Zbigniew Machaliński
Gospodarcza myśl morska II RP 1[zasłonięte]919-19
Ossolineum 1975
356 s., 20 cm
stan dobry
SPIS TREŚCI
WSTĘP.................. 5
ROZDZIAŁ I
Kształtowanie się myśli morskiej w zakresie ogólnych postulatów polskiej polityki morskiej...........11
1. Znaczenie odzyskania wybrzeża morskiego z punktu widzenia rozwoju gospodarczego Polski..........11
2. Ogólna charakterystyka koncepcji polskiej polityki morskiej
w latach 1919—1939.............19
3. Wpływ gospodarki morskiej na wzrost uniezależnienia się politycznego i gospodarczego II Rzeczypospolitej od Niemiec . . 37
4. Krytyka polityki morskiej...........43
ROZDZIAŁ II
Główne koncepcje polskiej polityki portowej w latach 1919—1925 51
1. Problem budowy własnego portu.........51
2. Koncepcje wyzyskania portu gdańskiego w latach 1919—1925 75 ROZDZIAŁ III
Problemy polityczno-gospodarcze budowy i eksploatacji portu
w Gdyni w latach 1926—1939.........70
1. Rozbudowa portu w Gdyni jako zagadnienie gospodarcze i polityczne ................90
2. Budowa i rozbudowa portu..........95
3. Problem eksploatacji portu gdyńskiego.......102
4. Koncepcje form administracji i zarządu portu gdyńskiego . . 109
5. Gdynia portem dyspozyycyjno-rozdzielczym polskiego handlu zagranicznego..............125
ROZDZIAŁ IV
Myśl morska w latach 1926—1930 w kwestii korzystania przez
Polskę z portu gdańskiego..........145
1. Uwagi wstępne..............145
2. Problemy zarządu i administracji portu gdańskiego . . 148
3. Rola Polski w rozbudowie portu gdańskiego...... 153
4. Rola Gdańska w obsłudze polskiego handlu zagranicznego
w latach 1926—1930............ 159
ROZDZIAŁ V
Problemy współpracy portów polskiego obszaru celnego w latach
1930—1939 .............. 176
1. Stanowisko myśli morskiej wobec sporu o full use .... 176
2. Myśl morska w kwestii realizacji w stosunku do portów polskiego obszaru celnego zasady parytetu....... 186
3. Koleje a porty polskiego obszaru celnego...... 211
4. Robotnicza Gdynia a gospodarcza myśl morska .... 221 ROZDZIAŁ VI
Myśl morska w kwestii powstania i rozwoju floty handlowej . . 226
1. Koncepcje powstania marynarki handlowej w latach 1919—1926 226
2. Subwencjonowanie floty jako problem żeglugowej myśli morskiej w latach 1927—1930........... 238
3. Żeglugowa myśl morska w okresie kryzysu (1931—1934) . . 243
4. Żeglugowa myśl morska w latach 1935—1939..... 249
5. Problemy struktury i eksploatacji floty....... 254
ROZDZIAŁ VII
Koncepcje rozwoju przemysłu okrętowego w latach 1919—1939 . 273 ROZDZIAŁ VIII
Koncepcje rozwoju polskiego rybołówstwa morskiego w latach
1919—1939 .............. 292
1. Ogólne postulaty w zakresie rybołówstwa w latach 1920—1928 292
2. Koncepcje w zakresie administracji terenowej i placówek naukowo-badawczych..............304
3. Gospodarcza myśl morska w kwestii budowy portów na potrzeby rybołówstwa morskiego.........307
4. Rozwój rybołówstwa dalekomorskiego w ujęciu gospodarczej myśli morskiej..............314
5. Koncepcje rozwoju przemysłu i handlu rybnego .... 317
Zakończenie..................326
Summary.................330
Wykaz źródeł i opracowań.............339
Indeks osób................350