Opis ze strony http://www.gry-online.pl/S016.asp?ID=693
Gothic to pierwsza gra w dorobku firmy Piranha Bytesutworzonej w 1997 roku przez piątkę byłych pracowników studia Greenwood Entertainment. Prace nad nią rozpoczęły się jednak rok wcześniej. Projekt oparty został w całości na autorskich rozwiązaniach technologicznych, w tym silniku graficznym ZenGin.
Akcja gry przenosi graczy do fantastycznego Królestwa Myrtany, którym rządzi król Rhobar II. Wcielając się w postać Bezimienngo trafiają oni do kolonii karnej na wyspie Khorinis. Otacza ją magiczna, przenikalna jedynie z zewnątrz bariera, którą stworzyli arcymagowie. Niestety, w trakcie inkantacji wydarzyło się coś niespodziewanego. Zasięg zaklęcia okazał się większy niż przewidywano i bariera otoczyła cały obszar Górniczej Doliny, więżąc także magów.
Główny bohater to jeden ze skazańców strąconych do kolonii karnej. Wkrótce jednak okazuje się, że nie jest zwykłym więźniem, a wysłannikiem boga Innosa, który pokonać ma zło czające się we wnętrzu magicznej kopuły...
Fabuła Gothic, choć linearna, odznacza się rozmachem i dynamicznymi zwrotami akcji. Świat gry nie jest zbyt rozległy, ale obejmuje dosyć zróżnicowane lokacje jak Stary i Nowy Obóz, Obóz Sekty, Obóz Bandytów, kilka kopalń, a nawet wioskę orków. W trakcie swoich przygód Bezimienny może napotkać ponad 200 postaci niezależnych i dołączyć do kilkunastu gildii (np. Kopacze, Cienie, Szkodnicy, Strażnicy Świątynni, Najemnicy), z których każda kieruje się nieco innymi motywami działań. Na jego drodze staje także kilkadziesiąt rodzajów potworów - od chrząszczy i ścierwojadów, poprzez szkielety a na demonach skończywszy.
Jak przystało na tytuł łączący elementy gry akcji i cRPG, ważną rolę w Gothicu odgrywa walka. Arsenał broni, pancerzy i artefaktów (amulety i medaliony) jest spory, choć dostęp do niektórych przedmiotów bywa ściśle limitowany (można je tylko wykonać samemu lub zdobyć pokonując przeciwnika). Zależnie od upodobań gracza, Bezimienny może władać mieczami jedno i dwuręcznymi, toporami, maczugami, młotami, kuszami lub łukami.
W grze zastosowany został prosty system współczynników i umiejętności. Postać głównego bohatera opisana jest przez atrybuty: siły, zręczności oraz maksymalnego zdrowia i many. Po awansie na kolejny poziom doświadczenia Bezimienny otrzymuje 10 punktów, które gracz może przeznaczyć na podniesienie współczynników, bądź nauczenie się nowych umiejętności. Są to zarówno biegłości bojowe (władanie bronią jedno i dwuręczną) i magiczne, ale też użyteczne w codziennym życiu (np. otwieranie zamków, skradanie się, skórowanie zwierząt). Nauka i doskonalenie już posiadanych umiejętności możliwe są jedynie po znalezieniu odpowiedniego nauczyciela.
Gra wyróżnia się poziomem oprawy audio-wizualnej. Silnik graficzny ZenGin generuje obfitujący w detale, wysokiej jakości (jak na swoje czasy) obraz. Klimatu dodaje zmieniające się w cyklach dnia i nocy oświetlenie. Animacje postaci głównego bohatera, którego poczynania gracze obserwują z perspektywy trzeciej osoby, wyglądają płynnie i naturalnie.
Firma CD Projekt zadbała o pełną polską wersję językową gry. Bezimiennemu głosu użyczył Jacek Mikołajczak. W pozostałych rolach wystąpili: Tomasz Marzecki, Adam Bauman, Piotr Bąk, Paweł Iwanicki, Paweł Szczesny, Przemysław Nikiel, Jarosław Domin, Agata Gawrońska-Bauman, Jacek Kopczyński, Łukasz Nowicki, Marek Obertyn, Andrzej Tomecki, Robert Tondera, Janusz Wituch, Mirosław Zbrojewicz i Jacek Sołtysiak.
|