Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

GRY ZABAWY DZIECIĘCE WYOBRAŹNIA TWÓRCZA OPRAWA

18-05-2012, 15:01
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Aktualna cena: 49.99 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 2349689076
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 3   
Koniec: 25-05-2012 19:53:18
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO SPISU TREŚCI

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO OPISU KSIĄŻKI

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY ZNAJDUJĄCE SIĘ W TEJ SAMEJ KATEGORII

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT

PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ SPRZEDAWANEGO PRZEDMIOTU, WYSTARCZY KLIKNĄĆ NA JEDNĄ Z NICH A ZOSTANIESZ PRZENIESIONY DO ODPOWIEDNIEGO ZDJĘCIA W WIĘKSZYM FORMACIE ZNAJDUJĄCEGO SIĘ NA DOLE STRONY (CZASAMI TRZEBA CHWILĘ POCZEKAĆ NA DOGRANIE ZDJĘCIA).


PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI - BIBLIOTEKA TYGODNIKA ILLUSTROWANEGO Nr. 20

KULTURA i PRASA

Spolszczone staraniem KÓŁKA DZIENNIKARSKIEGO WE LWOWIE

AUTOR -
D-r EMIL LOBL

pod redakcyą i z przedmową
STEFANA GÓRSKIEGO


WYDAWNICTWO, WYDANIE, NAKŁAD -
WYDAWNICTWO - WARSZAWA
NAKŁAD GEBETHNERA I WOLFFA
KRAKÓW - G. GEBETHNER I Sp.
1905.

WYDANIE - ???
NAKŁAD - ??? EGZ.

STAN KSIĄŻKI -
DOBRY JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM, PRZYBRUDZENIA) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).

RODZAJ OPRAWY -
ORYGINALNA, TWARDA, PŁÓCIENNA ZE ZŁOCENIAMI

ILOŚĆ STRON, WYMIARY, WAGA -
ILOŚĆ STRON - 155, II
WYMIARY - 18 x 12 x 1 CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - 0,165 KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)

ILUSTRACJE, MAPY ITP. -
NIE ZAWIERA
KOSZT WYSYŁKI 8 ZŁ - Koszt uniwersalny, niezależny od ilośći i wagi, dotyczy wysyłki priorytetowej na terenie Polski. Zgadzam się na wysyłkę za granicę (koszt ustalany na podstawie cennika poczty polskiej).

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ

SPIS TREŚCI LUB/I OPIS (Przypominam o kombinacji klawiszy Ctrl+F – przytrzymaj Ctrl i jednocześnie naciśnij klawisz F, w okienku które się pojawi wpisz dowolne szukane przez ciebie słowo, być może znajduje się ono w opisie mojej aukcji)

BIBLIOTEKA TYGODNIKA ILLUSTROWANEOO Nr. 14 FRYDERYK QUEYRAT
Prof. filozofii w Kolegium Mauristc'n
; GRY i ZABAWY DZIECIĘCE
Studyum nad wyobraźnią twórczą u dzieci
Przetłumaczyła z francuskiego Marya I^odysowa
BEZPŁATNY DODATEK DLA PRENUMERATORÓW TY60DNIKA ILLUSTROWAHEGOi WARSZAWA
NAKŁAD GEBETHNERA I WOLFFA
KRAKÓW-G. OEBETHNER 1 Sp.
1905.





PRZEDMOWA.

