Karabin wyborowy SR 25 - informacje o wersji ostrej zaczerpnięte z Wikipedia.pl
Karabin
wyborowy SR 25 (Stoner Rifle 25) — amerykański półautomatyczny karabin
wyborowy, skonstruowany w 1990 r. przez Eugene Stonera, i wykonany
przez Knight's Armament Company.
Karabin oparty jest o
konstrukcję karabinów AR 10 oraz AR 15, a także karabinu M16. Projekt
został następnie zaadaptowany do kalibru 7,62 x 51mm NATO. Broń nie
posiada celownika mechanicznego, lecz musi być wyposażona w celownik
optyczny. Ma natomiast szynę Picatinny Weaver, z możliwością montażu
uchwytu transportowego z karabinu M16.
Karabin ten zyskał uznanie tak wśród użytkowników cywilnych jak i
wojskowych. W roku 2005 wygrał konkurs na półautomatyczny karabin
wyborowy marynarki Stanów Zjednoczonych (USN) oraz korpusu Marines
(USMC). Karabin SR 25 jest
używany obecnie w armii australijskiej, izraelskiej i amerykańskiej
oraz w polskiej jednostce specjalnej GROM.
Replika
karabinu SR25 została
wykonana z metalu i wysokiej jakości tworzywa sztucznego. Z tworzywa
wykonano profilowany chwyt pistoletowy
oraz kolbę, jak również przedni chwyt taktyczny i okładziny szyn RIS.
Szyny RIS, korpus oraz lufa zostały wykonane z metalu.
Zastosowano tu skróconą lufę oraz krótszą kolbę, dzięki czemu replika zyskała na poręczności - dużo lepiej od swego długiego odpowiednika spisuje się w obszarach zurbanizowanych.
W
replice użyty został standardowy gerabox v.2 z przedłużoną dyszą, co znacznie ułatwia
dopasowanie elementów zapasowych lub tuningowych. Zastosowano tu również
silnik o zwiększonym momencie obrotowym oraz lufę
precyzyjną.
Replika
zaopatrzona została w układ ASCU II, znacznie poprawiający jej osiągi i
kulturę pracy względem standardowego, pierwotnego wariantu. ASCU
jest dwuczęściowym modułem elektronicznym (jednostka sterująca i
jednostka czujnika). Tradycyjny układ stykowy został
zastąpiony jednostką czujnika monitorującą aktualne położenie zębatki
tłokowej, selektora ognia i spustu. Zebrane przez nią informacje są
przekazywane jednostce sterującej – tam oprogramowanie w procesorze
analizuje je i steruje silnikiem repliki za pomocą aktywnego hamulca
MOSFET.
ASCU usprawnia pracę gearboxa i sprawia, że replika dorównuje najbardziej kosztownym i skomplikowanym replikom klasy PTW.
System
ASCU nadzoruje pracę repliki bez względu na szybkość naciśnięcia spustu
i odpowiada za pełne wykonanie cyklu pracy tłoka, zarówno w trybie
ognia półautomatycznego, jak i ognia ciągłego. Po każdym strzale tłok
zatrzymuje się w położeniu wyjściowym.
ASCU posiada system Low
Drain Protection specjalnie zaprojektowany do zabezpieczenia przed
uszkodzeniem akumulatorów litowo-polimerowych (LiPo).
ASCU
przerywa tryb ognia w replice w razie jakichkolwiek problemów, chroniąc w
ten sposób elementy wewnętrzne przed dalszym uszkodzeniem.
- Moduł ASCU
jest przystosowany do pracy z kolejnymi sensorami, które nie będą
pozwalały na oddawanie strzałów gdy magazynek jest pusty oraz w
przypadku korzystania z replik serii „M” będą zmuszały do korzystania ze
zwalniacza zamka po wymianie magazynka na nowy.
- Układ przyśpiesza reakcję spustu repliki AEG, która w porównaniu z klasycznym układem, jest praktycznie natychmiastowa.
-
Zapobiega przypadkowym, podwójnym strzałom: gdy ponowne naciśnięcie
spustu jest szybsze od czasu ludzkiej reakcji – każde naciśniecie spustu
to 1 strzał.
- Umożliwia strzelanie serią 3 strzałową poprzez krótkie naciśnięcie spustu w trybie auto.
- ASCU
kontroluje poziom naładowania akumulatora i nie dopuszcza do jego
nadmiernego rozładowania co jest bardzo istotne podczas korzystania z
baterii litowych ( LiPo, LiIon, LiFe )
-
Moduł wykrywa problemy i usterki, wydając dźwięk i emitując wibrację oraz odcinając
źródło napięcia, nie pozwalając tym samym na większe uszkodzenia w GB.
-
Współpracując z dedykowaną do niego komorą HU, w replikach z
funkcjonującym bolt catch'em, układ ten eliminuje puste strzały czyli
niemożliwe jest oddanie strzału gdy magazynek nie podaje kulek.
- ASCU znacznie wydłuża żywotność akumulatora.
-
Daje więcej możliwości niż Systema Revolution oraz PTW przy znacznie
mniejszych kosztach instalacji oraz pozwala na korzystanie z bogatej
gamy części zamiennych dostępnych do standardowych gearbox-ów V2; V3