizacja klientów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61 4.6.4 Pozycjonowanie stron internetowych . . . . . . . . . . . . . . . . . 62 4.6.5 Systemy wymiany łączy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 4.6.6 Reklamy w Internecie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66 4.6.7 Reklamy w wyszukiwarkach. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 4.6.8 Reklama kontekstowa na stronie internetowej . . . . . . . . . 70 4.7 Użyteczne narzędzia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73 4.7.1 Google AdWords . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73 4.7.2 Google AdSense . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77 4.7.3 Google Trends . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79 5 Handel aukcyjny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81 5.1 Idea i modele aukcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81 5.2 Zarządzanie kupnem w Internecie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 5.2.1 Wyszukiwanie przedmiotu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 5.2.2 Metody realizacji zakupów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83 5.2.3 Aukcja wieloprzedmiotowa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 5.2.4 Program ochrony kupujących . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 Spis treści 5 5.2.5 Ocenianie sprzedających . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 5.3 Zarządzanie sprzedażą w Internecie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 5.3.1 Opłaty w serwisie aukcyjnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 5.3.2 Prezentacja przedmiotu licytacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 5.3.3 Wybór sposobu sprzedaży . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93 5.3.4 Aukcja grzecznościowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95 6 Handel mobilny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 6.1 Historia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 6.2 Metody płatności w środowisku mobilnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 6.2.1 Premium SMS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 6.2.2 ProtokółUSSD . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 6.2.3 Karty bezstykowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101 6.3 Aplikacje sklepowe w urządzeniach mobilnych . . . . . . . . . . . . . . . 103 6.3.1 Przegląd rynku. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103 6.3.2 Google Android Market . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 7 Inne formy handlu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 7.1 Geomarketing . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 7.2 Handel w wirtualnym świecie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 7.3 E-barter . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110 7.3.1 Idea transakcji wiązanych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110 7.3.2 Barter w Internecie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 7.3.3 Koszty transportu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114 Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
|