Rodzicom zarówno jak i wychowawcom poświęcamy tę pracę, specyalnie jednak przeznaczoną jest ona dla matek, którym głównie przypada w udziale zadanie czuwania nad pierwszym okresem życia dziecka. Uświadamiając je w istotnem znaczeniu zabawy, nakreśli im ona tem samem plan postępowania. Wskaże, do jakich zabaw należy dzieci zachęcać i kiedy rzeczą jest niezmiernej wagi, by żadnego nie brać w nich udziału. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z doniosłości zabawy, jako czynnika wychowawczego, to też celem niniejszej pracy jest wykazanie, jak ważną rolę odgrywa ona w fizycznym i umysłowym rozwoju dziecka.
Uczyniwszy szybki przegląd głównych odmian wyobraźni twórczej u dziecka, usiłowaliśmy wykazać, na czem polega istota zabawy, a zarazem scharakteryzować naturę towarzyszących jej przejawów duchowych. Przejrzawszy następnie ważniejsze rodzaje zabaw dziecięcych, spróbowaliśmy wyrozumieć ich cel ostateczny i przystosowanie praktyczne, uwzględniając przytem mniej lub więcej widoczny wpływ dziedzi-
czności, instynktu naśladowczego i wyobraźni Ponieważ zaś zabawa lalką jest zabawą powszechną i co do swego znaczenia dla dziewczynek nie ma sobie równej, uważaliśmy za stosowne omówić ją osobno W zakończeniu niniejszego studyum wypadło nam już tylko wyciągnąć zeń wnioski co do natury odpowiednich dla, dzieci zabawek, co też nie omieszkaliśmy uczy-
Twierdzenia nasze staraliśmy się poprzeć licznymi przykładami, w przekonaniu, że w tej matervi za dużo i zbyt urozmaiconych ich być nie może.
Oby to dziełko mogło się przyczynić do psychologicznego wykształcenia kobiety, wykształcenia, od którego mamy prawo oczekiwać tak wiele





SŁOWO WSTĘPNE.

