rFactor to kolejny produkt niewielkiego amerykańskiego studia developerskiego Image Space Incorporated. Firma ta w przeszłości zajmowała się tworzeniem gier wyścigowych dla giganta elektronicznej rozgrywki - koncernu Electronic Arts. ISI odpowiada między innymi za takie projekty jak Sports Car GT, F1 Challenge '99-'02 czy NASCAR Thunder 2004.
Jednym z elementów wyróżniających opisywany racer na tle konkurencyjnych produktów jest jego nietypowa konstrukcja. rFactor składa się z serii modułów. Część z nich dostępna jest w podstawowej wersji, inne mogą być dodawane bezpośrednio przez graczy (np. po ściągnięciu z oficjalnej strony). Jest to też świetne pole do popisu dla autorów różnorakich modyfikacji. Co ciekawe, można również zmieniać gotowe elementy, jak na przykład przebieg przygotowanej przez producentów kariery. Podstawowy element opisywanej ścigałki to „SR Grand Prix”, czyli wyścigi pojazdów reprezentujących wiele różnych klas, rozgrywane na odcinkach asfaltowych. Warto przy tym dodać, iż gracz ma spory wpływ na przebieg samego wyścigu. Jeszcze przed jego rozpoczęciem można wybrać jedną z kilku dostępnych klas czy też ustalić poziom sztucznej inteligencji komputerowych przeciwników. Oprócz rozbudowanego trybu single player przygotowano również tryb dla miłośników potyczek sieciowych.
Poziom trudności został ustalony na dość wysokim poziomie. Znaczący wpływ na zachowanie pojazdu mają ustawienia poszczególnych jego elementów. Ustala się to jeszcze przed rozpoczęciem zawodów. Zadbano również o realistyczny model jazdy, gracz musi nie tylko zapamiętać rozmieszczenie zakrętów, ale i poznać możliwości aktualnie posiadanego pojazdu. Fizyka świata gry stoi na bardzo wysokim poziomie, zadbano między o odwzorowanie wysokich prędkości, z którymi poruszają się sportowe maszyny. Modele pojazdów zostały szczegółowo przygotowane, przy czym gra nie posiada oficjalnych licencji znanych producentów samochodów. Sympatycy motoryzacji bez większych problemów rozpoznają jednak poszczególne modele.
Gra działa na nowoczesnym enginie gMotor2. Podstawowe zalety silnika graficznego rFactor to pełna współpraca z Direct-X 9, możliwość wyświetlania szczegółowych obiektów, a także dynamicznych cieni. Wyścigi mogą być rozgrywane o różnych porach dnia, w przypadku rozgrywania nocnych zawodów można dodatkowo zaobserwować realistyczne oświetlenie oraz pracę świateł startujących pojazdów. Na uwagę zasługują również dynamiczne powtórki, które można dowolnie modyfikować, a nawet dodawać do nich efekty specjalne - dźwięk czy też animowane obrazy.