Opis książki: W książce Granice sprawiedliwości, sprawiedliwość ponad granicami dokonano próby ogólnego zdefiniowania pojęcia "sprawiedliwość" w rozumieniu współczesnej filozofii liberalnej oraz warunków jakie muszą być spełnione, by zastosować je do świata jako całości. Na tej podstawie przeprowadzona zostaje krytyczna analiza głównych koncepcji sprawiedliwości globalnej, jakie powstały na gruncie współczesnych sporów pomiędzy rozmaitymi nurtami liberalizmu. Obejmuje ona zarówno koncepcje odrzucające redystrybucję dóbr (koncepcje "nieczułe na położenie"), jak i koncepcje przyjmujące w różny sposób zakreśloną redystrybucję dóbr (koncepcje "czułe na położenie"). Celem tych analiz jest znalezienie miejsc wspólnych i miejsc spornych pomiędzy koncepcjami, co pozwala z kolei na sformułowanie pewnych ogólnych tez dotyczących tego, co liberalizm może zaproponować światu jeśli chodzi o sprawiedliwość
Podziękowania Wprowadzenie Sprawiedliwość i świat Część I Granic e sp rawi edliw ości Wstęp Rozdział pierwszy Źródła pojęcia sprawiedliwości 1. Cnota sprawiedliwości 2. Normatywne teorie sprawiedliwości i ich uzasadnienia Rozdział drugi Pojęcie sprawiedliwości 1. Sprawiedliwość materialna, formalna i proceduralna 1.1. Sprawiedliwość formalna i materialna 1.2. Sprawiedliwość proceduralna 1.3. Materialna sprawiedliwość dystrybutywna i komutatywna 2. Kryteria sprawiedliwości 2.1. Zasługi (deserts i merits) 2.2. Potrzeby 2.3. Liberalna koncepcja równości
Rozdział trzeci Tło sprawiedliwości 1. Przetrwanie ludzi i ludzkości 2. Względna równość sił i kruchość ludzkiej egzystencji 2.1. Dysproporcje sił między jednostkami 2.2. Dysproporcje sił między aktorami globalnymi 2.3. Równość moralna istot ludzkich 2.4. Równość normatywna narodów 3. Umiarkowany altruizm i umiarkowany egoizm 4. Umiarkowany niedostatek zasobów na świecie 5. Moralna natura człowieka 6. Podsumowanie: wspólnota i konflikt interesów Rozdział czwarty Cnoty towarzyszące sprawiedliwości 1. Prawość 2. Miłosierdzie: misericordia i caritas Część II Sprawi edliw ość ponad granic ami Wprowadzenie Dział I Koncepcje "nieczułe na położenie" Rozdział pierwszy Utylitaryzm nieosobowy w wersji klasycznej (globalny dobrobyt społeczny) 1. Założenia 2. Kontrowersje 2.1. Problem uzasadnienia i motywacji: globalny racjonalista kolektywny 2.2. Wartości nieutylitarne 3. Podsumowanie Rozdział drugi Ekonomia neoklasyczna (globalna efektywność ekonomiczna) 1. Założenia 1.1. Homo oeconomicus 1.2. Efektywność 1.3. Dystrybucja 1.4. Model transakcji 2. Kontrowersje 2.1. Koszty zewnętrzne 2.2. Nierówna pozycja wyjściowa stron transakcji 2.3. Redystrybucja 2.4. Preferencje 3. Podsumowanie: konflikt efektywności z innymi wartościami Rozdział trzeci Libertarianizm (koncepcja uprawnień Roberta Nozicka) 1. Założenia 1.1. Samoposiadanie i absolutne prawa własności 1.2. Dystrybucja 2. Kontrowersje 2.1. Pierwotne zawłaszczenie 2.2. Geneza 2.3. Równa wolność 2.4. Filantropia 2.5. Bezpieczeństwo 3. Podsumowanie Dział II Koncepcje "czułe na położenie" Rozdział czwarty Partykularyzm (kontekstualizm kulturowy) 1. Liberalny nacjonalizm 1.1. Założenia 1.1.1. Narodowość jako źródło tożsamości 1.1.2. Prawo do samostanowienia 1.1.3. Narodowość jako źródło zobowiązań moralnych 1.1.4. Zasady sprawiedliwości międzynarodowej 1.1.5. Narodowa odpowiedzialność zaradcza 1.2. Kontrowersje
1.2.1. Arbitralne kryterium narodowości 1.2.2. Odpowiedzialność narodowa i asymetria dystrybucji 1.3. Podsumowanie 2. Wielokulturowość i feminizm 2.1. Liberalna koncepcja uznania 2.1.1. Założenia 2.1.2. Kontrowersje 2.2. Etyka opiekuńczości 2.3. Podsumowanie Rozdział piąty Słaby uniwersalizm (statyzm) - społeczność ludów 1. Założenia 1.1. Metoda uzasadnienia 1.2. Zasady sprawiedliwości 2. Kontrowersje 2.1. Ważność granic państwowych 2.2. Samowystarczalność i autonomia państw 2.3. Tolerancja 2.4. Status zasad prawa ludów 3. Podsumowanie Rozdział szósty Mocny uniwersalizm (kosmopolityzm) 1. Globalna sprawiedliwość jako bezstronność (global justice as fairness) 1.1. Założenia 1.2. Kontrowersje 1.2.1. Nasycony i nienasycony treścią kosmopolityzm 1.2.2. Globalna struktura pierwotna i problem negatywnej odpowiedzialności instytucjonalnej 1.3. Podsumowanie 2. Koncepcja zdolności (capabilities) 2.1. Założenia 2.2. Kontrowersje 3. Globalna etyka utylitarna (utylitaryzm osobowy) 3.1. Założenia 3.2. Kontrowersje
3.2.1. Problem oceny moralnej wartości poświęcanego dobra 3.2.2. Problem nieograniczonej odpowiedzialności indywidualnej (globalny racjonalista uniwersalny) 3.3. Podsumowanie Zakończenie Make Law, Not War Bibliografia 325
|