Gospodarka w okresie globalizacji ZN WSHE 3/2004 (red.) T. Zalega stron 117
OPIS - Termin „globalizacja" stal się w ostatnich lalach terminem powszechnie używanym, a nawet modnym, zwłaszcza w mass mediach. Zjawisko globalizacji od kilku już lat jest przedmiotem licznych debat i publikacji. Podlega ono analizie jako względnie wyodrębniony podmiot lub jest badane w toku szerszych dociekań problemów gospodarczych współczesnego świata.
- Przez globalizację - choć brakuje cały czas w literaturze przedmiotu względnie spójnej i całościowej definicji tego zjawiska- rozumiemy pewien proces zmian zachodzących w świecie i praktycznie mających planetarny zasięg, a więc obejmujących wszystkie kontynenty, kraje i społeczeństwa. Zmiany te, najprościej ujmując, polegają na zbliżaniu się, skracaniu odległości, narastaniu więzi, kontaktów, wymiany, na wzroście zależności społeczeństw we wszystkich niemal przejawach życia od tego, co się dzieje w innych zakątkach świala. Kluczową cechą obecnego procesu globalizacji jest bardzo szybki rozwój technicznych środków łączności i transportu. Wystarczy zwrócić uwagę na rozwój komunikacji telefonicznej, a zwłaszcza elektronicznej, pozwalającej nie tylko wielkim korporacjom, ale również pojedynczym ludziom na bezpośrednie przekazywanie informacji z dowolnego punktu na ziemi. Ta prawdziwa eksplozja techniki łączności -z jednej strony - stworzyła i w dalszym ciągu stwarza zupełnie nowe możliwości gospodarcze - z drugiej zaś rodzi coraz poważniejsze problemy ekonomiczne, a w ich konsekwencji społeczne i polityczne. Można żalem powiedzieć, że postęp naukowo-techniczny jest istotną przesłanką globalizacji, która z kolei przyspiesza jego efekty.
SPIS TREŚCIWprowadzenie 5Janusz KorneckiGlobalizacja a internacjonalizacja.Kontrowersje definicyjne, podstawowe wymiary i cechy 7Jan SzupiłoOrientacja na globalizację jako kompetencja menedżerska ... 15Piotr UrbanekNadzór korporacyjny a działalność innowacyjna 23Tomasz ZalegaRynek pracy w epoce cywilizacji informacyjneji procesów globalizacji gospodarki światowej 45Krzysztof KuśmierczykBank wirtualny jako przykład organizacji działającejw oparciu o nowoczesne technologie informatyczne-zastosowanie Internetu w strategii mBanku 55Krzysztof KuśmierczykZastosowanie Internetu w nauczaniu zdalnymna poziomie akademickim 67Iwona WieczorekWybrane aspekty promocji polskich przedsiębiorstwprzemysłu muzycznego w dobie globalizacji 77Iwona WieczorekDziałania produktowo-cenowe polskich przedsiębiorstwprzemysłu muzycznego w aspekcie integracji z UE 85Włodzimierz PulińskiPolityka rolna a procesy globalizacji 95Dorota ZaborowskaSzansę polskiego rolnictwa ekologicznegona rynkach Unii Europejskiej 109
|