Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

HABERMAS Kmita Teoria Komunikacji Habermasa Język

08-06-2014, 20:31
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 19.99 zł     
Użytkownik paralala
numer aukcji: 4227008819
Miejscowość Touń
Wyświetleń: 4   
Koniec: 08-06-2014 19:36:41

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha


KOSZT PRZESŁANIA
 
  • 1 książka - priorytet 10 zł
  • 2 książki - priorytet 11 zł
  • 3 i więcej - priorytet GRATIS !
(poczta polska)

KONTO - PKO BP Intelligo
47 1020 [zasłonięte] 5[zasłonięte]0110002 [zasłonięte] 002439

FORMA: wysłanie pozycji po wpłacie na podane konto


Racjonalność "uwolniona od hipoteki metafizycznej"


Jerzy Kmita 

2001


stron 38

Przedmowa


Opowieść Profesora Jerzego Kmity przybliża ideę racjonalności komunikacyjnej - stanowiącą podstawę projektu filozoficznego Jurgena Habermasa - w kontekście jej „uwolnienia" od gwarancji metafizycznych. Owo przybliżenie dokonuje się - mówiąc metaforycznie - „trzema krokami".
Pierwszy krok to ukazanie rekonstrukcji rozumu komunikacyjnego podkreślające opłacalność jej bezinteresowności. Rekonstrukcja ta przedstawia cele strategii działania komunikacyjnego, którymi są: (1) wskazanie błędności koncepcji racjonalności oświeceniowej skupiającej rozum w podmiocie, (2) krytyka ponowoczesnego podejścia przekreślającego możliwość jakiejkolwiek racjonalności, a co za tym idzie wszelkiego wypowiadania się, polegająca na podkreśleniu sprzeczności takiego stanowiska, które podważa samo siebie, (3) pozytywna argumentacja na Tzecz wyboru racjonalności komunikacyjnej, ustrzegającej się błędów wskazanych w punktach (1) i (2).
Drugi krok to rozważenie kwestii intersubiektywności, która jest niezwykle istotna dla zrozumienia procesu komunikowania się, inaczej mówiąc, stanowi problem zasadniczy racjonalności komunikacyjnej. Habermas, według Profesora Jerzego Kmity, nie włącza roszczenia do intersubiektywności w obręb roszczeń do prawomocności danej wypowiedzi. Dla Habermasa intersubiektywność jest następstwem praktycznego działania rozumu komunikacyjnego i polega na tym, że
tożsamość odniesień przedmiotowych nie musi być zagwarantowana, a może być osiągana w trakcie procesu komunikacji. Przeciwstawiający się w tym względzie Habermasowi Karl-Otto Apel uważa, że nie można liczyć na „porozumiewanie sie, co do czegoś", jeżeli nie ma zagwarantowanej tożsamości odniesień przedmiotowych. Jerzy Kmita pozostawia otwartym pytanie: Czy intersubicktywność to wzajemne roszczenie komunikujących się stron, czy rezultat racjonalnej komunikacji?
Trzeci krok polega na wytrwaniu w pytaniu: Czy racjonalność komunikacyjna (intersubicktywność pojęta jako świadectwo efektywności rozumu komunikacyjnego) jest „uwolniona od hipoteki metafizycznej"? Innymi stówy: Czy można empirycznie śledzić przejawy funkcjonowania rozumu komunikacyjnego, uwalniając się od transcendentalnego ujęciajego obecności w kulturze? Profesor uważa, iż Habermas nie potrafi znaleźć empirycznych racji na rzecz intersubiek-tywności. Jeżeli takich racji nie ma, to w jaki sposób możemy uchwycić racjonalność komunikacyjną? Czy prowadząca do intersubiektywności komunikacja to złudzenie? „Czyżby - zapytuje Jerzy Kmita - szło tutaj o złudzenie wywołane wolą, aby było tak, jak chce nasza w gruncie rzeczy metafizyka celująca jednak w jakąś próżnię?"

Andrzej Muchowicz

 


 

 

[DANE_EU][KOD][/KOD][WYS]0[/WYS][TYP]0[/TYP][SKL_ID]0[/SKL_ID][SKL_TXT][/SKL_TXT][WZN]0[/WZN][/DANE_EU]