Wyobraźnia twórcza u dziecka.
Odmiany wyobraźni dziecięcej. Pochodzą one: 1) z mniejszej lub większej oryginalności ; 2) z różnorodności materyału; 3) z różnicy charakteru. — Cztery główne stadya rozwoju wyobraźni. — Pierwsze sta-dyum: Postrzeganie złudne. Jego stopnie: 1) rola wyobraźni w postrzeganiu normalnem; 2) gra wyobraźni przy postrzeganiu niedokładnem; 3) złudzenie zmysłów; 4) halucynacye.—Przykłady.—Złudzenie spe-cyalne: powiększanie rozmiaru przedmiotów.-Rozmaite przykłady.—Drugie stadyum: Ożywianie przedmiotów martwych. Różne stopnie: 1) wiara w istnienie wszędzie w naturze istot nadprzyrodzonych; 2) ożywianie przedmiotów martwych samo w sobie; 3) przedmiotowanieiuosabianie abstrakcyi.—Przykładj^— Trzecie stadyum: Z ab a w a.--Czwarte stadyum: Pomysłowość w zakresie świata dziwów. Różne stopnie : 1) przenoszenie w świat realny obrazów, powstałych z opowiadań i czytania; 2) obrazowanie ich w umyśle; 3) pomysłowość sama w sobie, jej stopnie.—Przykłady.-Potęga wyobraźni dziecięcej.
Badania nad wyobraźnią twórczą u dzieci z natury rzeczy muszą być przeprowadzone z nader roz-
ległego punktu widzenia, nie można zatem wysnuwać z nich wniosków, dających się sprawdzić u każdego dziecka z osobna. Jedynym ich rezultatem powinno być wyodrębnienie głównych form tejże wyobraźni i zaznaczenie ważniejszych stadyów jej rozwoju. Wiadomo wszystkim, że obok dzieci o wyobraźni bardzo bogatej spotkać można takie, które posiadają ją w nader małym stopniu, albo nawet zupełnie są jej pozbawione.
Niema w tem nic dziwnego, lecz nawet u najlepiej obdarowanych podstawowe pierwiastki tej władzy twórczej przedstawiają różnice typowe, objawiające się u dzieci różnorodnością upodobań, to do świata tonów, to znowu do barw i kształtów, lub wreszcie w dziedzinie ruchu i czynu najpodatniejsze dla rozwoju swej fantazyi znajdujących pole. Omówiliśmy ten punkt szczegółowo na innem miejscu #), powracać więc do niego nie będziemy.
Poza tą rozbieżnością szlaków, którymi dąży wyobraźnia, rozbieżnością, Avypływającą z różnorodności wrażeń zewnętrznych, będących dla niej punktem wyjścia, należy wziąć jeszcze pod uwagę wpływ, wywierany przez organizm, który może być np. silny lub wątły, limfatyczny lub nerwowy, - a następnie liczyć się jeszcze wypada z usposobieniem i charakterem wesołym lub smutnym, leniwym lub czynnym, odważnym lub nieśmiałym, otwartym lub skrytym. Naturalnym tego wynikiem jest, że jedno dziecko dopatry-
wać się będzie we wszystkiem wesołej strony, inne w obrazach pełnych smutku i grozy znajdować będzie upodobanie #).
Uczyniwszy powyższe zastrzeżenie, rozróżniamy w rozwoju wyobraźni u dzieci cztery główne stadya, których podział oparty jest nie tyle na porządku chronologicznym, ile na coraz czynniej szym współudziale pomysłowości.
Pierwsze stadyum, będące zarazem pierwszym stopniem przekształcania się wyobraźni odtwarzającej w wyobraźnię twórczą, polega na złudnem postrzeganiu rzeczy.
Niema wątpliwości, że w tak zwanej znajomości przedmiotów wyobraźnia odgrywa rolę wybitną. Jasna lub barwna plama wydawać nam się będzie kamieniem lub kałużą, ponieważ stosownie do naszego doświadczenia wyobraźnia, uzupełniająca nasze wrażenia wzrokowe, przypisuje jej raz własności ciała stałego i twardego, to znowu przestrzeni płynnej i ruchomej. Gdy idziemy za osobą, której postać jest nam znana, wyobrażamy sobie rysy jej twarzy. Gdy słyszymy dźwięk, czujemy zapach, wyobrażamy sobie wnet dzwon lub powóz, fijołek, lub różę.
