Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

GROTTGER POLONIA LITHUANIA WARSZAWA WOJNA 1911 r.

02-07-2012, 16:58
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Cena kup teraz: 840 zł      Aktualna cena: 800 zł     
Użytkownik Beata2000
numer aukcji: 2447131958
Miejscowość Świętochłowice
Wyświetleń: 44   
Koniec: 09-07-2012 20:33:03
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Normal 0 21 false false false PL X-NONE X-NONE

ARTUR GROTTGER
LITHUANIA
POLONIA
WOJNA
WARSZAWA
(CZTERY CYKLE – KOMPLET TECZEK)

rok i miejsce wydania: Lwów, Warszawa1911 r.
wydawnictwo: Księgarnia Altenberga, E. Wende i Spółka,
wymiary: 27,5 x 37 cm,

okładki: oryginalne,
stan: dobry, prezentowany na zdjęciach.


SPIS KARTONÓW:

Warszawa Błogosławieństwo, Lud w kościele, Chłop i szlachta, Żydzi warszawscy, Pierwsza ofiara, Wdowa, Zamknięcie kościołów

Polonia - Karta tytułowa, Branka, Kucie kos, Bitwa, Schronisko, Obrona dworu, Po odejściu wroga, Żałobne wieści, Na pobojowisku

Lithuania Puszcza, Znak, Przysięga, Bój, Duch, Widzenie

Wojna Pójdź ze mną przez padół płaczu, Kometa, Losowanie rekrutów, Pożegnanie, Pożoga, Głód, Zdrada i kara, Ludzie czy szakale, Już tylko nędza, Świętokradztwo, Ludzkość, Rodzie Kaina.

WSPANIAŁA OZDOBA BIBLIOTEKI W POLSKIM DOMU.

O TWÓRCZOŚCI GROTTGERA:
Cykle Grottgera powstawały na ciemnożółtym kartonie, rysowane czarną kredką i uzupełniane o białe bliki. Nastrój sceny wynikał przede wszystkim z ekspresji uczuć bohaterów dramatu, dlatego jasność i natychmiastowa zrozumiałość zobrazowanej sytuacji narracyjnej, budowanej w dużym stopniu przez mowę gestów i mimiki postaci, wymagała iluzjonistycznej rzeczywistości przedstawionej.

Grottger nadawał nawet czysto dokumentalnym scenom z historii współczesnej egzemplarycznego sensu (robił tak we wszystkich swoich cyklach). Zupełnie świadomie stale pogłębiał jednostkowy charakter swych utworów, dążył ku coraz dalej posuniętemu uniwersalizmowi. Intencją Grottgera było od samego początku nobilitowanie tematu współczesnego do rangi malarstwa historycznego poprzez wpisanie przedstawień w gatunkową konwencję egzemplaryczności czy uniwersalizmu przesłania. Autor stosował klamrę alegoryczną, której celem jest nadanie wydarzeniom uniwersalnego wymiaru, np. cykl Polonia w sposób alegoryczny przedstawia walkę narodu o niepodległość ojczyzny. Kostium antyczny jest tutaj znakiem ponadczasowości. Następujące po karcie tytułowej sceny z powstania styczniowego zyskują dzięki temu syntetyzującą moc nie tylko wobec procesu historycznego, ale i wobec ogólnoludzkiego dążenia do wolności i tragicznego końca owego dążenia.

Wszystkie cykle łączyła z współczesnym Grottgerowi polskim odbiorcą wspólnota światopoglądowa i ocena wydarzeń, posługiwał się językiem podobnym do opiniotwórczych czasopism polskich. W latach 90. XIX w. cykle uznawane były za świadectwo przeszłości (rodziła się wtedy legenda powstania styczniowego). W roku 1905 potrzeba porozumienia z czytelnikiem i wyzwolenie z pęt cenzury spowodowały skierowanie się ku twórczości Grottgera jako do symbolu narodowościowego. Jego dzieła służyły za manifestację dążeń narodowych. Im bardzie Grottger był zakazany (jako obrazy wywrotowe) tym rosła jego popularność, jego dzieła zyskały na znaczeniu jako symbol walki i oporu.

Według: http://www.wawel.net/malarstwo/grottger.htm, http://pl.wikipedia.org/wiki/Artur_Grottger

Więcej na zdjęciach.