Wojciech Krysztofiak
Gramatyka dyskursu filozoficznego
Kognitywistyczne studium historii filozofiiFormat A4, s. 276, bibliografia, diagramySPIS TREŚCIWPROWADZENIE1. Problem i cel pracy2. Założenia koncepcji3. Filologiczna versus kognitywna historia filozofii4. Struktura pracy5. InspiracjeCZĘŚĆ PIERWSZA. TEORIA REPREZENTACJI KOGNITYWNYCH DYSKURSU FILOZOFICZNEGOI. Podstawowe struktury gramatyczno-semantyczne dyskursu filozoficznego1. Poziom formalnych, leksykalnych reprezentacji kognitywnych1.1. Kategoria schematu1.2. Kategoria wymiarów ontologicznych1.3. Kategoria światów1.4. Kategoria regionów ontycznych1.5. Kategoria eksplanatorów2. Formalny model reprezentacji leksykalnych2.1. Aksjomatyka teoriomnogościowego modelu reprezentacji leksykalnych2.2. Formalne właściwości modelu reprezentacji leksykalnych3. Poziom derywacyjnych reprezentacji kognitywnych3.1. Ogólne pojęcie derywacji: model teoriomnogościowy3.2. Działania na derywacjach: dodawanie, mnożenie, substytucja3.3. Derywacje substrukturacyjne3.3.1. Typ Strc 3.3.2. Typ Strw 3.3.3. Typ Strs 3.3.4. Typ Strr 3.3.5. Formalne właściwości derywacji substrukturacyjnych3.4. Derywacje interpretacyjne3.4.1. Rodzaje derywacji interpretacyjnych3.4.2. Derywacje interpretacyjne w relacji do zbiorów: Der, Derfor, Dersem, Str4. Architektoniki systemów filozoficznych4.1. Aksjomatyka modelu architektoniki4.2. Sposoby reprezentowania architektonik4.2.1. Pojęcia formy i treści architektoniki4.2.2. Drzewa architektoniczne4.2.3. Metryki architektoniczne4.3. Kryteria identyfikacji elementów leksykalnych w architektonikach4.3.1. Kryteria identyfikacji pojęć filozoficznych4.3.2. Kryteria identyfikacji formalnych elementów leksykalnychII.Formalna teoria reprezentacji architektonicznych1. Pojęcie bazy leksykalnej architektoniki1.1. Właściwości formalne architektonicznych baz leksykalnych1.2. Typy architektonicznych baz leksykalnych1.3. Potencjały generatywne architektonicznych baz leksykalnych2. Przestrzenie architektoniczne2.1. Derywator substrukturacyjny i jego formalne właściwości2.2. Derywator miejsc semantycznych i jego formalne właściwości2.3. Derywator form architektonicznych i jego formalne właściwości2.4. Formalne właściwości przestrzeni architektonicznych2.4.1. Przestrzenie architektoniczne wyznaczane przez bazy leksykalne2.4.2. Relacje i operacje określone na przestrzeniach architektonicznych2.5. Relacje międzyarchitektoniczne w przestrzeniach2.5.1. Relacja bycia wersją2.5.2. Relacja podobieństwa2.5.3. Relacja słabego podobieństwa2.5.4. Relacja niewspółmierności2.5.5. Relacja formalnej analogii2.5.5.1. Gramatyczny izomorfizm2.5.5.2. Właściwości relacji formalnej analogii2.5.6. Relacja gramatycznego zawierania się architektonik2.5.7. Relacja gramatycznego zawierania się form architektonicznych2.5.8. Maksymalne i minimalne formy architektoniczne2.5.9. Relacja przystawania formy do przestrzeni architektonicznejCZĘŚĆ DRUGA. LOGICZNE MECHANIZMY GENEROWANIA KOGNITYWNYCH REPREZENTACJI DYSKURSU FILOZOFICZNEGOUwagi wstępneI. Logika transformacji filozoficznych (LTF)1. Formalne pojęcie transformacji filozoficznych2. LTF-rachunek logiczny2.1. LTF-język (JLTF)2.2. Pierwotne reguły dowodzenia2.3. Relacja LTF-dowodliwości2.4. Przykłady dowodów2.5. Własności LTF-dowodliwości2.6. Pojęcie operatora LTF-konsekwencji3. Model semantyczny LTF-logiki3.1. Dowód pełności LTF-logiki3.2. Własności formalne transformacji4. Teorie na gruncie LTF-logiki4.1. LTF- teorie typu T(<Li, ?(Li)>) 4.1.1. Minimalne LTF-teorie typu T(<Li, ?(Li)>) w przestrzeniach architektonicznych4.1.2. Kryteria identyczności LTF-teorii typu T(<Li, ?(Li)>)4.1.3. Kryteria różnicy LTF-teorii typu T(<Li, ?(Li)>)4.2. LTF-teorie form architektonicznych4.2.1. Kryteria identyczności LTF-teorii form architektonicznych4.2.2. Kryteria różnicy LTF-teorii form architektonicznych4.2.2.1. Relacja wzajemnej transformowalności form architektonicznych4.2.2.2. Relacja różnicy pomiędzy teoriami form architektonicznych4.2.3. Relacje porządkowe w zbiorze LTF-teorii form architektonicznychII. Logika transformacji i tranzycji filozoficznych (LTTF)1. LTTF-logika jako rozszerzenie LTF-logiki1.1. Reguły generowania elementów leksykalnych1.2. Reguły inferencji LTTF-logiki2. LTTF-dowodliwość2.1. Własności formalne LTTF-dowodliwości2.2. Kategoria C jako LTTF-generator uniwersum derywacji substrukturacyjnych3. Model semantyczny LTTF-logiki3.1. Dowód pełności LTTF-logiki3.2. Własności formalne tranzycji3.3. Teorie na gruncie LTTF-logikiCZĘŚĆ TRZECIA. APLIKACJE TEORII GRAMATYKI DYSKURSU FILOZOFICZNEGO: FILOZOFIA PRZEDSOKRATEJSKAI. Wprowadzenie: uwagi metodologiczneII. Jednowymiarowe systemy filozofii jońskiej1. System Talesa1.1. Punkt wyjścia filozofii Talesa1.2. Kognitywistyczna rekonstrukcja systemu Talesa1.2.1. Model semantyczny i treść architektoniczna 1.2.2. Baza leksykalna1.2.3. Architektoniki systemu Talesa1.3. Przestrzeń architektoniczna systemu Talesa1.3.1. Relacje międzyarchitektoniczne w przestrzeni TALES1.3.2. Kognitywne modele dynamiki Talesowego dyskursu2. Koncepcja Anaksymandra2.1. Pojęcie ApeironuII.2. Pojęcie wielości światówII.3. Architektonika systemu AnaksymandraII.4. Przestrzeń architektoniczna systemu Anaksymandra3. Koncepcja Anaksymenesa3.1. Powietrze jako arche3.2. Architektoniki systemu Anaksymenesa3.3.System Anaksymenesa jako modyfikacja systemu Anaksymandra4. Milezyjska przestrzeń architektoniczna5. System Ksenofanesa5.1. Pojęcie Boga5.2. Pojęcie świata5.3. Architektonika systemu KsenofanesaIII. Rewolucja heraklitejska w jońskiej filozofii1. Punkt wyjścia systemu Heraklita1.1. Wariabilizm1.1.1. Wariabilizm jako reguła semantyczna1.1.2. Uwarstwienie świata jako konsekwencja wariabilizmu2. Koncepcja jedności przeciwieństw2.1. Harmonia świata2.2. Antykosmogonizm jako konsekwencja harmonii świata3. Koncepcja Logosu3.1. Logos jako