Klementyna Glińska- "Geta" Witalisa z Blois. Komedia elegijna na tle prądów intelektualnych w XII-wiecznej FrancjiWydawnictwo: Sup Lupa
Seria :nd
Rok wydania : 2012
Wydanie : bd
Nakład : bd
ISBN : 978-83-[zasłonięte]962-1-4
Stron : 316
Format : 150 x 235 mm
Oprawa : miękka
Opis:
Książka Geta Witalisa z Blois. Komedia elegijna na tle prądów intelektualnych w XII-wiecznej Francji jest rezultatem badań przeprowadzonych w ramach grantu przyznanego autorce przez Fundację na Rzecz Nauki Polskiej w roku 2009. W skład publikacji wchodzą: studium nad komedią elegijną Geta Witalisa z Blois (data powstania szacowana na lata 1125–1130) oraz edycja krytyczna tekstu komedii wraz z polskim przekładem.
Studium nad Getą przedstawia utwór w kontekście prądów intelektualnych tzw. renesansu XII wieku. Oprócz interpretacji i analizy tekstu, przeprowadzonych za pomocą metody historycznej, filologicznej i retorycznej, obejmuje ono również ujęcie komparatystyczne, prezentujące wątki filozoficzne i światopoglądowe, które pozostawiły swój ślad w utworze. Pierwszy rozdział studium dotyczy kwestii genologicznych: jego celem jest zdefiniowanie istoty badanego tekstu poprzez, po pierwsze, krytykę teorii „teatralności” tekstu, po drugie, ukazanie tekstu jako kompozycji stworzonej zgodnie z regułami XII-wiecznej, zretoryzowanej sztuki poetyckiej. Ostatecznie, rekonstrukcja terminologii oraz analiza kompozycji tekstu prowadzi do wniosku o narracyjnym, figuratywnym oraz performatywnym charakterze komedii, co więcej, jeśli wziąć pod uwagę poglądy XII- i XIII-wiecznych teoretyków, o jej podporządkowaniu dziedzinie filozofii. Drugi rozdział książki przynosi analizę retoryczną dwu pierwszych części kompozycji oraz charakterystykę autokreacji poety. Kolejny rozdział monografii zarysowuje kontekst filozoficzny i ideowy Gety, tj. panoramę sporów „renesansu XII wieku”: „bataille des septs arts” (dobra i zła sława poetów orleańskich; pokrewieństwo i opozycja między logiką a retoryką), spór o dialektykę, spór o uniwersalia, krytykę XII-wiecznego neoplatonizmu. Ostatnia część książki skupia się przede wszystkim na opisie warsztatu poetyckiego Witalisa z Blois jako twórcy poezji owidiańskiej, skoncentrowanej na wątkach miłosnych, parodiującej elementy poezji heroicznej, elegijnej i inspirowanej neoplatonizmem.
Celem studium jest kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tekstu znanego polskiemu czytelnikowi wyłącznie z opublikowanej w latach 60. monografii gatunku autorstwa Juliana Lewańskiego. Zdecydowanie aktualizuje ono stan badań nad komedią w Polsce, uwzględnia najnowszą literaturę przedmiotu, odnosi się krytycznie do wcześniejszych opracowań, ponadto, włącza się w aktualną dyskusję na temat teatralności gatunku, proponując nowy sposób definiowania istoty tekstu komedii. Analiza porównawcza techniki pisarskiej Witalisa oraz wykładu XII- i XIII-wiecznych poetrii (podręczników poetyki), ponadto, przedstawienie tła filozoficznego komedii, pozwala na ukazanie tekstu w szerokim kontekście średniowiecznych dyskusji nad istotą poezji i jej związków z etyką i filozofią. Tym samym monografia „Gety”, zarysowując obraz epoki renesansu XII-wieku, pozwala przyjrzeć się źródłom kultury, która kształtowała gusta i warsztat pisarski w średniowiecznej Polsce: Gall zw. Anonimem, Wincenty Kadłubek pozostają jeszcze pod bezpośrednim jej wpływem, późniejsi ‘litterati’ nie tylko uczą się z poetrii, ale też przepisują tekst „Gety”, który stanowi dla nich m.in. poetycki argument w polemikach antydialektycznych.
Spis treści:
Wykaz skrótówWstępKomediaPoetaDialektykaAmoresKonkluzjaAneksEdycja i przykładBibliografiaIndeks nazwisk
Stan książki bardzo dobry, nowa, okładka zgodna ze zdjęciem. Zobacz inne moje aukcje. Dane do przelewu otrzymasz w liście od Allegro informującym Cię o wygraniu aukcji (na samym dole).