Co prawda, powyżej przytoczone fakty znajdują się w ścisłym związku z wyobraźnią odtwórczą. Pierwszy krok jest wszakże dokonany, gdy np. przedmiot postrzegania, nie mając wyraźnego kształtu, upoważnia tem samem do najróżnorodniejszego uzmysłowienia go sobie. Kapryśna gra wyobraźni nie zna wtedy granic. Przytoczymy tutaj powszechnie znaną roz-
rywkę, polegającą na doszukiwaniu się znanych kształtów, jak np. głowy ludzkiej lub zwierzęcej, w oddalonych skałach, obłokach lub płonącym ogniu. Niewyraźne zarysy brył kamiennych, chmur lub chwiejnych płomyków przedstawiają dla fantazyi twórczej pole nader podatne. Osoba o bujnej imaginacyi dostrzeże mnóstwo obrazów tam, gdzie oko w tym kierunku nie obdarowane jedynie chaos widzieć będzie. Jan Müller opowiada, że za czasów swego dziecięctwa spędzał całe godziny, doszukując się przeróżnych kształtów i konturów na poobtłukiwanych z wapna, poczerniałych murach sąsiedniego domu #).
Przeróżne złudzenia, którym ulegają zmysły, uderzającym są dowodem tego czynnego współudziału wyobraźni w postrzeganiu. Tchórzowi krzak wydaje się czyhającym nań rozbójnikiem, w mglistych oparach widzi on straszne mary, w zwieszającej się gałęzi—węża. Otóż skoro wyobraźnia dorosłych ludzi może do tego stopnia przeistoczyć rzeczywistość, o ileż podatniejsze ku temu znajdzie ona pole u dzieci, które nie mają doświadczenia, mogącego je przed podobne-mi omamieniami uchronić ^).
Niektóre z dzieci, o wyobraźni bardziej rozwinię-
tej, umieją przenosić w świat realny czyli brać za postrzegania prawdziwe, obrazy wytworzone w umyśle bez żadnego współudziału narządów zmysłowych, bez żadnej podniety zewnętrznej. Widzenie jest wtedy ha-lucynacyą: „Matka moja-mówi Anatol France "(Le livre de mon ami, str. 9)-usta wiała codziennie moją kołyskę na środku pokoju, widocznie w celu przybliżenia jej do swego łóżka, ocienionego firankami, które przejmowały mnie strachem, a zarazem zachwytem. Zaledwie położono mnie spać, jakieś nadprzyrodzone istoty zaczynały krążyć naokoło mnie. Miały one zakrzywione dzioby ptasie, najeżone wąsy, ogromne brzuchy, a u nóg szpony kogucie. Trzymały miotły, rożny, gitary i inne nieznane mi przedmioty i tak sunąc korowodem, spoglądały na mnie jednem okiem, umieszczonem w policzku".
Skłonność do powiększania rozmiaru przedmiotów, którą każdy z nas w swoich wspomnieniach z łatwością odnajdzie, jest odrębną odmianą wyobraźni, trwającą zwykle przez cały okres dziecięctwa. Wyobraźnia dziecka, z natury swej podatna jest niezmiernie do przesady w tym kierunku. Jest to prawdopodobnie wynikiem braku doświadczenia lub też ustawicznych porównań, przeprowadzanych pomiędzy jego małą osóbką i otaczającemi go osobami i przedmiotami. Opowiedzieliśmy powyżej, jakie wrażenie wywierały na Anatolu France zawieszone nad łóżkiem matczynem firanki ; tenże sam autor dodaje na str. 35 : „Wyobrażałem sobie mojego ojca, matkę i niańkę jako jedynych w swoim rodzaju niezmiernie dobrych i trwających zawsze olbrzymów. Miałem przekonanie, że potrafią mnie oni obronić przed wszelką złą przygodą i doznawałem przy nich uczucia bezmiernego bezpieczeństwa".





