Guilty Gear Judgment to jedna z pierwszych bijatyk wydanych na przenośną konsolkę firmy Sony. W przeciwieństwie jednak do takich pozycji jak The Con czy Marvel Nemesis, w których pojedynki rozgrywane są w trójwymiarowym otoczeniu, w opisywanym GGJ w dalszym ciągu mamy do czynienia z klasycznym dwuwymiarowym ujęciem, świetnie znanym miłośnikom takich produkcji jak chociażby Street Fighter Alpha. Warto jednocześnie dodać, iż cała seria Gulity Gear zapoczątkowana została w 1998 roku. Za produkcję wersji Judgment odpowiedzialne jest studio Arc Systems Works, które w przeszłości opracowało również inne edycje tej bijatyki, przeznaczone między innymi na PS2, Xboxa czy NDS.
Akcja opisywanej pozycji, podobnie zresztą jak miało to miejsce w przypadku innych gier z serii Guilty Gear, osadzona została na Ziemi, aczkolwiek w dość odległej przyszłości. Fabuła omawianej wersji nawiązuje do fikcyjnego królestwa Villtanii, z którym reszta świata utraciła kontakt. Ci, którym z zakażonych terenów udało się uciec opowiadają o demonicznych istotach przemierzających wyniszczoną krainę. Byli mieszkańcy Villtanii wspominają również o niejakim Raimondzie, który zdaje się bestiami dowodzić. Narody Zjednoczone wyznaczają nagrodę dla tych śmiałków, którzy zdecydują udać się do Villtanii i przywrocić w niej należyty porządek. Gracz ma oczywiście okazję wcielić się w jedną z tych postaci.
Do naszej dyspozycji oddano dwudziestu podstawowych zawodników oraz kilku ukrytych. Miłośników klasycznych odsłon Guilty Gear ucieszy z pewnością to, iż wielu z nich znanych jest z poprzednich odsłon serii. Mowa tu o takich wojownikach jak Sol-Badguy, Potemkin, czy Dizzy. Kluczowy punkt programu stanowi oczywiście tryb Story Mode, w którym do pokonania mamy 19 rozbudowanych etapów, przybliżających sterowaną przez nas postać do oswobodzenia Villtanii. Co ciekawe, Story Mode można pokonywać w trybie kooperacji. Gracze formują wtedy dwuoosobową drużynę. W grze nie zabrakło też innych klasycznych trybów, jak chociażby VS czy Survival (jeden przeciw wszystkim). Zupełną nowością jest natomiast tryb o nazwie Boost, przypominający klasyczną ”chodzoną” bijatykę pokroju kultowego Final Fight.
Sterowanie poszczególnymi postaciami zostało nieznacznie uproszczone, tak aby móc dopasować je do możliwości przenośnej konsolki. Oprawa wizualna wersji Judgment, pomimo wielu klasycznych ujęć na pole walki, prezentuje wysoki poziom wykonania. Tyczy się to w szczególności efektów towarzyszących odpalanym przez poszczególne postaci typom ataków.
.