prawo3.2. Logos jako eteryczny ogień3.3. Logos i jego wieloznaczność4. Architektoniki systemu Heraklita4.1. Interpretacje elementów leksykalnych4.2. Konkurencyjne rekonstrukcje heraklitejskich architektonik5. Heraklitejska (jońska) przestrzeń architektonicznaIV. Pitagorejska tradycja filozoficzna1. Pitagorejska koncepcja filozoficzna1.1. Punkt wyjścia pitagoreizmu1.1.1. Pojęcie harmonii1.1.2. Pojęcie duszy1.2. Liczba jako arche1.2.1. Liczby jako byty przestrzenne1.2.2. Liczby jako byty aktywne1.3. Regionalizacja świata1.3.1. Jakości zmysłowe1.3.2. Świat empiryczny1.4. Późnopitagorejskie modyfikacje1.4.1. Modyfikacje orfickiego pojęcia duszy1.4.2. Kosmologia późnych pitagorejczyków2. Architektoniki pitagorejskie2.1. Architektoniki wczesnego pitagoreizmu2.2. Architektoniki późnego pitagoreizmu3. Pitagorejska przestrzeń architektoniczna3.1. Rekonstrukcja pitagorejskiej przestrzeni architektonicznej3.2. Pitagorejska versus jońska tradycja filozofowania3.2.1. Podobieństwa3.2.2.Różnice3.3. Fuzja przestrzeni architektonicznych HERAKLIT i PITAGORASV. Prawda jako przedmiot refleksji w szkole elejskiej1. System Parmenidesa1.1. Epistemizujący punkt wyjścia1.1.1. Dualizm światowy jako konsekwencja epistemizującego punktu wyjścia1.1.2. Dualizm językowy jako konsekwencja epistemizującego punktu wyjścia1.2. Ontyzujący punkt wyjścia1.3. Parmenidejskie pojęcie bytu1.3.1. Inteligibilność bytu1.3.2. Przestrzenność i tworzywowość bytu1.3.3. Temporalność bytu1.3.4. Jedność i jedyność bytu1.4. Pojęcie świata empirycznego2. Architektoniki parmenidejskieII.1. architektoniki epistemizująceII.1.1. Relacje gramatyczne pomiędzy epistemizującymi architektonikamiII.1.2. Jońskie i pitagorejskie modyfikacje epistemizujących architektonikII.2. Architektoniki ontyzujące3. Zenon i Melissos: modyfikacje architektonik parmenidejskich3.1. Zenon: nihilizacja świata empirycznego3.1.1. Dowód w sensie logicznym w funkcji nihilizacji świata empirycznego3.1.2. Architektonika systemu Zenona3.2. Melissos: spirytualizacja i witalizacja bytu3.2.1. Witalizacja bytu3.2.2. Spirytualizacja bytu3.2.3. Architektonika systemu Melissosa4. Jońsko-pitagorejsko-elejska przestrzeń architektoniczna4.1. Problem niewspółmierności4.2. Tendencje rozwojowe jońsko-pitagorejsko-elejskiej filozofiiVI. Pluralizm poparmenidejski1. System Empedoklesa1.1. Punkt wyjścia1.2. Jednowymiarowość 1.3. Kosmogonizm1.4. System Empedoklesa na gruncie tradycji filozoficznej2. Architektonika systemu Empedoklesa3. System Anaksagorasa3.1. Punkt wyjścia3.2. Koncepcja nasion i cząstek3.3. Koncepcja Umysłu3.4. Kosmogoniczna koncepcja wiru3.5. Koncepcja wielości światów4. Architektonika systemu Anaksagorasa5. System atomistów5.1. Punkt wyjścia5.2. Teoria atomów5.3. Mechanicyzm5.4. Koncepcja wielości światów5.5. Koncepcja subiektywności świata empirycznego6. Architektoniki demokrytejskie7. Przedsokratejska przestrzeń architektonicznaZAKOŃCZENIEBibliografia