
Carcassonne (edycja polska)
"Carcassonne" nie jest typową grą planszową. Należałoby ją zaliczyć raczej do gatunku gier kafelkowych. Gracze, bowiem po kolei dokładają kawałki (kafelki) terenu budując z nich miasta, klasztory, drogi i pola.
Każdy z graczy po dołożeniu kafelka lądu może na nim umieścić jednego ze swoich 7 poddanych. To gdzie go umieści ma kluczowe znaczenie dla rozgrywki. Otóż umieszczając poddanego na fragmencie miasta czyni go rycerzem, drogi – złodziejem, pola – chłopem, a w klasztorze – mnichem. Oczywiście za każde zagranie jest przyznawana pewna ilość punktów. Gdy wszystkie kafelki zostaną dołożone gra dobiega końca, a punkty są podliczane. Ten kto zdobędzie ich najwięcej wygrywa.

Kluczowe znaczenie dla rozgrywki ma decyzja gdzie umieścić swojego poddanego. Mamy ich tylko 7 i powracają do naszej puli tylko wówczas jeżeli obiekt na którym stoją jest w pełni ukończony. Nieukończone miasta, drogi, klasztory blokują nam poddanych do momentu zakończenia rozgrywki, uniemożliwiając zdobywanie punktów.

Gra ma bardzo proste zasady, a jednocześnie jest niesamowicie grywalna. Jest to jedną z najlepszych wielopokoleniowych gier rodzinnych. Wyśmienicie sprawdza się czasie rodzinnych spotkań. Znakomita na prezent! Dobra w deszczowe dni na feriach i koloniach. Znakomicie integruje towarzystwo i „przełamuje pierwsze lody” przy zawieraniu nowych znajomości! Przy tym podoba się każdemu – bez względu na płeć, wiek i doświadczenie w grach towarzyskich!
Przykładowa opinia (Hubert 'Saise' Spala, www.planszowki.polter.pl):
"Carcassonne jest idealnym prezentem dla dosłownie każdego, bez względu na wiek, wzrost i preferowany smak lodów. Zasady da się przyswoić w przeciągu dwóch minut, a sama gra pozbawiona jest przemocy – żadnych wojsk, walk czy mordowania przeciwników. Jest to, w moim prywatnym rankingu, druga po Monopoly gra w stu procentach familijna. Rozgrywka jest szybka, a proste zasady nie dopuszczają do powstawania konfliktów a la "Bo w zasadach nie pisze, że tak nie można". Gra wymaga jedynie logicznego myślenia i odrobiny sprytu podczas konstrukcji krainy. I gwarantuję – jest to wyśmienita odmiana między krwawymi bojami spiskowców w Grze o Tron, a totalnie pozbawionych aktywności umysłowej starciach w Jengę czy Jungle Speed'a. Słowem – gorąco polecam."
Gra zdobyła następujące nagrody i wyróżnienia:
- Gra Roku 2001 w Niemczech,
- Deutscher SpielePreis - 1 miejsce w 2001 roku,
- International Gamers Awards - nominacja do najlepszej gry strategicznej roku 2001.
Recenzje i video-recenzje
Strategie i porady
Recenzja w serwisie Czas na Planszówki
Recenzja w serwisie Tanuki.pl
Recenzja na blogu for2players (j.polski)
Recenzja na blogu Gra na parę
Recenzja na blogu Kobieta i planszówki
Recenzja na blogu Niedzielni Gracze
Recenzja w serwisie Planszoholik.pl
Recenzja w serwisie Poltergeist (2)
Recenzja w serwisie Poltergeist
Recenzja na blogu Prosto z pudła
Recenzja w serwisie Board Times
Recenzja w serwisie Esensja
Recenzja w serwisie Nowa Gildia
Recenzja w programie Boardgames factory
Wideorecenzja w serwisie spryciarze.pl
Wideorecenzja na blogu "Bez monitora"
Opis w serwisie BoardGameGeek (j. angielski)