Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

GUZ - ROZWÓJ i KSZTAŁTOWANIE OSOBOWOŚCI DZIECI

28-01-2014, 1:10
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 8 zł     
Użytkownik net-mart
numer aukcji: 3894801662
Miejscowość Opole
Wyświetleń: 2   
Koniec: 28-01-2014 00:59:02

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Okładka: miękka
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

"ROZWÓJ i KSZTAŁTOWANIE OSOBOWOŚCI DZIECI w okresie WCZESNOSZKOLNYM", S.GUZ ; WSiP; stan : db : pieczątki ; przesyłka polecona : 8,00 zł.



SPIS TREŚCI :


Wstęp......................... 7


Rozdział I
Teoretyczne podstawy badań nad rozwojem osobowości dzieci . . . 11

1. Osobowość i jej kształtowanie się............, 11
2. Regulacyjna teoria osobowości J. Reykowskiego....... 13
3. Sytuacja dzieci na przełomie okresu przedszkolnego i szkolnego oraz jej wpływ na rozwój ich osobowości............ 19
4. Problemy badawcze............... 26


Rozdział II
Rozwój osobowości dzieci kończących edukację przedszkolną .... 31

1. Motywy działania dzieci................. 31
1.1. Motywująca rola środków wychowawczych........ 32
1.2. Wpływ motywów osobistych, społecznych i czynnościowych na działanie dziecka .................. 35
1.3. Aktywizujące znaczenie sukcesów i porażek w działaniu dziecka 41
1.4. Powodzenia i niepowodzenia w realizacji celów a poziom aspiracji dzieci................... . 44
1.5. Podsumowanie ................... 56

2. Samooceny dzieci ............... 58
2.1. Ocena wiasnych możliwości na tle standardu grupowego . . 60
2.2. Samooceny zachowań moralnych............ 63
2.3. Podsumowanie ................... 69

3. Zachowania społeczno-moralne dzieci ...... 69
3.1. Gotowość do zachowań prospołecznych.......... 71
3.1.1. Gotowość do życzliwego zachowania się wobec innych osób
3.1.2. Gotowość do współpracy i współdziałania z kolegami . . 76
3.1.3. Poczucie powinności w zakresie norm poszanowania mienia indywidualnego i społecznego.. 79
3.1.4. Dostrzeganie i rozwiązywanie problemów związanych z normą nieprzywłaszczania ........... 82
3.1.5. Gotowość do samodzielnego pokonywania trudności życiowych................... 84
3.1.6. Podsumowanie ................ 86
3.2. Uzasadnianie przez dzieci zachowań prospołecznych .... 88
3.2.1. Uzasadnianie życzliwego zachowania się wobec innych osób.................... 91
3.2.2. Uzasadnianie potrzeby współdziałania z kolegami . . . 92
3.2.3. Uzasadnianie konieczności poszanowania mienia indywidualnego i społecznego.............. 94
3.2.4. Argumentacja na rzecz normy „nie kradnij" .... 95
3.2.5. Uzasadnianie potrzeby samodzielnego pokonywania trudności życiowych ................96
3.2.6. Podsumowanie 97
3.3. Ocena i wartościowanie przez, dzieci czynów moralnych ... 99
3.3.1. Poglądy dzieci na posłuszeństwo i równość..... 101
3.3.2. Stosunek dzieci do przewinień i sankcji ....... 104
3.3.3. Kryteria ocen moralnych dzieci . 108
3.3.4. Wartościowanie przez dzieci czynów moralnych odnoszących się do różnych obiektów społecznych . 111
3.4. Przestrzeganie przez dzieci norm spoleczno-moralnych . 114
3.4.1, Zachowania dzieci w naturalnych sytuacjach przedszkolnych . ..................... 115
3.4.2. Zachowania dzieci w sytuacjach eksperymentalnych , . 119
3.4.2.1. Zachowania dzieci wobec innych osób . . . . . 120
3.4.2.2. Zachowania dzieci wobec mienia . ... . . . . 125

4, Poziom rozwoju integracyjnych i regulacyjnych funkcji osobowości dzieci kończących edukację przedszkolną. Podsumowanie wyników badań.................... ... 132
4.1. Zróżnicowanie zachowań dzieci zależnie od środowiska lokalnego 142
4.2. Zróżnicowanie zachowań dzieci zależnie od poziomu wykształć cenią i charakteru pracy zawodowej rodziców...... 145
4.3. Różnice między zachowaniami dzieci uczęszczających do przedszkola a zachowaniami dzieci objętych jednorocznym wychowaniem przedszkolnym ........... 147


Rozdział III
Nauka w klasie I a rozwój osobowości dzieci ...... 151

1. Wypełnianie przez dzieci obowiązków szkolnych ........ 151
1.1. Przystosowanie szkolne uczniów klasy I ........ 151
1.2. Osiągnięcia dydaktyczne uczniów klasy I......... 155

2. Stosunki społeczne między dziećmi w klasie I .......157
2.1. Akceptacja dziecka przez kolegów........... 157
2.2. Sympatie i niechęci grupy do dziecka i dziecka do grupy ... 160
3. Zachowania społeczne dzieci w kontaktach z nauczycielami i kolegami........................, 164
4. Stosunek uczniów klasy pierwszej do szkoły i obowiązków szkolnych................... 166
5. Wpływ nauki w klasie I na rozwój osobowości dzieci. Podsumowanie wyników badań......171


R o z d z i a ł IV
Kształtowanie postaw prospołeeznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym......178

1. Psychologiczna analiza procesu uruchamiania czynności prospołeeznych........................178
2. Metody i techniki kształtowania postaw prospołeeznych dzieci . 181
3. Kształtowanie w toku procesu dydaktyczno-wychowawezego w przedszkolu i szkole gotowości i umiejętności dzieci do podejmowania działań prospołeeznych.................. 190
3.1. Rozwijanie umiejętności dostrzegania potrzeb i oczekiwań społecznych...................... 190
3.2. Wzbogacanie słownictwa i kształtowanie pojęć spoleczno-moralnych .....................200
3.3. Rozwijanie umiejętności oceny czynów moralnych.....210
3.4. Rozwijanie zdolności do uświadamiania sobie konsekwencji własnego działania dla dobra innych ludzi.........218
3.5. Uświadamianie norm i zasad postępowania obowiązujących w życiu społecznym................. 222
3.6. Rozwijanie umiejętności projektowania i realizowaniu działań prospołecznych....................227
3.7. Uwagi końcowe ..................232

Zakończenie ......................233

Literatura cytowana ............235
Aneks................241