SPIS RZECZY.

Przedmowa................. 5
SŁOWO WSTĘPNE.
Wyobraźnia twórcza u dziecka.
Odmiany wyobraźni dziecięcej. Pochodzą one: 1) z mniejszej lub większej oryginalności ; 2) z różnorodności materyału; 3) z różnicy charakteru. — Cztery główne stadya rozwoju wyobraźni. — Pierwsze sta-dyum: Postrzeganie złudne. Jego stopnie: 1) rola wyobraźni w postrzeganiu normalncm; 2) gra wyobraźni przy postrzeganiu niedokładnem; 3) złudzenie zmysłów; 4) halucynacye.—Przykłady.—Złudzenie spe-cyalne: powiększanie rozmiaru przedmiotów.—Rozmaite przykłady.—Drugie stadyum: Ożywianie przedmiotów martwych. Eóżne stopnie: 1) wiara w istnienie wszędzie w naturze istot nadprzyrodzonych; 2) ożywianie przedmiotów martwych samo w sobie; 3)
przedmiotowanie i uosabianie abstrakcji.—Przykłady.— Trzecie stadyum: Zabawa.—Czwarte stadyum: Pomysłowość w zakresie świata dziwów. Różne stopnie : 1) przenoszenie w świat realny obrazów, powstałych z opowiadań i czytania; 2) obrazowanie ich w umyśle; 3) pomysłowość sama w sobie, jej stopnie.—Przykłady.-Potęga wyobraźni dziecięcej. 7
ROZDZIAŁ I.
Istota zabawy.
Rozmaite teorye o istocie zabawy. 1) Zabawa, jako. wypoczynek. Lazarus, Guts Muts.—Przykłady.— Niedostateczność tego pojęcia.-2) Wytłumaczenie zabawy zbytkiem energii. Schiller, H. Spencer. Wykład tej teoryi.—Jej stosunek do poprzedzającej.-Fakty na jej poparcie. ~ Jakkolwiek ważna, nie tłumaczy wszystkich rodzajów zabaw. — Uzupełnienie Spencera: Zabawa jest naśladow aniem czynności celo wy c li-Podobny pogląd Wundta.-Kie-dostateczność naśladownictwa. — 3) Zabawa, jako czynnik, rozwijający instynkty i przygotowujący do życia. — Teorya Groosa.—Rozmaitość poglądów co do powstawania instynktów.—Zabawa, jako wprawa d z i e d z i c z n a.—Przykłady.— Niema osobnego instynktu zabawy, są tylko instyn-
kty powszechne, ujawniające się w formie zabawy.— Instynkt naśladowczy. — Zakończenie: zabawy młodocianego wieku opierają się na instynktach.—Dowody. 27
ROZDZIAŁ II.
Psychologia zabawy dziecięcej.
Przejawy duchowe, towarzyszące czynności zabawy: przyjemność i ułuda. I. Przyjemność zabawy wynika: 1) z zadowolenia instynktu; 2) z przyjemności tworzenia; przykłady; z radości, wywołanej p o w o d z e n i e m; przykłady; czy zabawa może być bezinteresowną? 3) z poczucia niezależności; 4) z ułudy.-II) Ułuda. Stanowi ona integralną część wyobraźni. Ułuda świadoma lub dobrowolna i ułuda be zwiedli a.—Przykłady.—Przyjemność, jaką daje, jest w stosunku prostym do jej natężenia.-Przykłady.-Skutkiem tego wszystko, co odbiera dziecku złudzenie, jest. mu niemiłe. Mechanizm złudzenia. Wiara i sprostowanie. Dwa sposoby sprostowania: 1) okoliczności zabawy; 2) poczucie własnej działalności.......50
rozdział iii.
Klasyfikaeya zabaw dziecięcych.
Str.
Dwa sposoby klasyfikacyi zabaw dziecięcych: 1) na zasadzie ich pochodzenia; 2) według ich celu.—1) Podział gier i zabaw na zasadzie pochodzenia. Uwagi wstępne. 1) Zabawy dziedziczne. Przykłady. 2) Zabawy naśladowcze. Przykłady. 3) Zabawy, oparte na wyobraźni. Ich główne formy: a) przeobrażanie przedmiotów; przykłady; b) ożywianie przedmiotów martwych; przykłady; c) wymyślanie urojonych zabawek; d) przeistaczanie osobistości; przykłady; e) odtwarzanie bajek; przykłady. — II. Podział zabaw na zasadzie ich znaczenia wychowawczego: 1) Gry ruchowe. Przykłady. Wyższość ich nad gimnastyką. 2) Zabawy, kształcące zmysły. Przykłady. 4) Zabawy wzruszeniowe. 5) Zabawy, kształcące wolę. Przykłady. — 6) Zabawy artystyczne: a) zabawa estetyczna; b) zabawa e p i c z n a; c) zabawa architektoniczna; d) n a-śladownictwo plastyczne; e) malowanie; f) zabawa dramatyczna. Rozmaite przykłady. . 75
ROZDZIAŁ IV.
Zabawa lalką.
S(r.
Niezmierne rozpowszechnienie tej zabawy.-Przyczyny jej popularności: 1 ) z a d o w a 1 a i n s t y n k t y m'a ci erzy ń s k i e; istota złudzenia, którego jest przedmiotem. 2) zadowala r ó w nie i instynkt na ś 1 ad o w c z y: przykład; 3) odjioivi a d a p r a-g n i e n i u o d grywania roli p r z y c z y n y. Przypadki główne: a) dziecko uważa lalkę za sobowtóra: b) czyni ją towarzyszką swych zabaw: lalki królowej Wiktoryi; c) dziecko znajduje przyjemność w zabawianiu jej; rozmaite przykłady. — Uczucie obawy sprzeciwia się zabawie; przykład. — Ostrożność w wyborze lalek jest niezbędna.........107
ZAKOŃCZENIE.
Zabawki dziecięce.
Rozmaite rodzaje zabawek.—Zabawki nioralizator-skie.— Zabawki historyczne; złe ich strony. - Zabawki naukowe i pouczające. — Zabawki automatyczne. — Najwięcej zajmującemi są zabawki niewyszukane: — Trzeba unikać zbyt wielkiej ilości zabawek. — Powo -
dy, dla których należy unikać: 1) zabawek nieestetycznych; 2) zabawek zbytkownych. - Trzeba dziecko nauczyć samodzielnego sporządzania zabawek; przykład: zabawki z korka. — Konieczność uwzględniania w zabawie samorzutności dzieci. — Zabawa, jako środek do rozpoznawania zdolności i charakteru. — W jakich wypadkach interwencya starszych jest pożądana.—Lenistwo w zabawie.—Środki zaradcze .... 121



WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.