Gombrowicza gry z Kulturą
Mit, symbol, historia, tradycja
oszczędzasz
37%
Cena dla Ciebie 17,00 zł
oszczędzasz
10,00 zł
Książka ukazuje z punktu widzenia antropologii kultury, gry ze światem, czytelnikiem i kulturą, jakie w swej twórczości prowadzi Witold Gombrowicz.
W czterech rozdziałach przedstawiono: literackie mity Gombrowicza, inicjacje w Ferdydurke , symbolikę w Ślubie , polemikę z tradycją i kulturą narodową w Trans-Atlantyku.
Książka ma naderwaną okładkę (ok 1cm)
Spis treści
Wstęp
Rozdział I
Gombrowicz i ja
(a może raczej ja i Gombrowicz?)
1. Apologie Gombrowicza
Gombrowicz - pisarz i czytelnik idealny
Najdoskonalsza wykładnia Gombrowicza Gombrowicz - autor, czy obraz autora?
Spotkania z Gombrowiczem
2. Argentyna
Nędza bankowego urzędnika
Poza argentyńskim środowiskiem literackim
3. Twarze Gombrowicza
Błazen, głupiec i wariat
Błazeński teatr i język karnawału
Gombrowiczowskie lustro błazna
Mistrz Gombrowicz i jego uczniowie
4. Gombrowiczowskie mitologie
Święty Gombrowicz i śmierć
Witold Gombrowicz - męczennik i rozumny błazen
5. Pożegnanie z Polska i wędrówka bohatera
Rozdział II
Mit inicjacyjny
Czy Ferdydurke jest powieścią inicjacyjna?
1. Forma i gra jako kategorie kulturowe
2. Gombrowicza gry z kultura
3. Antropologiczne spojrzenie na obrzędy przejścia
4. Czy Ferdydurke jest inicjacyjna wędrówką donikąd?
Porwanie bohatera. Ryty separacji i margines inicjacji
Scenariusz śmierci inicjacyjnej. Połknięcie przez potwora
Kompot, mucha i dziad z zieloną gałązką, czyli Józio przełamuje izolację
Węzły inicjacyjne
Nocne błądzenie bohatera. Miasto i pozamiejskie pustkowie
Przekroczenie granicy
Trickster. Mediator i błazen
Między naturą a kulturą. Święty i powszedni dwór
5. Ferdydurke wobec powieści edukacyjnej i inicjacyjnej
6. Groteska jako narzędzie Gombrowicza
7. Koniec i bomba, a kto czytał...
Rozdział III
Gombrowicza gra z symbolami
Antropologiczna perspektywa Ślubu
1. Wprowadzenie
Ślub a krytyka literacka
Symbol i jego rozumienie a odczytanie symboliki Ślubu
2. Dom, Ślub i Król - krótka synteza symboli i obrzędu w tradycyjnym wymiarze kultury
Dom
Wesele i ślub
Król
3. Właściwe egzemplifikacje gier Gombrowicza z symbolami
Pustkowie i początek dramatu
Dom - nie-dom, czyli karczemna karczma Gombrowicza
Henryk i Władzio przekraczają próg, którego nie ma
Wspólnota odwrócona, czyli gospodarze karczmy i ich goście
Zupa z końskiej kiszki i koci szczyny, czyli Henryk i Władzio siadają do stołu
Pijak dezorganizuje porządek obrzędu, czyli władza królewska zda się na nic
Obcy w porządku obrzędu przejścia
Król nie-cudotwórca, czyli Henryk sięga po władzę
Tyran i król
Królewska władza ojca i wielkoksiążęcy syn
Tradycyjne atrybuty władzy królewskiej, pałac króla Ignacego i dominium tyrana
Król upokorzony, czyli błądzić jest rzeczą ludzką
Król sam sobie wymierza karę, czyli pogrzeb Władzia
4. Podsumowanie, czyli Henryk w środku nie-domu i nie-królestwa
5. Jeszcze jedna gra Gombrowicza
Rozdział IV
Trans-Atlantyk Witolda Gombrowicza jako gra z kulturę, historię i tradycję Polaków
1. Gombrowicz a kultura narodowa, historia i tradycja Polaków
Geneza krytycznej refleksji Gombrowicza o polskiej kulturze i historii
Wieczny indywidualista i społeczna zbiorowość Literatura narodowa, tradycja i historia
Słabości polskiej historii, tradycji i kultury, jakie dostrzega Gombrowicz
2. Trans-Atlantyk jako gra z mitami polskiej kultury, tradycji i historii
Polak zagubiony w Argentynie
Poselstwo, sklepy, wojna i Gonzalo, czyli Geniusz Gombrowicz zaSOpezów
Ojczyzna i Synczyzna, czyli co Puto sądzi na temat polskiego narodu i jego historii
Polacy w Trans-Atlantyku, czyli pojedynek i kulig
Ostatni romantycy, czyli daremna ofiara Kawalerów Ostrogi
Podsumowanie
Bibliografia